Na sociálních sítích vypukne boj o voliče. Lidovce zajímá psychometrie, KSČM chce podněcovat diskusi

Jan Menšík
14. 2. 2017 14:59
Podzimní volby se blíží a politickým stranám začíná být jasné, že se o hlasy voličů nestačí utkávat na náměstích, ale že efektivní kampaň musejí vést i na sociálních sítích. Připouštějí to i sociální demokraté či komunisté, například lidovci pak chtějí zvýšit aktivitu až čtyřikrát. Přiznávají také, že vědí o metodě psychometrie, která z aktivity uživatelů na sociálních sítích dokáže vyčíst jejich postoje, názory a zájmy. "Nechali jsme si zpracovat kvalitní datové podklady o aktivitě, které využijeme," řekl Aktuálně.cz volební manažer KDU-ČSL Petr Pachta.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: ČTK

Praha – České strany si uvědomují, že o výsledcích voleb už se nerozhoduje jen mítinky na náměstích, ale ve stále větší míře také ve virtuálním světě sociálních sítí. Svou aktivitu na Twitteru či Facebooku zvyšují například i komunisté či sociální demokraté. Lidovci a TOP 09 přiznávají, že se zajímají také o takzvanou psychometrii, která dokáže z aktivity uživatelů na sociálních sítích vyčíst jejich postoje, názory a zájmy. Právě tato metoda pravděpodobně ovlivnila loňské hlasováním o Brexitu a mohla přispět i ke zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem.

Přestože tato metoda ještě v Česku není příliš známá, některé politické strany o ní vědí. Částečně využít ji chtějí například lidovci. "Nechali jsme si zpracovat kvalitní datové podklady o aktivitě, které využijeme. V souvislosti s tím plánujeme zvýšit aktivitu na sociálních sítích až čtyřnásobně. Pokud vše bude fungovat a spojení se Starosty a nezávislými se podaří, tak věříme, že pojedeme na vítězné vlně," komentoval důležitost sociálních sítí volební manažer KDU-ČSL Petr Pachta.

Nejnovější trendy politického marketingu na sociálních sítích sleduje i TOP 09. Tisková mluvčí strany Martina Macková uvedla, že jsou pro ně sociální sítě společně s online reklamou zásadním prvkem kampaně. "Pravidelně monitorujeme zahraniční kampaně a snažíme se z nich poučit. Nové trendy a postupy, včetně psychometrie, také sledujeme a zpracováváme je pro naše použití," sdělila Macková.

Také ODS se snaží uživatele sociálních sítí zaujmout, metodu psychometrie ale odmítá. "Sociální sítě se snažíme využívat rozumně a efektivně. Nabízíme lidem relevantní obsah, ale nechceme být Velkým bratrem, který shromažďuje obrovské množství dat z osobního života každého člověka, aby vytvořil jeho konkrétní profil," komentoval postoj ODS předseda strany Petr Fiala. Podotkl, že ve Spojených státech, kde je psychometrie využívána, je situace odlišná.

Sociální demokraté sice neplánují svou strategii na sociálních sítích výrazně měnit, chtějí ale vystupovat aktivněji. "Zůstáváme i nadále u klasické kampaně a obvyklých témat, jimiž chceme upoutat naše tradiční voliče. Těmi jsou rodiny s dětmi, pracující a senioři, ale současně přikládáme větší význam i sociálním sítím, na které se zaměříme více než doposud, a slibujeme si od toho nové voliče," přiblížil plány poslanec za ČSSD Jan Birke.

Komunisté velké změny nechystají, i když i oni chtějí na sociálních sítích více oslovovat voliče. "Hodláme pouze přidávat více témat stimulujících diskusi," zaznělo z mediálního úseku ÚV KSČM.

Hnutí ANO je na sociálních sítích dlouhodobě velmi aktivní, své nástroje ale odkrývat nehodlá. "Naše plány nemohu komentovat, vyjádříme se k tomu až po volbách," odpověděl na dotaz reklamní expert ANO Marek Prchal.

Podotkl ale, že v Česku chybí voličská databáze, jakou známe třeba ze Spojených států. Proto je nepravděpodobné, že by u nás nějaká agentura dokázala získat tolik dat o uživatelích jako v USA. Důvodem jsou také přísnější zákony o ochraně osobních údajů v Evropské unii. Vstup společnosti Cambridge Analytica na evropský trh však podle něj znamená, že i přes regulace EU může metoda psychometrie mít v Evropě úspěch a dopomoci ke kampaním šitým na míru většině uživatelů sociálních sítí.

Psychometrie, s níž v roce 2012 přišel psycholog Michal Kosinski, dokáže z aktivity uživatelů na sociálních sítích vyčíst jejich postoje, názory a zájmy. Právě pomocí této metody mohou reklamní společnosti, ale také politické strany nabídnout uživateli obsah, který se přímo shoduje s jeho názory a ovlivnit jej tak ve svůj prospěch.

Analýza aktivity uživatelů na sociálních sítích od společnosti Cambridge Analytica, která princip psychometrie jako první využila, pravděpodobně přispěla k Brexitu nebo také výrazně dopomohla k vítězství Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách. Obě tato nečekaná vítězství ukazují, že se psychometrie může stát mocnou a nevyzpytatelnou zbraní. To ostatně přiznal i její autor Michal Kosinski, který před jejím zneužitím varoval.

 

Právě se děje

Další zprávy