Studie: Čeští žáci neumí matematiku. Stále se zhoršují

Vendula Křížová
10. 12. 2008 9:42
Děti si příliš hrají a neovládají základní kameny jednotlivých předmětů.
Děti si příliš hrají a neovládají základní kameny jednotlivých předmětů. | Foto: Ilustrační foto: Ondřej Besperát

Praha - Žáci čtvrtých tříd neobstojí se světem ve znalostech matematiky. Od devadesátých let stále hloupnou. Žáci osmých tříd jsou na tom o něco lépe.

Vyplývá to z mezinárodního srovnávacího výzkumu TIMMS (Trends in Mathematics and Science Study) mezi žáky základních škol v pětadevadesáti zemích světa.

V prověrce znalostí matematiky se testovaní čtvrťáci nevešli do dvacítky nejlépe hodnocených zemí, v přírodních vědách pak obsadili až dvacáté místo.

Přitom ve stejném průzkumu z roku 1995 se čeští žáci dostali do první desítky mezi osmatřiceti státy. Žáci osmých tříd v přírodovědných předmětech dokonce obsadili druhé místo. V mezinárodním srovnání patřili k nadprůměru.

O čtyři roky později už žáci obou ročníků klesli do mezinárodního průměru. Letos pak klesli do podprůměru.

Čest českého školství naopak zachraňují osmáci, kteří byli v matematice dvanáctí a v přírodních vědách dokonce osmí.

A jak si vysvětlit disproporci mezi prvním a druhým stupněm? Ani odborníci si nejsou jistí.

"Naše poznatky naopak směřují k tomu, že učitelé na prvním stupni jsou mnohdy pružnější a nové metody výuky se jim daří zavádět rychleji," řekl Aktuálně.cz mluvčí České školní inspekce Libor Vacek.

Rozhodně ale popírá, že by kvalita výuky šla na českých základních školách dolů.

Úlohy ve výzkumu TIMMS, který probíhal v loňském roce, byly v matematice sestaveny z geometrie, měření a práce s daty, pro vyšší ročníky pak přibyla algebra a pravděpodobnost.

V přírodních vědách se testovala znalost učiva o živé a neživé přírodě a o Zemi, starší žáci odpovídaly na otázky z biologie, chemie, fyziky a zeměpisu.

Kromě prokázání znalostí se testuje i to, zda znalosti dokážou  používat či nad nimi uvažovat.

Nejúspěšnější byli v matematice školáci z Hongkongu, Singapuru, Tchaj-wanu a Japonska, stejné země se dostaly do první čtyřky i v přírodních vědách.

Státní maturita nepočítá s tím, že by matematika byla povinná. Zapomíná se na tento předmět? | Foto: Aktuálně.cz

Výsledky podle odborníků ukazují, že žáci mají stále větší problémy osvojit si základní „kameny" každého předmětu. V tomto případě tedy vzorečky nebo třeba soustavy prvků. Potvrzuje to i mezinárodní průzkum PISA z roku 2006, kde skončili žáci českých základních škol v přírodovědě na 15. a v matematice na 16. místě.

V České republice se výzkumu zúčastnilo celkem 291 škol, více než 9000 žáků 4. a 8. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a přibližně 1300 jejich učitelů a ředitelů. Kromě testů pro žáky TIMMS zkoumá i průběh výuky a v potaz bere i charakteristiku školy.

Mezinárodní projekt měření výsledků vzdělávání se uskutečňuje od 50. let. Toho posledního se zúčastnilo 425 tisíc žáků z 59 zemí světa. Projekt organizuje každé čtyři roky Mezinárodní organizace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA). Česká republika se zapojila v letech 1995, 1999 a v loni. Českou část studie financuje ministerstvo školství.