Tablety jdou do škol, ale učebnice nejsou ještě mrtvé

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
31. 8. 2013 12:02
První zkušenosti s tablety ve výuce. Další školy budou následovat.
tablety ve školách (ilustrační foto)
tablety ve školách (ilustrační foto) | Foto: Datarama

Praha - Až dvě třetiny předmětů se ve školách mohou vyučovat na tabletech, aniž by děti potřebovaly sešity nebo učebnice, ukazují zkušenosti škol, které se v pilotních projektech pustily do „dotykové revoluce".

Příští týden končí dětem prázdniny. S novým školním rokem se mohou na zatím netradiční způsob výuky těšit žáci v desítkách škol po celé republice. Přesnější evidence neexistuje. Ministerstvo školství zatím neplánuje systémově výměnu učebnic za tablety, o finanční podporu však v této souvislosti mohly školy požádat v rámci programu EU peníze školám. „Částka pro základní školy byla 4,5 miliardy, pro střední školy pak 1,5 miliardy korun," upřesnil Partik Kubas z tiskového oddělení ministerstva.

Na tom, aby se tablety uchytily ve velkém, mají zájem především dvě velké skupiny: děti, mezi nimiž stěží najdete někoho, kdo by dotykové vyučování nadšeně nepřijímal, a prodejci výpočetní techniky, kteří tuší velké tržby.

Tablety mají ale i své přirozené nepřátele: některé učitele, pro něž je změna příliš náročná, a pak konkrétní předměty. Například v češtině a matematice se lépe pracuje s klasickým sešitem, soudí v Obchodní akademii v pražských Satalicích, jedné ze škol, kde už mají experiment v plném běhu.

Výuku s tablety zvládne polovina učitelů

Původně chtěla Obchodní akademie Praha v Satalicích umožnit výuku s tablety rovnou všem žákům. Nakonec se ale nepodařily sehnat dost peněz, což bylo možná dobře. Škola si tak alespoň mohla během loňského roku práci s tablety nejdřív ozkoušet na úzké skupině žáků.

„Celkově to pro nás znamenalo investici ve výši 250 tisíc," upřesňuje ředitelka škola Mária Václavíková s tím, že část peněz poskytli sponzoři a část šla z dotací.

Zmíněná částka neznamená pouze samotnou cenu tabletů. „Kupovali jsme také elektronické učebnice, což byl docela problém, jelikož zdaleka ne všechny existují v elektronické podobě," dodává Václavíková. „Něco stál software, něco údržba," doplňuje. První zkušenosti ukázaly, že jako zápisník se dají tablety používat téměř ve dvou třetinách předmětů. Ideální jsou v ekonomických předmětech, které mají praktické využití, jako je účetnictví, ekonomika nebo management.

Přesto, že výuku pomocí tabletů zvládne podle Václavíkové jen asi polovina učitelů, neznamená to, že by škola na tablety rezignovala. Kombinace klasického a moderního způsobu výuky, má naopak velmi pozitivní efekt.

V práci s tablety tak Obchodní akademie hodlá pokračovat. Všech téměř dvacet nových studentů prvního ročníku bude s tablety pracovat hned od září a odevzdají je až po maturitě. Každý rok pak budou novým prvním ročníkům rozdělovány další tablety. „Během čtyř let tak chceme obsáhnout celou školu," uzavírá Václavíková.

Škola na dotek nebo Flexibook?

Obchodní akademie Praha, stejně jako řada dalších škol, se do začlenění tabletů do výuky pustila na vlastní pěst. Ostatní desítky pak využily dvou organizovaných pilotních projektů, Vzdělání na dotek nebo Flexibook.

To, jak efektivně s tablety pracují, si mohou školy ověřit také na metodickém portálu Národního ústavu pro vzdělávání, pomocí nástroje Škola 21.

Právě do druhého ze jmenovaných projektů, Flexibooku, se v roce 2011 zapojila jako vůbec první v České republice Základní škola T. G. Masaryka v České Kamenici. "Náklady na vybavení učebny s tablety přestavovaly zhruba 300 tisíc korun. Nakoupili jsme dvacet čtyři iPadů, iMac, bezdrátovou tiskárnu, projektor nebo interaktivní tabuli," uvádí výčet vybavení ředitel školy Daniel Peisler.

Podle něj tablety v současné době využívá 300 žáků téměř ve všech předmětech.

Také on hodlá výuku pomocí tabletů rozšířit. Od tohoto září dostane tablety také téměř třicet prvňáčků. "Každý žák bude mít svůj osobní iPad, který bude používat ve škole i na domácí přípravu," doplňuje Preisler.

Projekt Flexibook Nakladatelství Fraus v současné době sdružuje šestnáct škol. Nákup a financování si školy v rámci projektů řeší několika způsoby.

"Někde si tablety nakoupili z vlastních prostředků, jinde je zakoupili rodiče. Některé školy využily nabídky v rámci projektu. iPady jim poskytli partneři projektu s tím, že si školy tyto iPady mohou na konci školního roku odkoupit za poloviční cenu," vysvětluje marketingová manažerka Nakladatelství Fraus Iva Hosmanová.

První zkušební projekt má za sebou také konkurenční program Vzdělání na dotek společnosti Section Technologies. Další desítky škol se pak na zavedení tabletů v rámci projektu připravují.

"Komplexní realizace proběhla například na Základní a mateřské škole Angel, kde se podle nás dělal koncept učebny i se stavebními úpravami," sdělil online deníku Aktuálně.cz výkonný ředitel firmy Martin Baroš. Podle něj se v tomto případě ukázalo, že tablety lze využít ve zhruba 20 procentech výuky.

Podle ředitelky školy Ivy Cichoňové se tablety v rámci pilotního projektu osvědčily jak u předškolních žáků, tak u žáků prvního i druhého stupně základní školy. Pracovat s n imi budou i nadále.

"Jak široká skupina dětí bude v letošním školním roce tablety využívat, závisí na samotných učitelích," říká Cichoňová s předpokladem, že se pomocí tabletů budou opět učit žáci v mateřské i na obou stupních základní školy.

Profit pro prodejce? Zatím nejsou peníze

Prodejci elektroniky podobné projekty více než vítají. Pokud by se pro výuku pomocí tabletů rozhodla většina škol, mohlo by to mít na růst prodejů zásadní vliv. Plošné výměně učebnic za tablety ale podle nich zatím brání nedostatečné finanční prostředky škol.

„Dodávek tabletů pro výuku jsme v poslední době již několik realizovali. Jednalo se však jen o dílčí aktivity jednotlivých škol," říká k dosavadní zkušenosti mluvčí společnosti Euronics. „Pokud by se ale ve školství našlo dostatek financí, určitě by to prodej tabletů velmi ovlivnilo," dodává.

Zkušenosti s prodejem tabletů školám má již také například Datart. Ředitelům doporučuje nejvhodnější modely pro využití ve výuce.

"Pro školní účely doporučujeme tablet GoClever ORION 70 s klávesnicí," uvádí příklad mluvčí Datartu Jana Choroušová. "Speciální tablet do škol připravuje také například Intel, se systémem Android," dodává analytik společnosti IDC Česká republika Petr Švagrovský.

Rozšíření tabletů by mohl mít také pozitivní dopad na zdraví školáků. Odpadlo by neustálé nošení těžkých učebnic na zádech. Podle Státního zdravotního ústavu je doporučená hmotnost aktovky pro žáky prvních tříd do 2,5 kilogramu.

Postupně se tento limit zvyšuje s tím, že žáci osmých a devátých tříd smějí nosit na zádech maximálně pět kilogramů. Nezávislé průzkumy ale ukázaly, že hmotnost školních aktovek je mnohdy téměř dvojnásobná.

Podle údajů společnosti IDC Česká republika se v letošním roce očekává výrazný nárůst prodejů tabletů. Projekty škol se však na nárůstu poptávky podepíšou zatím jen velmi málo. Trh s tablety potáhne hlavně rostoucí zájem domácností.

Podle IDC se v loňském roce na českém trhu prodalo 293 tisíc tabletů, což je téměř třikrát více než v roce 2012. Jen za první pololetí letošního roku se v Česku prodalo téměř 300 tisíc tabletů. Za celý rok jich IDC podle Petra Švagrovského očekává 670 tisíc.

 

Právě se děje

Další zprávy