Ruzyně zanechá stopu jako 30 000 pasažérů do New Yorku

Pavel Baroch
4. 12. 2010 13:05
Pražské letiště vstoupilo do mezinárodního projektu na snížení oxidu uhličitého
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Provoz ruzyňského letiště spotřebuje tolik energie, že to zanechá uhlíkovou stopu srovnatelnou s letem asi 30 tisíc cestujících z Prahy do New Yorku.

Za pár let to ovšem může být mnohem méně. Letiště Praha bylo přijato do evropského programu Airport Carbon Accreditation, jejímž cílem je postupné snižování emisí skleníkového oxidu uhličitého.

První, co letiště muselo udělat, bylo vypočítat svou uhlíkovou stopu, tedy množství emisí oxidu uhličitého, které vznikají z provozu letiště - spotřebovanou elektřinou nebo vytápěním odletových terminálů a dalších objektů.

"Uhlíková stopa v roce 2009 byla přibližně 54 tisíc tun oxidu uhličitého, což je hodnota podobná uhlíkovým stopám dalších evropských letišť," řekla Aktuálně.cz mluvčí ruzyňské letiště Michaela Lagronová.

30 tisíc cestujících nebo 19 tisíc automobilů

Podle Viktora Třebického, který se zabývá výpočtem ekologických stop z různých lidských činností, tato hodnota odpovídá třeba zmiňovanému letu tří desítek tisíc cestujících do New Yorku anebo ročnímu provozu 19 285 osobních aut pouze s řidičem, který ujede 15 tisíc kilometrů s průměrnou spotřebou osm litrů benzinu.

"Hodnota 54 tisíc tun odpovídá celkové uhlíkové stopě 4122 Čechů, pokud zahrneme i průmysl. Počítáme-li pouze osobní uhlíkovou stopu bez průmyslu, odpovídá to 7 600 lidem," řekl Aktuálně.cz Třebický.

S emisemi z letadel se počítá později

Uhlíková stopa ruzyňského letiště je relativně nízká, tvoří jen 0,04 procent celkových českých emisí oxidu uhličitého. Je to ovšem tím, že ruzyňská stopa nezahrnuje letadla, která v Praze přistávají a odlétají. Letecká doprava je přitom v tomto ohledu nejméně ekologickým způsobem cestování.

Při plánovaném snižování emisí oxidu uhličitého by ovšem mělo časem dojít i na letadla. Evropský emisní program předpokládá, že se letiště pokusí zapojit do této iniciativy i své obchodní partnery.

"To je ale otázkou několika let," vysvětlila mluvčí ruzyňského letiště Michaela Lagronová. V tuto chvíli Ruzyně chystá zpracovat analýzu, kde a jak může své skleníkové emise omezit.

Pak budou následovat konkrétní kroky, což může být například účinnější zateplení budov nebo pořízení úspornějších zařízení.

Kromě Ruzyně je v evropském programu Airport Carbon Accreditation dalších 15 letišť, například Heathrow v Londýně, Fraport ve Frankfurtu, Schiphol v Amsterodamu, Athénách či v Oslu.

 

Právě se děje

Další zprávy