Slamečka chce viněty jen pro jedno auto. Budou-li vůbec

Pavel Baroch
24. 1. 2010 5:15
Ministerstvo dopravy nechce, aby si řidiči krabičky mohli půjčovat
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Když před dvěma lety tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček oznamoval brzkou výměnu papírových dálničních známek za elektronické viněty, sliboval, že malé krabičky si budou moci půjčovat mezi svými auty například příbuzní v rodině.

Současný ministr Gustav Slamečka nyní chce, aby k jednomu vozidlu byla pouze jedna elektronická viněta. Žádná půjčování z auta do auta.

"Chtěli bychom přenositelnost zrušit," potvrdil Aktuálně.cz Slamečka. Právě přenositelnost (a volitelný začátek platnosti) měly být největší výhodou vinět oproti tradičním dálničním známkám.

Ministerstvo dopravy ovšem zjišťuje, že by stát tolik nevydělal, pokud by si motoristé mohli krabičky půjčovat. Slamečka chce tímto krokem zabránit také tomu, aby se na vinětách "nepřiživovali" podnikavci, kteří by si mohli pořídit vinětu nabitou na rok, a pak ji za poplatek půjčovali třeba na týden.

Foto: Relative PR

Příští rok? Později? Nikdy?

Otázkou je, kdy viněty nahradí dálniční nálepy, a zda vůbec.

Podle platného zákona by se tak mělo stát už od příštího roku, ale tento termín je čím dál víc nereálný. Ministerstvo dopravy nemá na zavedení vinět ve svém rozpočtu ani korunu. Stát zatím ani nevyhlásil výběrové řízení na dodavatele krabiček.

Skupina poslanců teď navrhuje, aby bylo zavedení elektronických vinět odloženo o rok. Tím by se získalo víc času na přípravu. "Uvidíme, jak to dopadne," řekl Aktuálně.cz ministr Slamečka.

Viněty se nevyplatí, upozorňuje expertní tým

Česká televize navíc uvedla, že podle jejích informací expertní skupina ministerstva dopravy projekt elektronických vinět nedoporučila.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Náklady za zavedení krabiček za okno by činili 1,6 miliardy korun ročně, přičemž vytištění papírových nálepek stojí 300 milionů korun. Ze zprávy ministerské komise podle ČT navíc vyplývá, že za změnu dálničních známek za viněty by stát zaplatil osm miliard korun.

Čidlo na mýtné bráně údajně ani nedokáže zachytit elektronickou vinětu ve vozidle, které jede rychleji než 160 kilometrů, takže by řidiči před branou mohli extrémně zrychlit, což by ohrožovalo ostatní motoristy.

O zavedení elektronických vinět rozhodli i přes nesouhlas hospodářského výboru a Senátu sněmovna. Jedním z jejich přínosů má být to, že se s jejich pomocí bude mnohem lépe sledovat, kde například vznikají dopravní zácpy.

 

Právě se děje

Další zprávy