Tajně v řadách ABL. Pracuj těžce a levně, velí u Bárty

Radek Nohl Radek Nohl
13. 10. 2011 11:30
Toto není inzerát na práci ve vyhlášené bezpečnostní agentuře
Nejsme démoni, říká bratr Víta Bárty Matěj.
Nejsme démoni, říká bratr Víta Bárty Matěj. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Reklamní slogan společnosti ABL hovoří jasně: Jsme největší bezpečnostní agentura v Čechách.

Když sem ale nastoupíte, je vám od první sekundy jasné něco jiného: Být zde zaměstnán není žádný med.

Personalistka, která rozhoduje, jestli se se mnou má ABL vůbec bavit a poslat mě do přijímače, vypaluje sérii otázek: "Jste připraven pracovat více než dvanáct hodin za den? Ve dne? V noci? O víkendech?"

Kývám hlavou. Přichází s další otázkou: "Jaký plat byste si představoval?"

"Devadesát korun za hodinu."

Směje se. "Dostat můžete maximálně sedmdesát korun hrubého," říká.

Kdyby věděla, že nepřicházím do ABL kvůli práci strážného, ale reportéra, nenabídla by mi ani to.

Top manažeři mají stotisícový plat

Bezpečnostní agentura ABL, vybudovaná vůdcem koaliční strany Věci veřejné Vítem Bártou, vykázala v loňském roce obrat 900 milionů korun a přiznala zisk devět milionů korun.

Jak trestají Bártovi manažeři?
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Jak trestají Bártovi manažeři?

  • vpuštění neoprávněné osoby do skladu - 4000 korun
  • vpuštění osoby do S.R.A. zóny bez kontroly - 1000 korun
  • vstup osoby se zakázaným předmětem - 4000 korun
  • spánek na pozici - 2000 korun
  • nadstandardní vztahy se zaměstnanci zákazníka - 1000 korun
  • pozdní příchod na pracoviště - 300 korun
  • neoznámení podezřelé osoby na pracovišti - 500 korun
  • když je zaměstnanec neupravený - 500 korun 

Patříte-li v ní do nejužšího vedení, kterému nyní šéfuje politikův bratr Matěj Bárta, berete podle nejnovější výroční zprávy v průměru sto tisíc korun měsíčně.

Máte-li pozici běžného strážného, pracujete na stejnou částku téměř půl roku.

A to ve službě strávíte kolem 260 hodin za měsíc.

Pracovat u ABL i sedmdesát hodin týdně je běžné. V prostorách cargo terminálu na letišti v Ruzyni, kde jsem měl tu čest několik směn také odpracovat, si berou strážní čtyřiadvacetihodinovky opakovaně během několika dnů.

Na odměny mají totiž nárok, pokud jdou na noční nebo pokud přijmou na poslední chvíli právě nečekanou celodenní směnu.

Na druhou stranu - když přijdou pozdě do práce, když nejsou upraveni, když mají nadstandardní vztahy se zaměstnanci klienta nebo když pustí do bezpečnostní zóny zakázaný předmět, peníze jim zase vezmou. Čeká je tvrdá - až několikatisícová - pokuta.

Více než rok vydrží v tomto provozu jen ti nejsilnější. A tak delší kariéru tu zpravidla prožijí lidé, kteří to chtějí už jen nějak doklepat do důchodu.

Nakresli mi ženu

I když se nakonec ukáže, že mě ABL dosadila na strategické místo ochrany letiště bez větších cavyků, vstupní pohovory musely udělat dojem.

Jako příštího zaměstnance si mě před nástupem proklepli i z psychologické stránky.

Ještě než se jako uchazeč o místo dostavím na přijímací pohovor, musím odpovědět na otázky typu: Jste zvyklý pracovat pod tlakem? Nebo: Jaký typ šéfa nemáte rád?

A na závěr ještě musím nakreslit, jak podle mě vypadá muž a žena. Nechci radit, ale mých sedm čar a kruh připomínající hlavu na abélácké psychology zabraly. A pracovnice z HR odboru to také pobavilo.

Do střeženého prostoru volná cesta

Je to ale spíš tak, že kvůli velké fluktuaci není problém práci u ABL získat. Koneckonců to je také důvod, proč jsem tam nastoupil. O práci u této firmy jsem nijak zvlášť nestál, byla jen jednou z těch, co hlídají letiště, jehož zabezpečení jsem chtěl na vlastní kůži prozkoumat. A tady to šlo nejsnáze.  

"Měl bych o vás zájem," říká mi hned po první schůzce bezpečnostní manažer Jan Gajdoš, pod něhož spadají všichni strážní ABL v přísně střeženém cargo terminálu společnosti Skyport.

K tomu, abych tu mohl pro svoji redakci nabrat přímé svědectví o ochraně míst, z nichž proudí balíky a zásilky v letadlech do celého světa, stačilo předložit životopis.

Mé nové zaměstnavatele nezviklalo ani poctivé přiznání, že s prací u bezpečnostní agentury nemám vůbec žádné zkušenosti.

Ostří hoši z Ruzyně

Když podepíšu smlouvu, dostávám od ABL uniformu - bundu, tričko, reflexní vestu nebo řvavé tričko. Na všem je výrazný znak ABL - hlava lva.

S oblečením mám problém. Kalhoty se utahují jenom z boku a už na první směně zjistím, že mi neustále padají.

Hned také poznávám, že manažeři se tu s nikým nemazlí.

Jako nováčkovi mi naplánují týden se sedmi směnami. Pracovat bych měl dohromady 90 hodin. Odmítám to.

"Já ale nikoho jiného nemám," říká nejbližší nadřízený a tuhle větu slyším během těch svých pěti strážních směn ještě často - vždycky když tu zjistí, že přicházejí o levnou pracovní sílu a musí řešit, koho pošlou na dvanáctihodinovku místo ní.

Zrádci se trestají

Navzdory potížím s personálem se ABL oficiálně snaží prezentovat své kvality na každém kroku.

Manažeři navenek komunikují profesionálně a logo s hlavou lva a se sloganem "Because we care" má ve svém sídle tato firma téměř všude.

Foto: Jan Langer

V prostorách cargo terminálu na Ruzyni jsou na každém stanovišti, kde černí šerifové hlídají, vyvěšena tabla s členy top managementu firmy.

Matěje Bártu najdete samozřejmě na vrcholu manažerské pyramidy. Ve výroční zprávě uvedl, že se ABL démonizuje a skutečný  obrázek znají jen ti, kteří s ní spolupracují. 

Takže já jsem minimálně část této opravdové skutečnosti prožil. Ještě než to zveřejním, poznám, jak lidé najatí Bártovou agenturou smýšlejí. 

"Voják, který vstoupí do armády s cílem sloužit nepříteli, je zrádce. Policista, který spolupracuje s podsvětím, je zrádce. Pracovník bezpečnostní agentury, který zločinně útočí na jím chráněný objekt, je zrádce. Jste si vědom toho, že jste a budete považován za zrádce a s jako takovým s vámi bude zacházeno?" napsali mi školitelé ABL Jitka Johanidesová a Miroslav Hanák, když bylo mé pravé poslání na letišti odhaleno.

Kromě angažmá u ABL spolupracují autoři této výhružky s Policejní akademií ČR a s ministerstvem dopravy. 

 

Právě se děje

Další zprávy