Úprava slevy zdvojnásobí žákům cenu jízdenek. Kde na to vezmeme, bojí se samoživitelé

Magdalena Synková Magdalena Synková
26. 1. 2022 20:17
Vláda od dubna sníží slevy na jízdném ve veřejné dopravě ze současných 75 procent na 50 procent. Podle ministra dopravy Martina Kupky je změna sociálně citlivá, nicméně pro některé samoživitelky je jakékoliv navýšení měsíčních výdajů finančně náročné. Neví, kde na jízdné svých dětí vezmou peníze.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: iStock

Snížení slevy ze 75 procent na 50 procent znamená, že děti a studenti do 26 let a senioři starší 65 let budou od dubna na všech vnitrostátních autobusových a železničních linkách platit dvojnásobnou cenu oproti současnému stavu. Někteří rodiče z nízkopříjmových rodin se tohoto zdražení obávají. 

Například samoživitelka Hana bydlí s dětmi na Kladensku. Její syn denně dojíždí do nedaleké školy a dcera každý týden cestuje na 200 kilometrů vzdálený internát. Momentálně za dopravu dětí zaplatí měsíčně 1400 korun, od dubna to ale po snížení slevy bude 2800 korun. 

"Bude to náročné. Už teď když zaplatím za bydlení, internát a jídlo, tak jsem každý měsíc asi dva tisíce v minusu," vysvětluje Hana. 

Sleva pro žáky se nevztahuje jenom na cesty do školy, mohou ji využívat i při libovolných cestách po republice. Děti Markéty z Prahy jezdí pravidelně autobusem k prarodičům, aby měly kontakt s rodinou svého otce, který o ně nejeví zájem. S dcerou navíc dojíždí dvakrát měsíčně k psychologovi. "Když budu muset platit víc, tak nevím, co omezíme. Terapie dcery, nebo kontakt s rodinou?" ptá se Markéta.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) představuje poloviční sleva stále vysoký standard podpory veřejné dopravy. "Sleva je sociálně citlivá a pro využívání veřejné dopravy stále atraktivní. Zároveň však znamená nezanedbatelnou úsporu ve státním rozpočtu," řekl ministr minulý týden na tiskové konferenci. Úpravou slevy by podle propočtů ministerstva mohla vláda ušetřit státnímu rozpočtu až 1,9 miliardy korun. 

Snížení slev přichází v době rostoucí inflace a s tím souvisejícího růstu cen, což mnohým samoživitelům už tak komplikuje finanční situaci. "Ničí mě zdražování - a ještě tohle," uvádí samoživitelka Aneta ze Žďárska. Protože bydlí na vesnici a nevlastní auto, využívá veřejnou dopravu k cestám na větší nákupy, k lékaři nebo na úřady. "Syn dojíždí autobusem do školy ve vedlejší vesnici. V létě jezdí na kole, ale v chladné dny a v zimě musí autobusem," vysvětluje.

Ministerstvo dopravy však zachování pětasedmdesátiprocentní slevy nechystá ani pro nízkopříjmové rodiny. "Mohou využít různé příspěvky v rámci sociálního systému, ale to je něco jiného," říká mluvčí ministerstva František Jemelka. 

Ředitelka Klubu svobodných matek Dana Pavlousková v tuto chvíli nedokáže odhadnout, kolika rodin samoživitelů by zdvojnásobení cen jízdného pro jejich děti mohlo způsobit finanční komplikace. "Žádosti o finanční příspěvek na jízdné jsou zatím v rámci našeho klubu ojedinělé, protože úprava ještě není v platnosti. Prozatím si netroufám odhadnout, kolika rodin se změna dotkne. V Česku je okolo 200 tisíc rodin samoživitelů, nicméně ne všichni patří do nízkopříjmové skupiny," popisuje.

Ministr Kupka tvrdí, že snížení slevy na jízdném bylo nezbytné vzhledem k aktuální ekonomické situaci. "Potřebujeme krotit obrovský státní dluh, mírnit inflaci a snižovat provozní výdaje státu," vysvětlil Kupka s tím, že upravené slevy vyjdou stát ročně zhruba na 3,9 miliardy korun.

Plošnou slevu na jízdném ve veřejné dopravě zavedla od září roku 2018 vláda Andreje Babiše (ANO), od té doby stát zaplatil dopravcům na kompenzacích celkem 14 miliard korun. Nejvíce stát doplácel v roce 2019, a to 5,5 miliardy korun. V loňském a předloňském roce náklady na kompenzace klesly, protože lidé kvůli koronavirovým restrikcím výrazně méně cestovali. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 29 minutami

První odhady australských voleb ukazují, že opozice zřejmě odstaví od moci vládnoucí kabinet

Opoziční Labouristická strana v Austrálii patrně odstaví od moci kabinet současného konzervativního premiéra Scotta Morrisona. Ukazují to projekce australských televizních stanic. Výsledek dnešních parlamentních voleb je zatím nejistý a zřejmě bude velmi těsný, Morrison ale s největší pravděpodobností nebude mít dost křesel na to, aby mohl sestavit vládu i pro čtvrté volební období. Dosavadní sčítání hlasů naznačuje, že lidé tentokrát více volili i menší politické strany.

Poslední volební místnosti se na západě země uzavřely v 18:00 místního času (poledne SELČ). Dnešní průzkum společnosti Newspoll přisuzoval labouristům podporu 53 procent hlasů.

Morrisonova koalice nyní ve 151členné Sněmovně reprezentantů drží nejtěsnější většinu 76 křesel. Labouristická strana slibuje větší výdaje na péči o děti i seniory, stávající koalice pak lepší řízení ekonomiky v době, kdy se v Austrálii kvůli pandemii covidu-19 prohloubil rozpočtový deficit. Morrison slíbil, že pokud bude znovuzvolen, jeho vláda sníží daně a zmírní tlak na růst životních nákladů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Na pochod Praha-Prčice se dnes po dvouleté pauze vydalo přes 17 500 turistů

Na trasy pochodu Praha-Prčice se dnes po dvouleté covidové pauze vydalo 17 508 turistů. První z nich vyrazili na trať už před 05:00. Po poledni se začali vracet účastníci kratších tratí a cyklisté. Před 13:00 zatím do cíle nedorazil žádný z účastníků nejdelší sedmdesátikilometrové trasy. Všichni se musí vrátit do dnešních 20:00.

Pořadatelé museli počet účastníků omezit kvůli výluce železničního provozu mezi Olbramovicemi a Chotovinami. Na trasy se tak vydali jen ti, kteří se dopředu elektronicky zaregistrovali, informovala za pořadatele Dana Horáková.

Letos se tak zájemci nemohli registrovat až na startu, jak byli zvyklí, pouze ukazovali QR kódy. "Potřebovali jsme zastropovat trasy, proto jsme registraci uzavřeli dva dny před pochodem. Kvůli rekonstrukcím železniční trati jsou trasy kyvadlové dopravy delší, posílili jsme i dopravu na jih," uvedla Horáková. Pořadatelé ocenili, že jim letos ubyla práce s penězi.

Trasy pro pěší měří od 23 do 70 kilometrů, přičemž nejdelší začíná v Praze. Část z 21 tras je vyhrazena pro cyklisty. "Cyklisti mají samostatné trasy od roku 2006, chtěli jsme zabránit nebezpečí, protože se míchali do tras pro pěší," doplnila Horáková.

Nejoblíbenější je dětská trasa z Votic dlouhá 23 kilometrů. "Využívají ji i senioři, kterým už to tolik nechodí. Vozíčkářská trasa začínala v Miličíně, vyrazilo na ni 98 vozíčkářů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy