Strojvůdce odmítl o srážce v Paskově vypovídat

Petra Sasínová
26. 2. 2009 10:14
Strojvůdce zřejmě chyboval několikrát, obvinění z obecného ohrožení se asi nevyhne

Paskov - Strojvůdce vlaku, který je podezřelý, že minulý týden zavinil srážku vlaků v Paskově na severu Moravy a způsobil tak zranění více než čtyřiceti lidí, odmítl na policii vypovídat.

Zatím není obviněný, ale podle mluvčího frýdecko-místecké policie Ivana Žurovce je to jen otázka času. Policistům prozatím chybí například úplná zpráva Drážní inspekce.

Třiapadesátiletému strojvůdci hrozí obvinění z obecného ohrožení s trestní sazbou do pěti let vězení. "Je zřejmé, že strojvůdce vyjel z nádraží přesto, že na návěstidle svítila červená a kolem červené návěsti i projel," vysvětlil Žurovec. Dodal, že výsledky krevních testů vyloučily, že by byl pod vlivem alkoholu.

Strojvůdce, který utrpěl při srážce zranění hlavy, byl v úterý propuštěn z nemocnice ve Frýdku-Místku. O tom, co se stalo, však nemluví s policií a moc toho údajně neřekl ani svým kolegům.

Strojvůdce si prý nic nepamatuje

"Byl asi v šoku. Prý si nic nepamatuje. A je hodně špatný z toho, co asi způsobil a co mu hrozí," uvedl mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček. Dodal, že s ním jsou v kontaktu. "Navštívil ho už náš právník."

Federace je přesvědčena, že vina strojvůdce není tak jednoznačná, jak by se mohlo zdát. "Kdyby byl na stanici v Paskově takzvaný červený výpravčí a osobně vlak vypravil, nemuselo se to stát," tvrdí Poláček.

Paskov patří k mnoha stanicím, kde už "červený" výpravčí vlaky nevypravuje. Funguje to tak, že výpravčí staví soupravám takzvanou vlakovou cestu, ale osobní kontakt s vlakvedoucím nemá.

Poláček také prohlásil, že když strojvůdce odjížděl ze stanice Paskov, neviděl na návěstidlo, neboť je tam zatáčka.

Výpravčí by to nezachránil, tvrdí České dráhy

České dráhy tyto argumenty odmítají. "I kdyby tam bylo pět výpravčích, na situaci by to nic neměnilo," je přesvědčen mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.

"Strojvůdce v Paskově zásadně porušil předpisy, dvakrát nerespektoval signalizaci! Po rozjezdu ze stanice viděl na tři sta padesát metrů," dodal.

Mluvčí policie Žurovec potvrdil, že přímo ze stanice není na návěstidlo, které je kousek dál, vidět. "Pokud strojvůdce neviděl ze stanice, bylo jeho povinností jet maximálně čtyřicetikilometrovou rychlostí, dokud návěstidlo neuvidí. On však jel sedmdesátkou a projel i kolem červené."

Strojvůdce hůře poničené lokomotivy se zřejmě zachránil tím, že poté, co ukončil brždění, utekl do její zadní části.
Strojvůdce hůře poničené lokomotivy se zřejmě zachránil tím, že poté, co ukončil brždění, utekl do její zadní části. | Foto: HZS Moravskoslezského kraje

Před vjezdem do stanice Paskova strojvůdce také upozornilo na to, že nemá volnou cestu ze stanice, výstražné světlo. To ale zřejmě také přehlédl.

Třiapadesátiletý strojvůdce jel 16. února směrem z Kojetína do Ostravy. Měl devět minut zpoždění. Sněžilo. V Paskově nepočkal na příjezd vlaku z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm, s nímž měl v jednokolejném úseku křižovat.

Podle vyjádření Drážní inspekce a Správy železniční a dopravní cesty byla trať dobře zabezpečena a byla funkční. Zkoušky neprokázaly závadu na zařízení, které navádí vlaky.

 

Právě se děje

Další zprávy