reklama
 
 

Odmítneme euro a uprchlíky, podepište se. Strany loví voliče u petičních stánků, je to levnější

26. 8. 2017 13:37
Cílená kontaktní kampaň je hlavním pohonem podzimních voleb. Malé neparlamentní strany se ale začaly více soustředit na kritiku vládní politiky a hledají voliče u petičních stánků. Právě před volbami přichází Piráti, Zelení, Realisté nebo hnutí SPD s peticemi, které jim mohou zvýšit volební podporu. Veřejný sběr podpisů k petici je navíc nízkorozpočtovou kampaní. Za předvolební stánek totiž musí strana platit zábor, v případě petice nikoliv.

Praha - Petice se stávají stále účinnějším nástrojem volební kampaně. Neparlamentní strany se prostřednictvím odmítnutí eura, uprchlíků nebo kritikou vládní politiky snaží upoutat pozornost voličů. A daří se jim to.

Podle posledních volebních průzkumů agentury STEM a Medianu roste podpora stran, které se pohybují na hraně pětiprocentní hranice pro vstup do sněmovny. Pozornost, kterou na sebe citlivými tématy poutají, jim může pomoci ve volbách.

"Typicky se jedná buď o silně zabarvené emocionální celorepublikové téma, nebo velmi lokalizovaný konkrétní problém důležitý pro místní obyvatele," vysvětlil odborník na kampaně Karel Komínek.

Dva měsíce před volbami se do vlastní petice pouští Zelení i Piráti. "Petice je prvkem přímé demokracie, který má v programu Pirátů pevné místo. Pevně věříme, že jsou voliči o úmyslech strany v této oblasti informováni a tento bod je jedním z těch, které nám přináší podporu," komentovala spuštění nové petice Za kontrolu moci a mocných mluvčí Pirátů Karolína Sadílková.

Strana zelených vystoupila před dvěma týdny s výzvou na převedení státního podniku Lesy ČR pod certifikaci FSC (Forest Stewardship Council - pozn. red). To, že by byla petice lákadlem na voliče, strana odmítá. "Petice má sloužit jako celospolečenský apel a podpůrný prostředek při jednání s Ministerstvem zemědělství a Lesy ČR," komentovala Hana Konvalinková, lídryně Zelených za Vysočinu.

Levná kampaň napříč republikou

Veřejný sběr podpisů k petici je nízkorozpočtovou kampaní. Za předvolební stánek totiž musí strana platit zábor, v případě petice nikoliv.

Na několika místech v republice se tak snaží oslovit voliče i Realisté Petra Robejška a Tomio Okamura se svou Stranou přímé demokracie.

Od poloviny roku apelují Realisté na odmítnutí eura, přesto jim průzkumy nedávají v podzimních volbách velké šance na úspěch. "Sběr podpisů jsme zahájili mimo jiné i jako reakci na slova premiéra, která padla v té době. Hovořil o nutnosti přijmout euro," vysvětlila mluvčí strany Jana Malíková.

Naopak Okamurova SPD využívá petice dlouhodobě. V současnosti sbírá podpisy proti přijímání nelegálních imigrantů. Vedle toho nabírá už dva roky podpisy na podporu vystoupení z EU, která se nyní blíží k 80 tisícům (jedná se o počet elektronických podpisů, pozn. red.).

"Petice může být velmi účinným prostředkem, zejména pro budování reputace," myslí si Komínek. Upozorňuje na to, že pokud bude petice zamítnuta, dostane se strana do role mučedníka. Naopak pokud uspěje, přisvojí si iniciátoři zásluhy.

Výzvu SPD na zavedení obecného referenda bez omezení účasti a nutnosti sta tisíc podpisů petiční výbor jednoznačně zamítl. Piráti byli v tomto směru úspěšnější. S 19 tisíci podpisy v ruce se jim podařilo prosadit vyjmutí cenzury z loterijního zákona nebo omezit šíření padělků u Evropského parlamentu. 

EU, nebo zastupitelstva, nic mezi tím

Petice mají ovšem největší efekt na komunální úrovni, kde je strany hojně využívají. Zastupitelé totiž musí projednat petici, kterou podepsalo alespoň půl procenta obyvatel obce na svém zasedání. Malé strany je využívají i při volbách do Evropského parlamentu.

"Tyto volby často slouží jako nástroj k potrestání vládních politických stran. Zároveň jsou často chápány voliči jako méně důležité, a tak se v nich projevuje větší ochota riskovat při hlasování pro malé strany s rizikem propadnutí hlasu," přiblížil politolog Vlastimil Havlík z Masarykovy univerzity.

Právě před evropskými volbami v roce 2014 vystoupili s peticí Zelení, Svobodní i opoziční ODS.

autor: Kristýna Šopfová | 26. 8. 2017 13:37

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama