ŘSD odvrací hrozbu. Stamilionové pozemky, které nechce, nemusí koupit. Prozatím

Marek Pokorný Marek Pokorný
29. 5. 2016 6:15
Správci tuzemských dálnic se prozatím ubránili hrozbě, že budou muset zaplatit 176 milionů korun za pozemek, který nechtějí. K budoucímu nákupu pětihektarového pozemku u plánovaného Pražského okruhu se před sedmi lety zavázal tehdejší šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík. Jeho nástupci sice odmítli pozemek převzít a zaplatit, protože Brunclík při podpisu smlouvy obešel ministerstvo dopravy, ale rozhodčí soud jim to přikázal. Jeho verdikt nyní zrušil Obvodní soud pro Prahu 1, protože podle něj měl rozhodčí nález vážné vady.
Kdy bude stát východní část Pražského okruhu a kde nakonec povede je nejasné. ŘSD se přesto zavázalo koupit pozemky, kde by sídlila údržba dálnice.
Kdy bude stát východní část Pražského okruhu a kde nakonec povede je nejasné. ŘSD se přesto zavázalo koupit pozemky, kde by sídlila údržba dálnice. | Foto: Matej Slávik

Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemusí koupit zhruba pět hektarů pozemků v blízkosti plánovaného Pražského okruhu v okolí Běchovic, i když mu to před třemi lety nařídil Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře. Verdikt rozhodců totiž zrušil Obvodní soud pro Prahu 1.

K budoucímu nákupu pozemku, které ale správci silnic teď k ničemu nepotřebují, se poslední den roku 2009 zavázal tehdejší ředitel ŘSD Alfréd Brunclík. A jejich vlastníkům - firmám Neinver Czech a Kiro Development - se zavázal zaplatit 176 milionů korun, tedy přes 3200 korun za metr.

Správci dálnic tam původně zvažovali postavit středisko, kde by parkovaly stroje potřebné k údržbě nejen plánované části Pražského okruhu v sousedství, ale i hradecké či liberecké výpadovky. Brunclík se zavázal pozemky zaplatit a převzít v okamžiku, kdy bude vydáno platné územní rozhodnutí na plánovanou stavbu.

Bez souhlasu ministerstva a předražené

Jenže smlouvu neodsouhlasilo ministerstvo dopravy a cena byla podle Brunclíkových nástupců dvojnásobně předražená. A stále se neví, kdy bude východní část okruhu dokončena a zda vůbec povede v sousedství uvedených pozemků. A není proto jasné, jestli by tedy stát tyto pozemky využil.

Když Brunclík o půl roku později ve funkci skončil, jeho nástupci odmítli obchod dokončit. Obě firmy proto vyvolaly arbitráž a rozhodci jim dali za pravdu: smlouva o smlouvě budoucí je platná a ŘSD musí uvedené pozemky odkoupit a zaplatit za ně domluvenou sumu. Správcům silnic navíc arbitři přikázali zaplatit 7,5 milionu korun jako náklady rozhodčího řízení.

Jenže ŘSD a spolu s ním i ministerstvo dopravy rozhodčí nález neuznaly. Vzápětí podaly k soudu žalobu na jeho neplatnost.

A Obvodní soud pro Prahu 1 skutečně rozhodčí nález zrušil. "Byly naplněny důvody pro zrušení předmětného nálezu," uvedl soudce Jiří Kohoutek. Podle něj totiž sjednání rozhodčí doložky obešlo podmínku souhlasu ministerstva dopravy. A tomu navíc - byť na to mělo právo - rozhodci neumožnili se k průběhu rozhodčího řízení vyjádřit.

I druhý soud ministerstvo vyhrálo

Ministerstvu dopravy dal navíc nedávno paralelně za pravdu i další soud, na který se obrátilo. Obvodní soud pro Prahu 4 tentokrát řekl, že kupní smlouvu nešlo uzavřít. A to z jednoduchého důvodu: Vydané územní rozhodnutí na stavbu střediska údržby vzápětí zrušil soud. A padla tak podmínka uzavření smlouvy.

S tím ale obě firmy, které pozemky stále vlastní, nesouhlasí. "V době, kdy měli povinnost to koupit, územní rozhodnutí pravomocné bylo," říká na adresu ŘSD Petr Nevola, advokát Kiro Development, jedné z žalovaných firem. A není tak vůbec směrodatné, že dané územní rozhodnutí soud posléze pro závažné vady zrušil.

Obchod navíc vyvolává pochyby i z jiného důvodu: Obě firmy uvedené pozemky koupily jen tři roky předtím od pražského magistrátu - a to za necelou třetinu sumy, za kterou si později dohodly prodej státu. Jejich zisk by tak výrazně překročil sto milionů korun.

Pole, o které nikdo nestál

"Koupili to jako pole, v dražbě. O ty pozemky tehdy nikdo neměl zájem," říká Nevola na adresu obou firem, podle něhož pozemky kupovaly v době, kdy to podle územního plánu byla "jen" orná půda.

Argument, že již řadu let dopředu bylo známé, že tudy má vést okruh, Nevola odmítá. "Nemáte ale jistotu, že to tam půjde postavit. Něco jiného je, když pak tu jistotu máte, to má pak dramatický vliv na cenu," zdůrazňuje advokát.

A za pravdu oběma firmám dává i Brunclík. Ten tvrdí, že měl právo smlouvu podepsat, protože byla v investičních plánech - a pro tyto případy předchozí souhlas ministerstva nebyl nutný.

Podle něj jsou na vině jeho nástupci, kteří nereagovali na zrušení územního rozhodnutí na stavbu okruhu a nechali vydat územní rozhodnutí na stavbu střediska údržby, byť je soud následně zrušil. 

"Neměli dopustit vůbec vydání územního rozhodnutí na stavbu Střediska správy a údržby Pražského okruhu, pro který měly být pozemky zakoupeny, protože středisko nebylo možno za daného stavu věci, který trvá dodnes, na okruh připojit," domnívá se exšéf ŘSD.

Samo ministerstvo dopravy i ŘSD se nyní nechtějí k případu vyjadřovat. Spor totiž nekončí a obě firmy se proti oběma zmíněným rozsudkům odvolaly.

"Vzhledem k tomu, že soudní spor stále ještě probíhá, nepovažujeme za vhodné vám sdělovat naši procesní strategii či procesní taktiku nebo v současné chvíli hodnotit úspěch/neúspěch," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Cesty a chodníky v sibiřských městech připomínají scény z bitevního pole. S příchodem jara mizí sníh, totéž se ale dá říci i o veřejných komunikacích. | Video: Radio Free Europe/Radio Liberty
 

Právě se děje

Další zprávy