Seznam zasáhne proti dezinformacím. Konspirační a lživé weby přijdou o peníze z reklam

Lukáš Prchal Jakub Zelenka Lukáš Prchal, Jakub Zelenka
5. 8. 2017 9:09
Zpravodajským serverům, na kterých se objevují zkreslené nebo lživé zprávy, nebude Seznam.cz nově platit za reklamy. Přidal se tak k dalším nadnárodním značkám, které už před časem začaly bojovat se zobrazováním reklamy na internetových severech se závadným obsahem. Zatím není jasné, kterých dezinfomačních serverů se změna podmínek dotkne. Nicméně na svých stránkách mají reklamu od Seznamu nejznámější dezinformační kanály jako AC24 nebo New world order opposition (Nwoo).
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Praha - Seznam.cz zablokuje platby z reklam zpravodajským serverům, na kterých se objevují zkreslené či lživé zprávy. Firma napodobuje ostatní společnosti ve světě, které proti falešným zprávám bojují. Na stránkách Seznamu by se zároveň neměl objevovat pochybný obsah či reklamy.

"Máte správné informace," potvrdila Aktuálně.cz mluvčí Seznamu Táňa Lálová. Podrobnosti chce Seznam sdělit během příštího týdne. Už nyní se ale na stránkách největšího českého internetového vyhledávače objevily změny pravidel pro poskytování reklamy.

Týkají se zpravodajských serverů, které nyní budou muset splňovat i etický kodex Seznamu. "Pokud takový web nesplňuje některou z následujících podmínek, není na něm možné zobrazovat inzeráty Sklik (reklama Seznamu, pozn.red.), nebude zařazen v dalších článcích českého internetu ani na domovské stránce Seznam.cz," píše se na stránkách firmy.

Mezi podmínkami, které server nebude do budoucna smět porušovat se nyní uvádí: vydávat názory a komentáře za zpravodajství nebo pokud bude obsah stránek v rozporu s fakty nebo se na něm budou objevovat prokazatelné lži, dezinformace nebo konspirační teorie. Dalšími důvody pro neposkytování peněz z reklamy Seznamu bude i to, když na stránkách serveru nebude uveden provozovatel zpravodajského portálu nebo budou autoři článků smyšlení.

Sociolog médií Václav Štětka snahu Seznamu vítá. "Je to efektivní metoda, jak dezinformačním serverům čelit. Už ji prosazují některé zahraniční korporace. Pokud se takové servery odstřihnout od peněz za reklamu, nemusí být pro jejich provozovatele tvoření fake news tak lákavé," vysvětluje Štětka.

Zatím není jasné, kterých dezinfomačních serverů se změna podmínek u Skliku dotkne. Nicméně na svých stránkách mají reklamu od Seznamu nejznámější dezinformační kanály jako AC24 nebo New world order opposition (Nwoo).

Reklamu Sklik však využívají i Parlamentní listy patřící miliardáři a senátorovi Ivu Valentovi. Jeho web řadí mezi dezinformační servery i české ministerstvo vnitra. Kromě toho se na Parlamentních listech už několikrát objevily úplně vymyšlené zprávy: třeba i o tom, že za terorismus  mohou cyklisté. Parlamentní listy argumetnovaly, že se obsah objevil pouze v názorové sekci. Jak však uvedli autoři smyšlených zpráv, server se nepokusil jejich identitu téměř ověřit.

Kromě Seznamu nedávno s podobnou taktikou vyrazil do boje proti dezinformacím i světový telekomunikační gigant Vodafon. Ten z obav z poškozováním své značky nařídil všem poskytovatelům reklamy, že nechtějí, aby se reklama na jejich produkty objevovala na dezinformačních serverech.

Seznam i Vodafone se tak přidaly k dalším nadnárodním značkám, které už před časem začaly bojovat se zobrazováním reklamy na internetových severech se závadným obsahem. Nedávno se k nim připojila i Česká spořitelna, která se z těchto serverů také rozhodla stáhnout digitální reklamu.

Obrat společnosti Seznam byl v roce 2015 až 3,4 miliardy korun. Nejvíce se na obratu podíly příjmy z reklam ve službě Sklik, které představovaly více jak 40 procent všech reklamních tržeb Seznamu.

 

Právě se děje

před 3 minutami

Do USA dorazil nový čínský velvyslanec Čchin, vztah obou zemí má podle něj potenciál

Nový čínský velvyslanec ve Washingtonu Čchin Kang po příjezdu do země popřál Spojeným státům, aby zvítězily nad covidem-19 a prohlásil, že vzájemné vztahy obou zemí mají velký potenciál. Zatímco agentura Reuters zdůrazňuje pozitivní tón velvyslancových prvních slov, AFP se zaměřuje na jeho proslulou nesmlouvavost a agresivitu. Střídání na postu velvyslance přichází v době, kdy jsou vztahy mezi oběma mocnostmi značně napjaté.

Čchin, jemuž je 55 let, donedávna působil jako náměstek ministra zahraničí se zaměřením na evropské záležitosti. V letech 2006 až 2014 byl mluvčím ministerstva zahraničí a tehdy proslul jako plamenný obhájce politiky své země. Jeho předchůdce na diplomatickém postu Cchuej Tchien-kchaj vedl úřad osm let a byl tak nejdéle sloužícím čínským velvyslancem v USA. O Čchinově jmenování kolovaly zvěsti, ale Peking ho dříve nikdy nepotvrdil. Až  zveřejnil jeho fotografie v roušce s červenou vlajkou po příletu na Kennedyovo letiště v New Yorku.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Tuniský prezident po středečním incidentu odvolal šéfa státní televize

Tuniský prezident Kaís Saíd ve středu odvolal z funkce ředitele státní televize a na jeho místo jmenoval dočasného zástupce, uvedla s odvoláním na prohlášení prezidentské kanceláře agentura Reuters. Odvolání ve středu odpoledne předcházel incident, kdy byl zástupkyni syndikátu novinářů SNTJ a lidskoprávnímu aktivistovi odepřen vstup do budovy televize, přestože byli pozvání jako hosté televizního pořadu. Do vysílání se nakonec později dostali.

Tunisko čelí nejhorší politické krizi za posledních deset let poté, co prezident Kaís Saíd v neděli odvolal premiéra Hišáma Mašíšího a pozastavil na 30 dní fungování parlamentu. V pondělí hlava státu odvolala další členy kabinetu a vyhlásila striktní nová opatření. Podle části tuniských stran, včetně největší An-Nahdy, je Saídovo počínání v rozporu s ústavou. V pondělí úřady bez vysvětlení a bez opory v zákonech uzavřely tuniskou pobočku katarské televize Al-Džazíra.

Zdroj: ČTK
Další zprávy