Spojení ministerstev dopravy a průmyslu může dávat smysl, tvrdí odborníci

ČTK ČTK
20. 1. 2020 22:04
Spojení ministerstev dopravy a průmyslu může dávat smysl, problémem však je, že agenda obou úřadů je velmi rozsáhlá. Shodli se na tom zástupci oborových asociací. Asociace upozorňují, že Havlíček, který nahradí odvolaného Kremlíka, bude řízením obou ministerstev velmi vytížen.
Ministr průmyslu Karel Havlíček
Ministr průmyslu Karel Havlíček | Foto: Jakub Plíhal

"Každý resort má mnoho problémů a velké agendy, které je potřeba v následujícím období uskutečnit, proto máme obavy, zda v takto krátkém čase bude, ačkoliv pan ministr Havlíček je multifunkční a mimořádně pracovitý, vůbec možné v jedné osobě dva resorty uřídit," řekl mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro.

Rozhodnutí premiéra podle něj komora bere na vědomí a respektuje ho. "Z dlouhodobého hlediska myšlenka sloučit ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu s tím, že by vzniklo jedno ministerstvo hospodářství, které zahrnuje průmysl, obchod a dopravu, není úplně nesmyslná, ale k tomu je potřeba realizovat mnoho legislativních i procesně organizačních kroků," sdělil Diro.

Výkonný ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík uvedl, že dopravě v minulosti dlouhodobě chyběla stabilita. "Bohužel za této vlády se situace opakuje a máme již třetího ministra v průběhu necelých dvou let. Nový ministr Havlíček bohužel nemůže mít žádný čas hájení, protože je třeba řadu věcí dotáhnout a v dalších pokračovat. Další změna v čele tohoto resortu by byla katastrofou," zdůraznil.

K možnému sloučení ministerstev podle něj není možné přistupovat pouze na základě aktuálních personálních změn. "Pokud by snad k němu mělo dojít, nemůže se jednat pouze o sloučení vrcholných funkcí, ale o koncepční změnu rozhodovacích procesů včetně revize odborných agend," řekl.

Myšlenku na společné ministerstvo úplně nezavrhuje generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Uvedl, že personální řešení je v rukou Babiše.

Hlavně nezpomalit jednání s vládou

"Pro nás je důležité, aby se nezpomalila jednání s vládou o kritické situaci českých kamionových dopravců, která nyní vedeme. Potřebují pomoci právě teď, nemohou další měsíce čekat. Ministerstva průmyslu i dopravy mají širokou a objemnou agendu, proto by případné kroky k jejich slučování měly být dobře zváženy a případně zredukována současná agenda každého z nich," uvedl Hromíř.

Podle programového ředitele Svazu moderní energetiky Martina Sedláka může spojením dopravy a průmyslu vzniknout zajímavý celek ministerstva infrastruktury. "Pro očekávanou dekarbonizaci ekonomiky bude klíčová také oblast dopravy, která je dnes závislá na spotřebě ropy. Spojené síly mohou hledat správné recepty pro nástup čisté mobility, podporu rozvoje elektromobility nebo pohodlné veřejné dopravy," řekl.

Klíčem k rozvoji šetrné dopravy jsou podle něj inovace, které označil za základní kámen agendy Havlíčka. Také Sedlák ale připouští, že zůstává otázkou, zda bude mít současný ministr průmyslu na dvě široké oblasti infrastruktury dostatek kapacity.

Video: Premiér Babiš o odvolání ministra dopravy Kremlíka

O zakázce na elektronické dálniční známky jsem nevěděl, ministr si chybu nepřipouští, poslal jsem Zemanovi návrh na jeho odvolání, říká Andrej Babiš. | Video: DVTV
 

Právě se děje

Další zprávy