Stop! Poslanci kývli na zákaz vjezdu pro čoudící auta

Pavel Baroch
25. 3. 2011 11:18
Do nízkoemisních zón budou moci jezdit jen vozy s nízkými exhalacemi
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Starým autům, které vypouštějí z výfuků příliš škodlivin, by se už relativně brzy mohly zavřít některé městské čtvrti.

Novela zákona o ochraně ovzduší, kterou v pátek drtivou většinou 141 hlasů schválila sněmovna, poskytne radnicím možnost vytvořit takzvané nízkoemisní zóny, kam budou moci jezdit pouze vozidla s nízkými exhalacemi. Podobný systém už úspěšně funguje v desítkách německých měst, ale i v Londýně nebo Stockholmu.

S nízkoemisnimí zónami počítal zcela nový zákon o ochraně ovzduší, který už připravovalo ministerstva životního prostředí pod vedením Martina Bursíka (SZ).

Jeho nástupce, a dnes už exministr Pavel Drobil (ODS) tuto pasáž ze zákona vyjmul a spolu s Kristýnou Kočí (VV) a Pavolem Lukšou (TOP 09) ji předložili do sněmovny jako poslaneckou iniciativu.

Podmínkou je překročený limit a objízdná trasa

Aby radnice mohla nízkoemisní zónu vyhlásit, musí být splněny dvě základní podmínky: Ve vybrané čtvrti je překračován některý z imisních limitů a zároveň existuje objízdná trasa stejné nebo vyšší třídy.

To ovšem znamená, že například v pražské Legerově ulice, nejšpinavější komunikaci v zemi, nebude pravděpodobně možné takovou zónu vyhlásit. Zatím totiž neexistuje vhodná objízdná trasa mimo pražskou magistrálu.

Podle ministerstva životního prostředí jako vzorový příklad, kde by nízkoemisní zóny mohly vzniknout, uvádí Plzeň, která splňuje všechny předpokládané podmínky.

Auta s barevnou nálepkou

Návrh novely počítá s tím, že by auta byla podle svých emisí rozdělena vládním nařízením do několika kategorií. Každá kategorie by pak dostala nálepku.

Radnice pak bude moci do vybraných čtvrtí pustit jen auta s určitou barvou. Za porušení vyhlášky bude hrozit pokuta. Poslankyně Kristýna Kočí uvedla, že předloha počítá s výjimkami, například pro handicapované řidiče, pro zásobování nebo pro čistící vozy.

Další výjimky - třeba pro rezidenty se starými auty - by pak mohla udělit radnice. "Pevně doufám, že obce nebudou výjimky nadužívat," řekla Aktuálně.cz Kočí před tím, než se předlohou začala zabývat sněmovna.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Při smogu po obchvatu zdarma

Jako první zavedl už v roce 1996 bezemisní zóny švédský Göteborg, kterému se tak podařilo omezit znečištění drobnými částicemi prachu o čtyřicet procent.

Automobilová doprava je velkým ekologickým problémem i v mnohých českých městech, například v Praze, Brně či Plzni. Na emisích jemného prachu, na nějž se vážou i rakovinotvorné látky, se silniční doprava podílí asi z jedné třetiny. V případě nejjemnějších částic téměř z poloviny.

Novinkou v poslanecké iniciativě je návrh, aby při smogových situacích mohla auta jezdit po dálničních obchvatech měst bez poplatků.

Emisní strop pro znečišťovatele

Poslanci si ze zákona o ochraně ovzduší "vyzobli" ještě jedno ustanovení, které dá krajům možnost stanovit emisní stropy pro skupinu několika podniků ve znečištěné oblasti.

Problém je totiž v tom, že jednotliví znečišťovatelé plní emisní normy. Jenže pokud je podniků vedle sebe více, jsou v ovzduší překračovány imisní limity.

Exministr životního prostředí Pavel Drobil si od toho slibuje, že to pomůže ovzduší především v Moravskoslezském kraji, které patří k nejvíce znečištěnému regionu v celé Evropě.

"Je příznačné, že novelu překládají politici právě z Moravskoslezského kraje, který špatným ovzduším nejvíce trpí. Je jasné, že vychází z reálné skutečnosti a potřeb, které všichni tři znají více než dobře," řekl současný ministr životního prosteřdí Tomáš Chalupa.

 

Právě se děje

Další zprávy