Spor o Slovanskou epopej se vrací na začátek. Soud má lépe odůvodnit, proč dílo patří Praze

ČTK ČTK
Aktualizováno 24. 5. 2018 9:54
K NS se obrátil s dovoláním John Mucha, který se jako příbuzný autora Alfonse Muchy soudí s městem.
Ilustrační epopej.
Ilustrační epopej. | Foto: Jan Langer

Praha - Nejvyšší soud (NS) vrátil k novému projednání spor o Slovanskou epopej. Důvodem je to, že soudy nedostatečně odůvodnily verdikty, kterými dílo přiznaly Praze. Informoval o tom advokát Roman Felix, který ve sporu zastupuje hlavní město.

K NS se obrátil s dovoláním John Mucha, který se jako příbuzný autora Alfonse Muchy soudí s městem. Tvrdí, že Praha se vlastníkem cyklu obrazů nikdy nestala, protože nesplnila umělcovu podmínku a nevybudovala pro plátna samostatné výstavní prostory.

Nejvyšší soud o dovolání rozhodl 9. května. Obvodní soud pro Prahu 1 pak tuto středu účastníkům řízení rozhodnutí doručil. Podle Felixe jde o 20 stran komplikovaného právního textu. "Není tam vysloveno, že by bylo rozhodnuto nesprávně. Oba rozsudky byly zrušeny a věc se vrátila k novému řízení kvůli odůvodnění rozsudků," uvedl Felix. Podle něj musejí soudy v novém řízené lépe vysvětlit, proč dospěly k závěru, k jakému dospěly.

Původním majitelem děl byl podle zrušených rozsudků pražských soudů americký mecenáš Charles Crane, který si obrazy u Muchy objednal, zaplatil je a poté daroval městu. Jako dárce je Crane uveden i v protokolech o předání obrazů Praze.

Odvolací senát ve zrušeném rozsudku připustil, že podmínka o vybudování výstavních prostor existuje. Když malíř na sklonku života rekapituloval situaci ohledně epopeje, musel být podle soudu jistě raněn tím, že Praha slíbenou výstavní síň nevybudovala. Na vlastnictví to ale nic nemění.

John Mucha zdůvodňoval podání žaloby tím, že se snažil zabránit zapůjčení díla do Asie, kam epopej odcestovala předloni v únoru. Obával se, že se obrazy poškodí. Malíř je podle něj daroval českému národu a nepřál by si, aby se vyvážely do ciziny.

V Tokiu vidělo epopej od března do června 662 tisíc návštěvníků. Cyklus se měl později přesunout do Číny, české ministerstvo kultury to však nepovolilo. Galerie hlavního města Prahy před časem zveřejnila záměr vystavit epopej letos v Obecním domě u příležitosti 100. výročí republiky. Část pláten má být také součástí festivalu Re:publika v Brně, který začne za dva dny.

 

Právě se děje

před 39 minutami

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení Jana Nepomuckého

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení nejznámějšího českého světce a patrona lidí od vody Jana Nepomuckého. Třináctý ročník Svatojánských slavností Navalis se kvůli epidemii i nesouhlasu pražského magistrátu s některými částmi programu konal v zúžené podobě. Byla mše, průvod a koncert, neuskutečnil se například plánovaný přelet letounů nad Karlovým mostem. 

Slavnost začala v podvečer v katedrále svatého Víta na Pražském hradě mší, kterou sloužil kardinál Dominik Duka. Zdůraznil statečnost Jana Nepomuckého, tato vlastnost je podle Duky potřeba i na cestě ze současné koronavirové krize. Po mši se vydal průvod na Karlův most směrem ke kostelu křižovníků na Starém Městě. Cestou mu přihlížely stovky lidí a turistů, kteří byli často bez roušek.

Ve stejné době se na půl hodiny rozezněly zvony z kostelů zasvěcených svatému Janu Nepomuckému. K akci se podle pořadatelů připojily zvony po celém světě. Mělo jich být nejméně 300, tedy počet připomínající letošní výročí světce.

Program zakončil tradičně koncert na hladině Vltavy, který ještě jednou připomenul roli zvonů při letošních slavnostech symfonií s názvem Svatojánské zvony. Pro letošní ročník ji složil skladatel, dirigent a držitel Českého lva Kryštof Marek. Koncert nebyl ozvučen, a to podle pořadatelů i kvůli zvýšené hladině Vltavy, kvůli které magistrát vyhlásil první stupeň povodňové aktivity.

Další zprávy