Senátoři se postavili poslancům: Ať se pojišťovny spojí

Veronika Rodriguez Veronika Rodriguez
23. 7. 2009 18:30
Senát vrací poslancům novelu Ludvíka Hovorky, která chtěla zabránit slučování pojišťoven
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Slučování zdravotních pojišťoven nic nebrání. Impérium miliardáře Tomáše Chrenka se může nadále rozšiřovat. Tak se alespoň vyjádřil lidovecký poslanec Ludvík Hovorka, když dnes senátoři nedali zelenou jeho návrhu zákona.

Místo toho přijali  pozměňovací návrh z dílny senátora a bývalého ministra zdravotnictví Tomáše Julínka. Hovorkovu normu vrátili k projednání do sněmovny.

Hovorka původně navrhoval, aby se podmínky pro slučování pojišťoven výrazně zpřísnily. Chtěl, aby se mohly firmy spojit jen v případě, že se jedné z nich nepodaří během jednoho roku nasbírat alespoň sto tisíc klientů, nebo když se jedna z pojišťoven ocitne v nucené správě.

U kolegů ve sněmovně s normou uspěl. V senátu, kde má většinu ODS, už ne. Poslanecký návrh totiž podle občanských demokratů nezaručuje kompletní ochranu pojištěnců.

Senátní výbor pro zdravotnictví proto připravil pozměňovací návrh, který vychází z protikrizového balíčku ministerstva zdravotnictví. Podle senátora Tomáše Julínka nejsou fúze samy o sobě špatné, naopak se mohou stát výborným receptem na ekonomickou krizi.

"Účelem novely by nemělo být fúzím bránit, ale účinněji je kontrolovat," vysvětlil Julínek změny v zákoně.

Slučování ano, přetahování pojištěnců ne

Jeho návrh přináší nový termín v prostředí pojišťoven - "důvěryhodnost" členů správních orgánů. Podobně jako je tomu u bank. Zakazuje také lákat nové pojištěnce na neoprávněné výhody. Julínek chce zabránit i tomu, aby se k přetahování pojišťěnců od konkurence zneužívaly fondy prevence.

Tomáš Julínek do návrhu propašoval i část své reformy, která se mu nepodařila prosadit v době, kdy vedl ministerstvo zdravotnictví.

"Exministr Tomáš Julínek jednoduše udělal všechno proto, aby náš původní zákon setřel. Pojišťovna Agel se může dál rozrůstat. Do budoucna se mluví o sloučení s Českou národní zdravotní pojišťovnou, s pojišťovnou Metal Aliance a se Škodou," komentoval přijatou normu Hovorka.

Senátorský návrh podle něj postrádá to nejdůležitější - nebrání střetu zájmů. Pokud se to nenapraví, budou se podle Hovorky ztrácet miliardy a pocítí to pojištěnci.

Pak už jen volby

Jestli poslanci stihnou pozměňovací návrh projednat a s jakým výsledkem, si ale netroufl odhadnout. "To bude záležet na tom, kolik lidí se na poslední řádné schůzi sejde," podotkl Hovorka.

Norma by se poslancům měla dostat na stůl buďto poslední srpnový týden na mimořádné schůzi, nebo v září na poslední řádné schůzi sněmovny. Po ní už by měly následovat jen nové volby do poslanecké sněmovny.

Hovorkův návrh před časem podpořila také současná ministryně zdravotnictví Dana Jurásková. Také ona prý hodlá zpřísnit pravidla vzniku, fungování a sloučení pojišťoven. "Ráda bych, aby se do zákona dostala podmínka, že zakladatelem pojišťoven nemůže být nikdo, kdo vlastní zdravotnické zařízení, nebo si ho pronajímá," prohlásila.

Foto: Ondřej Besperát

Právě Jurásková přitom fúzi Hutnické a Agelu podepsala. Dnes tvrdí, že tím na situaci ve zdravotnictví nic nezměnilo: "Agel i Hutnická jsou ovládány stejným subjektem, takže vliv Třineckých železáren nebude větší," připomíná, že ocelář získal většinu ve správní radě Hutnické už loni v listopadu.

Senátorský návrh zákona kritizoval také stínový ministr sociálních demokratů David Rath.

"Po volbách plánujeme sjednocení zákonů o zdravotních pojišťovnách do jednoho zákona. Ten pro všechny pojišťovny stanoví stejný systém řízení na principu neziskové veřejné právní instituce. I když by tedy nyní soukromý vlastník dokázal fúzovat tři zdravotní pojišťovny, musí počítat s tím, že o svůj vliv může po novele zákona přijít," vyjádřil se.

 

Právě se děje

před 8 minutami

České dráhy v pandemii přepravily meziročně o 64 milionů méně cestujících

České dráhy (ČD) v loňském roce přepravily 117,7 milionu cestujících, což je meziročně o 64 milionů méně. Důvodem poklesu byla koronavirová krize, která oslabila dálkovou i regionální dopravu. Dráhy kvůli tomu loni ztratily na tržbách více než čtyři miliardy korun. Letos navíc situace zatím pokračuje, oznámila v úterý společnost. V předchozích letech zájem o cestování vlaky pravidelně stoupal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy