Školy dostanou 4,5 miliardy z fondů, na asistenty i fyziku v angličtině

Markéta Hronová Markéta Hronová
12. 4. 2016 10:14
Během dvou let budou moci školy zažádat o peníze z evropských fondů, které mají podpořit další vzdělávání pedagogů, školní psychology, speciální pedagogy, ale i mimoškolní aktivity či výuku odborných předmětů na druhém stupni v cizích jazycích. Ministryně školství také představila novou funkci školního asistenta, který má školám pomoci s administrativou, ale třeba také s komunikací s rodiči. Školy budou moci peníze čerpat s pomocí takzvaných šablon, které zjednoduší administrativu při žádosti o dotace.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: René Volfík/Economia

Praha - Do škol během dvou let mají směřovat další peníze z fondů. Podpora ve výši 4,5 miliardy korun by ve školách měla směřovat k dalšímu vzdělávání pedagogických týmů, na školní psychology, speciální pedagogy a sociální pedagogy, školní asistenty a v mateřských školách i na chůvy. "Jsou to pozice, kterých stále nemáme dost," uvedla na tiskové konferenci ministryně školství Kateřina Valachová.

V mateřských školách se podle Valachové má zlepšit vzdělávání i dvouletých dětí. "Chceme podpořit mateřské školy, aby i dvouleté děti v nich dostaly adekvátní péči, protože si uvědomujeme, že přeci jen je to něco jiného než péče o děti tříleté či čtyřleté," uvedla ministryně. 

Ministerstvo nabízí peníze i na podporu mimoškolních aktivit, které ministryně velmi prosazuje, například na kroužky či školní družinu. Pro každou školu je připraveno 200 tisíc korun plus 2200 korun na každého žáka. Zvolilo nejjednodušší cestu takzvaných šablon, kdy ředitelé pouze do předem vyplněných kolonek vyplní údaje o své škole.

Školám pomohou asistenti

Nově budou moct školy využít i služby školního asistenta, ten má školám pomoci zvládnout administrativu, s kterou často školy bojují. Podpořit mají i komunikaci s rodinou, aby se učitelé mohli plně věnovat tomu, co je nejdůležitější – vzdělávání.

Do škol nastoupí už od začátku příštího školního roku. Bude záležet na řediteli školy, kterou oblast asistentovi zvolí za prioritní a k čemu přesně ho využije. "Dám příklad: může se soustředit třeba na podporu sociálně slabých. Když nemají peníze na školu v přírodě, mohou si požádat o peníze, ale někdo jim musí pomoct. To třeba může dělat školní asistent," uvedla Valachová. Užitečný ale může být i v oblasti řešení šikany.

Odborné předměty v cizích jazycích

Školy mohou čerpat peníze také na školení učitelů odborných předmětů pro výuku v cizích jazycích. "Potýkáme se s tím, aby děti zvládly nejen teorii, ale aby uměly cizí jazyk aktivně používat. K tomu může pomoci jedna z šablon, která má učitele na výuku v cizích jazycích připravit," uvedla ministryně. 

Bude se tedy týkat například učitelů fyziky, biologie či dějepisu. "Chceme, aby některé hodiny mohly probíhat v cizím jazyce," doplnil náměstek ministryně Václav Velčovský.

Základní školy nové možnosti vítají. "Očekáváme podporu vzdělávání učitelů a učitelek a podporu společného vzdělávání hlavně v personální oblasti a doufáme, že školy budou v této oblasti zabezpečeny. Na školního asistenta se velmi těšíme," řekla předsedkyně Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová.

 

Právě se děje

Další zprávy