Stát předal církvi vzácná díla, stěhování je zatím nečeká

ČTK ČTK
Aktualizováno 12. 9. 2014 13:57
Církev symbolicky převzala například Vyšebrodský oltář a dva Rubensovy obrazy.
Vyšebrodský oltář.
Vyšebrodský oltář. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Několik uměleckých děl, která dosud patřila k nejvýznamnějším ve sbírkách Národní galerie v Praze, představitelé státu předali zástupcům církve. Dva obrazy Petera Paula Rubense, Vyšebrodský oltář a části Puchnerova oltáře symbolicky převzali poté, co jim je stát vydal na základě majetkového vyrovnání s církvemi.

Všechna díla ale na základě vzájemné dohody zůstanou ve stálých expozicích NG, Rubensovy obrazy ve Šternberském paláci a gotická díla v klášteře sv. Anežky.

"Pro návštěvníky Národní galerie se nemění vůbec nic, jen jméno majitele na štítku. Díla, která se dnes na základě dohody předávají, zůstanou nadále ve sbírkách Národní galerie. Tímto jsme s církevními institucemi zahájili novou éru velmi úzké koncepční spolupráce o zachování vynikajících uměleckých památek v kontextu prezentací Národní galerie v Praze," řekl generální ředitel Národní galerie v Praze Jiří Fajt.

O vydání všech tří souborů děl stát rozhodl již před mnoha měsíci, tehdejší ministr kultury Jiří Balvín to oznámil loni v prosinci. Sama Národní galerie ale čekala ještě na další posudky. Když se letos v červenci ujal jejího vedení Jiří Fajt, nechal si vypracovat ještě oponentní posudek, který správnost vydání děl podle něj potvrdil. Zejména v případě Vyšebrodského oltáře bylo podle odborníků rozhodování složité.

Devět deskových maleb z poloviny 14. století je stěžejním dílem malíře, jehož jméno historikové neznají, proto jej označují jako Mistra Vyšebrodského oltáře podle klášterního kostela cisterciáků ve Vyšším Brodě.

O Vyšebrodský cyklus se cisterciáci již dříve neúspěšně soudili. Nemohli o něj žádat v rámci restitucí v 90. letech, kdy se umělecká díla vydávala na základě výčtového zákona a podmínkou bylo, že na jaře roku 1950 díla byla fyzicky na místě - v tomto případě v klášteře.

Oltář však byl z Vyššího Brodu odvezen již v roce 1938; i tehdy ale byl v klášteře umístěn až druhotně a jsou i teorie, že původně vůbec nevznikl pro Vyšší Brod, ale pro katedrálu sv. Víta.

V současné době by ale vzácné deskové malby stěhování čekat nemělo. Zůstanou v expozici středověkého umění v Anežském klášteře, jen se u nich vymění popiska, na níž nově bude uveden jako majitel Cisterciácké opatství Vyšší Brod a informace o tom, že obrazy jsou dlouhodobě a bezplatně do NG zapůjčeny.

Stejně tak Rytířský řád Křižovníků s červenou hvězdou ponechá veřejnosti přístupné čtyři části takzvaného Puchnerova oltáře a Česká provincie Řádu sv. Augustina zapůjčuje do stálé expozice ve Šternberském paláci dva obrazy Petra Paula Rubense - Umučení sv. Tomáše a Sv. Augustin.

 

Právě se děje

Další zprávy