Srážka vlaků: Strojvůdce jel na červenou. Neví se proč

Petra Sasínová
16. 2. 2009 19:50
Zabezpečovací zařízení bylo podle inspektorů vpořádku
Při srážce vlaků v Paskově utrpěli tři lidé těžká zranění, šest cestujících má středně těžká poranění.
Při srážce vlaků v Paskově utrpěli tři lidé těžká zranění, šest cestujících má středně těžká poranění. | Foto: Hasičský záchranný sbor

Paskov - Za srážku vlaků v Paskově, při které bylo zraněno přes čtyřicet lidí, může s největší pravděpodobností strojvůdce. Proč vyjel na jednokolejném úseku trati na červenou, není ale zatím jasné.

Třiapadesátiletý strojvůdce, který nerespektoval znamení Stůj, je podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského dlouholetým a spolehlivým zaměstnancem.

Strojvedoucí je nyní v nemocnici s poraněním hlavy a obličeje. Lokomotiva, kterou řídil, je zdevastovaná. Pokud se prokáže, že nehodu zavinil, hrozí mu obvinění z obecného ohrožení a až pětileté vězení. Škoda, kterou zřejmě způsobil, je asi sedm a půl milionu korun.

Policie zatím neví, jestli jeho selhání nezpůsobila například zdravotní indispozice, únava či opilost. "Všechno to prověřujeme," uvedl mluvčí frýdecko-místecké policie Ivan Žurovec. Nehoda se stala krátce po deváté hodině ráno. Sněžilo.

Vlak měl zpoždění 9 minut

„Zpožděný osobní vlak jedoucí z Kojetína do Ostravy nepočkal v Paskově na příjezd osobního vlaku z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm, s nímž měl ve stanici křižovat," popsal situaci před srážkou mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

„Vlak vyrazil na trať, i když na odjezdovém návěstidle svítila návěst „Stůj"," uvedl Neusar. „Po ujetí 475 metrů vlak v rychlosti asi čtyřicet kilometrů v hodině čelně narazil do protijedoucího vlaku, který před srážkou stihl zastavit, a jedním podvozkem vykolejil," líčil  Neusar.

Podle Drážní inspekce i Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) byla trať zabezpečena moderním a funkčním způsobem a podle prvotních informací signalizace fungovala správně. Že by udělal chybu výpravčí není možné, protože stanice je bez výpravčího. Řídí ji technika.

„Vše nasvědčuje, že selhal strojvůdce," uvedl mluvčí SŽDC Karel Halla. Zdůraznil, že za stejných klimatických podmínek úsekem toho dne projelo několik vlaků bez problémů.  Upozornil, že vlak, který jel na červenou, měl devět minut zpoždění. „Třeba se vlakvedoucí snažil zpoždění dohnat," uvažoval Halla.

Drážní inspekce odhaduje, že při havárii vznikla škoda sedm a půl milionu korun
Drážní inspekce odhaduje, že při havárii vznikla škoda sedm a půl milionu korun | Foto: Policie ČR

Zabezpečení bylo asi v pořádku

„Na trati je automatické hradlo a reléové zabezpečení. Zatím to vypadá, že na zařízení není žádná porucha ani vada," řekl i inspektor Drážní inspekce Lumír Kuchyňka, který byl na místě havárie.

Mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček věří, že se ještě mohou objevit další okolnosti, které změní směr vyšetřování. „Se strojvůdcem jsme zatím nemluvili, je v nemocnici," podotkl.

Uvedl, že při podobných selháních jde často o souběh mnoha faktorů. „Strojvůdci jsou psychicky velmi zatíženi, jejich služba je náročná. Svůj vliv mohla mít třeba zdravotní indispozice nebo zhoršená viditelnost," uvedl Libor Poláček.

Nesouhlasí s tím, že trať byla perfektně zabezpečená. „Především na koridorech funguje moderní kódování, které přenáší informaci z návěstidla strojvůdci do kabiny. Ten je tak dvojím způsobem upozorněn, že má stát," líčil Poláček. Na regionálních tratích ale takové zabezpečení dosud není.

Mluvčí SŽDC Karel Halla uvedl, že vlakvedoucí jsou na tom podobně jako piloti. „Musí být v perfektním zdravotním stavu, plně zodpovědní k výkonu služby a schopni sledovat signalizaci, kterou musí respektovat," řekl.

Domnívá se, že zabezpečení trati je dostatečné. A zase uvedl příklad: „To by bylo totéž, jako kdybychom v silniční dopravě chtěli zavést na křižovatce po světelné signalizaci ještě další závoru, která by bránila řidiči ve vyjetí na červenou," uvedl.

Trať je po mnohahodinové výluce opět v provozu. Proběhly už také zkoušky, které vyloučily závadu bezpečnostního zařízení.

 

Právě se děje

Další zprávy