Miliardová přestavba trati v Praze nezačne. Správa kolejí nečekaně zrušila tendr

Petr Koděra Petr Koděra
18. 8. 2016 11:40
Příští měsíc měla začít modernizace železniční trati mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří. Správa železniční dopravní cesty ale miliardovou zakázku nečekaně zrušila. Do písemného rozhodnutí, které má online deník Aktuálně.cz k dispozici, správci kolejí napsali, že nemohli dostatečně posoudit kvalifikační předpoklady všech firem, které o zakázku stály a přihlásily se do soutěže.
(Ilustrační foto)
(Ilustrační foto) | Foto: Reuters

Praha – Státní organizace Správa železniční dopravní cesty, která se stará o tuzemské koleje a v posledních letech masivně investuje do jejich vylepšování, tento týden nečekaně zrušila největší letošní zakázku na české železnici. Jde o modernizaci úseku mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří na koridoru do Benešova a do jižních Čech, která měla začít už příští měsíc. Stát za ni hodlal utratit 3,6 miliardy korun a o zajímavé sousto se praly největší tuzemské stavební firmy.

Výběrová komise sice v červnu doporučila vítěze – litoměřickou společnost Chládek a Tintěra, která s cenou 3,4 miliardy porazila vyhlášené stavební obry. Jenže generální ředitelství správy železnic napřed měsíc otálelo s potvrzením názoru odborníků z komise a teď nakonec celý tendr zarazilo.

Rozpaky budí nejen zdlouhavé rozhodování, ale zejména oficiální zdůvodnění zastavení zakázky. Do písemného rozhodnutí, které má online deník Aktuálně.cz k dispozici, správci kolejí napsali, že nemohli dostatečně posoudit kvalifikační předpoklady všech firem, které o zakázku stály a přihlásily se do soutěže.

Neumíme vybrat

"Důvodem pro rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení je zadavatelem zjištěná nemožnost učinit jednoznačný závěr o posouzení kvalifikace uchazečů," stojí kostrbatým úředním jazykem.

Správci kolejí navíc tvrdí, že o možnost rozhodnout je paradoxně připravily jejich vlastní vágně nastavené technické podmínky soutěže. Po firmách sice chtěli doložit seznam jejich zkušeností s takto velkými a významnými železničními stavbami, jenže nakonec jim nastavené kritérium údajně neumožnilo určit, zda firma kvalifikační podmínku skutečně splnila. Do tendru se přitom hlásili opravdoví obři stavebního byznysu jako Eurovia, Strabag, Hochtief nebo OHL ŽS, které by s referencemi obecně neměly mít problém.

"Zrušení soutěže je zákonný krok. Tuto možnost si zadavatel vyhradil přímo v zadávací dokumentaci," dodal mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Krok státní organizace se ale nelíbí ministrovi dopravy Danu Ťokovi, který chce do správy železnic poslat kontrolu. "Zrušení soutěže se mi nelíbí. Nechám si od vedení SŽDC vysvětlit proč k tomuto kroku přistoupili a pošlu na SŽDC kontrolu, aby prověřila, jestli všechny kroky a průběh vyhodnocení byly v pořádku," sdělil Ťok.

O 800 milionů levněji

Rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty společnost Chládek a Tintěra překvapilo. Obchodní ředitel firmy Pavel Stoulil tvrdí, že byli schopni zakázku zrealizovat. "Dodavatelský systém byl připraven," říká Stoulil.

Ve stavební branži se o případném vítězství společnosti Chládek a Tintěra hovořilo jako o senzaci. Ta se však nakonec nekoná. "Nadnárodní stavební giganti nejspíš neunesli, že by Chládek a Tintěra realizoval v Praze takto velkou zakázku," dodal Stoulil.

Jeho slova si lze přeložit různě. Třeba tak, že zrušení tendru může být účelovým krokem ve prospěch velkých stavebních firem, které nabídly v tendru vyšší cenu. Například sdružení firem Eurovia a Strabag Rail, které skončilo na druhém místě, bylo ochotno stavět podle dřívějších informací týdeníku E15 za 4,2 miliardy – tedy o 800 milionů víc.

Báli jsme se odvolání

SŽDC tvrdí, že svým rozhodnutím v žádném případě nerozporuje nabídnuté ceny či připravenost jednotlivých uchazečů. "Nechceme však, aby kvůli nejednoznačnosti při posuzování kvalifikace byla tato zakázka dlouhodobě blokována následnými odvoláními neúspěšných uchazečů a případnými dalšími spory," uvedl Ptačinský.

Zakázku chtějí správci drah vypsat co nejdříve znovu podle nových, již přísnějších a jednoznačných pravidel. Začít stavět by se tak mohlo o půlroku později - na jaře 2017.

Nově tak prý budou požadovat po uchazečích přísnější kvalifikační podmínky včetně zhotovitelských kapacit a zajištění subdodavatelských vztahu. Zajistí to prý i plynulejší čerpání finančních prostředků určených na modernizaci dráhy.

Jedna zrušená, dvě nové zastávky

Víc než třímiliardový projekt počítá s lepším spojením od vinohradských tunelů na Hostivař. Je součástí modernizace pražského železničního uzlu, v němž správci kolejí chtějí odstranit úseky, které už kapacitně nestačí zvýšenému počtu osobních i nákladních vlaků.

"Projekt počítá s přeložkou části stávající železniční trati v pražských Strašnicích včetně zrušení zastávky Praha-Strašnice. Nová trasa má vést opuštěnou lokalitou bývalého seřaďovacího nádraží Praha-Vršovice," uvedla správa železnic ve studii modernizace.

Správa železnic plánuje kromě zrušení zastávky ve Strašnicích postavit dvě nové – Zahradní Město a Eden –, které budou blíž hustě osídleným oblastem Prahy. Například zastávku Eden postaví nedaleko obchodního centra u stadionu Slavie. Nadto se opraví i nádraží ve Vršovicích.

Stát chce na stavbu využít z velké části evropské dotace. Zdržení termínu zahájení prací podle mluvčí správy kolejí Kateřiny Šubové nebude mít na čerpání peněz vliv.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy