Slavná Metallica porazila české parazity na své značce

Tomáš Fránek
4. 1. 2010 15:00
Americká skupina jako první vytáhla v Česku do boje proti využívání svého názvu

Brno - Legendární americká skupina Metallica dosáhla toho, že po deseti letech zmizí v Česku z registru chráněných názvů stejnojmenná značka, kterou čeští podnikatelé využívali pro svoje výrobky.

Metallica je první rockovou skupinou, která kvůli zneužívání svého názvu pro výrobky v Česku veřejně vystoupila. Čeští podnikatelé si totiž pro svoje výrobky zaregistrovali i další názvy světově proslulých skupin - v databázi jsou chráněny pro české firmy například značky Slayer, Rammstein, Helloween nebo Nightwish.

Stroj na peníze

Značka Metallica přitom patří mezi nejhodnotnější hudební značky. Jenom v minulém roce skupina vydělala při turné v Severní Americe přes 53 milionů dolarů, což ji zařadilo mezi deset nejlépe vydělávajících hudebníků.

Značku Metallica si na výrobu mikin, triček, batohů, slunečníků nebo bot zaregistrovali podnikatelé ze severu Moravy, ochrana značky začala v Česku platit od roku 1995. Tedy od chvíle, kdy americká Metallica už dosáhla světové proslulosti a měla za sebou i první koncert v Česku.

Proti ochraně značky Metallica pro české mikiny, trička a další výrobky vystoupil bubeník skupiny Lars Ulrich, který ve sporu zastupoval ostatní členy skupiny. Podle Ulricha je Metallica známá po celé Evropě včetně Česka.

"Přihláška ochranné známky nebyla podána v dobré víře, nýbrž s úmyslem těžit ze známosti a popularity hudební skupiny Metallica," uvedl Ulrich v návrhu na vymazání značky.

A se svou argumentací uspěl, český Úřad průmyslového vlastnictví rozhodl, že se "česká" Metallica chránit nesmí. Podle šéfa úřadu Josefa Kratochvíla totiž čeští podnikatelé chtěli pro sebe značku Metallica hlavně kvůli nalákání zákazníků a výdělku.

"Účelem bylo těžit ze světové známosti uznávané a velmi populární metalové hudební skupiny o stejném názvu Metallica," uvedl předseda úřadu ve svém verdiktu. Podle šéfa úřadu by si lidé mohli myslet, že jde o výrobky, které vznikly se souhlasem skupiny.

Grammy je jako Oscar

Úřad průmyslového vlastnictví si přitom nechal předložit na jedenáct důkazů, které potvrzují světovou proslulost skupiny, a to včetně seznamu devíti cen Grammy, které skupina získala.

"Ocenění Grammy jsou co do významu a uznání relevantním okruhem veřejnosti zcela srovnatelná s udělováním Oscara ve filmové produkci," konstatovali zástupci úřadu, kteří také získali přehled, kolik peněz skupina za deset let vydělala za prodej reklamních předmětů včetně triček.

Podle úřadu si čeští podnikatelé nechali registrovat osmnáct ochranných známek tvořených názvy metalových a rockových hudebních skupin. "Tyto známky nejsou chráněny náhodně, ale s úmyslem těžit ze známosti a popularity hudebních skupin, neboť tyto známky chrání většinou výrobky a služby, které bezprostředně s činností těchto hudebních skupin souvisejí," uvedli zástupci úřadu.

Na rozdíl od značky Metallica ale zatím ostatní známky platí, hudebníci proti nim neprotestovali.

Metallica - The Day That Never Comes

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Metallica prodala v Česku přes 20 000 nahrávek svého posledního alba Death Magnetic, které se v tuzemsku stalo druhou nejúspěšnější zahraniční deskou roku 2008. Více se ze zahraničních alb prodalo jen soundtracku Mamma Mia! s písněmi z dílny švédské skupiny ABBA.

Metallica před dvěma lety při svém pátém koncertu v České republice vyprodala stadion Slavie v pražském Edenu, kam podle pořádající agentury Live Nation dorazilo 35 000 lidí.

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy