Smutný řidič tramvaje smrti odmítl u soudu vypovídat

Petra Sasínová
6. 1. 2009 9:52
Dopravní podnik před soud pouze jako svědek
V pátek 11. dubna 2008 to byla pro řidiče tramvaje číslo 5 ten den poslední jízda. Udělal však chybu, stojí před soudem a do tramvaje už se nikdy vrátit nechce
V pátek 11. dubna 2008 to byla pro řidiče tramvaje číslo 5 ten den poslední jízda. Udělal však chybu, stojí před soudem a do tramvaje už se nikdy vrátit nechce | Foto: Ondřej Besperát

Ostrava - U okresního soudu v Novém Jičíně začalo hlavní líčení s řidičem tramvaje Petrem Hrochem. Šofér Dopravního podniku Ostrava je obžalován, že zavinil tragickou srážku tramvají loni v dubnu.

"Bojím se setkání s pozůstalými obětí. Přiznávám svou vinu a čekám trest," sdělil Petr Hroch ráno před zahájením procesu, ale před soudem využil své právo a omítl vypovídat.

"Z důvodu psychického rozrušení nebudu vypovídat," řekl čtyřiadvacetiletý muž, kterému hrozí tři až deset let za obecné ohrožení.

Sám Petr Hroch už dříve uvedl, že je připraven na trest a počítá s vězením. "Chci to mít už za sebou, odpykat si trest a začít nový život," řekl. U soudu se chová pokorně a je vidět, že je celou situací zlomený.

Předsedkyně senátu Iveta Poláková proto zahájila výslechy poškozených cestujících. Petr Hroch se každému z nich zvlášť omluvil za to, co jim způsobil. Předtím všem rozeslal také omluvné dopisy.

Nepočkal na výhybně a přišla srážka

Život ostravského řidiče tramvaje nabral tragický směr v pátek 11. dubna 2008. Na jednokolejné trati nepočkal na protijedoucí soupravu. Tramvaje se srazily, tři lidé zemřeli a padesát jich bylo zraněno.

On přežil a teď se blíží trest. Šofér Petr Hroch je totiž podle policie i státního žalobce jediný, kdo má za tragickou dopravní nehodu pykat. V úterý 6. ledna se poprvé postaví před trestní soud. Státní zástupce ho obžaloval z obecného ohrožení. Hrozí mu tři až deset let za mřížemi.

Přelíčení bude u Okresního soudu v Novém Jičíně. Tramvaje se srazily těsně za hranicí okresu Ostrava a Nový Jičín, mezi zastávkami Poruba koupaliště a Vřesina.

Řidič tramvaje číslo 5 Petr Hroch u soudu v Novém Jičíně přiznal svou vinu, omluvil se obětem, ale odmítl vypovídat
Řidič tramvaje číslo 5 Petr Hroch u soudu v Novém Jičíně přiznal svou vinu, omluvil se obětem, ale odmítl vypovídat | Foto: Ondřej Besperát

"Vím, že jsem udělal chybu, jsem připraven na trest. Budu muset do vězení. Ale jsem rád, že to konečně začne. Chci to už mít za sebou, ať je trest jakýkoliv. Odpykám si ho, pak budu moci začít znovu,  plánovat si rodinný život," říká muž.

U Dopravního podniku Ostrava, pro který řídil tramvaj, už nepracuje. Když se vyléčil ze zranění, našel si novou práci.

"Jsem krupiérem v nočním podniku. Dělám výhradně noční, dvanáctky, ale nestěžuji si," uvedl Petr Hroch. Krátce po nehodě se oženil s dívkou, která za ním chodila do nemocnice. "Manželka je mi oporou, snaží se mne pořád rozveselovat, abych na to nemyslel," říká muž.

Po neštěstí se psychicky zhroutil. Dodnes není zcela v pořádku. Pořád mu dělá problém jezdit tramvají i autobusem. Trápí ho výčitky svědomí, omluvil se obětem.

Obhájce žádá co nejnižší trest

Pro mnohé lidi je Hroch spoluviníkem a také i další obětí. I když není sporu o tom, že udělal chybu, Dopravní podnik Ostrava, který jednokolejnou trať provozuje, podcenil její zabezpečení.

Hrochův obhájce Tibor Rovňák chce právě s ohledem na to docílit, aby ho soud potrestal podle  mírnějšího odstavce trestného činu obecné ohrožení, pro který platí nižší trestní sazba.

Trať je desítky let zabezpečena velmi primitivním způsobem, bezpečnost lidí závisí na pozornosti řidiče. Případy, kdy tramvaje vyjely proti sobě, se staly už několikrát v minulosti. Dopravní podnik s tím ale nic nedělal.

Dokud na to nepřišla policie a neohlásili se očití svědci, dopravce události z minulosti tajil. A poté je bagatelizoval.

"Nikdy předtím se nestalo, aby tramvaje, který vyjely proti sobě, o sobě nevěděly. Navíc šlo jen o desítky centimetrů. Podle nás nešlo o mimořádné události, které jsme měli hlásit," uvedl právník dopravce Martin Janota. To samé opakuje i ředitel podniku Miroslav Kořínek.

Dopravní podnik Ostrava dodnes neuznal podíl na neštěstí. Zaplatil odškodné obětem, což vyplývá ze zákona, ale to je vše. Odmítá i pokuty, které mu za neřešení mimořádných událostí na jednokolejné trati v minulých letech udělili inspektoři Drážní inspekce České republiky.

Dopravce pokuty neplatí, sliby neplní

Ani jednu pokutu dopravce zatím nezaplatil. Proti první pokutě ve výši milion korun za neřešené případy v roce 2007 se Dopravní podnik Ostrava úspěšně odvolal na ministerstvu dopravy.

Drážní inspekce mezitím udělila další pokutu za případy v letech 2004 až 2005 ve výši dvě stě tisíc korun. Ani tu nezaplatil.

Místo, na kterém měl řidič Petr Hroch počkat na protijedoucí tramvaj. Dopravní podnik slíbil moderní zabezpečení, ale slib dosud nesplnil
Místo, na kterém měl řidič Petr Hroch počkat na protijedoucí tramvaj. Dopravní podnik slíbil moderní zabezpečení, ale slib dosud nesplnil | Foto: Ondřej Netočný

"Ministerstvo dopravy rozhodne o této druhé pokutě v nejbližších dnech," řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. O milionové pokutě rozhodla drážní inspekce znovu a udělila ji podniku podruhé.

Dopravce se pravděpodobně opět odvolá, protože jeho argumentace je stále stejná: Nešlo o nic vážného. Zákon jasně neříká, že jsme to měli hlásit drážním úřadům, řešili jsme to vnitřní cestou.

Dopravní podnik Ostrava slíbil do konce roku trať zabezpečit špičkovým zařízením, které by mělo podobnou tragédie napříště vyloučit. Slib však nesplnilo. "Vyřizuje se teprve územní a stavební povolení," přiznal před koncem roku mluvčí dopravce Miroslav Albrecht.

 

Právě se děje

Další zprávy