Ropákem roku se stal Foldyna, Zelenou perlu získal Štuller za výrok o studiu jaderné energetiky

ČTK ČTK
27. 4. 2018 11:31
Kvůli změně v zákoně o ochraně přírody byly vyloučeny ze stavebních řízení pro místní objekty spolky a občané už je tak nemohou připomínkovat.
Jaroslav Foldyna.
Jaroslav Foldyna. | Foto: Zbyněk Pecák

Brno - Antiekologickou cenu Ropák roku 2017 dostal poslanec Jaroslav Foldyna (ČSSD), a to za návrh a prosazení změny zákona o ochraně přírody, který potlačuje účast spolků v územních a ve stavebních řízeních pro stavby, u nichž nebylo vydáno stanovisko EIA. Na tiskové konferenci v Brně to uvedl Miroslav Patrik ze spolku Děti Země, který anketu pořádá.

Cenu Zelená perla 2017 za antiekologický výrok získal vládní zmocněnce pro jadernou energetiku Ján Štuller, který na přednášce na katedře jaderné chemie ČVUT uvedl: "Cokoliv studujete, studenti a studentky, a cokoliv se učíte, co má souvislost s jadernou energetikou, je velice čestné, průzračné a potřebné, protože to patří k základním potřebám člověka vedle pitné vody, potravin a střechy nad hlavou."

Poslanec Foldyna letošního Ropáka dostal za podání změny návrhu zákona o ochraně přírody a zároveň za její prosazování. Schválený návrh vyloučil spolky ve stavebních řízeních pro stavby pro lokální malé stavební projekty, takže občané už nemohou připomínkovat místní stavby jako dosud, uvedl Patrik. Doplnil, že změna platí od ledna 2018.

Antiekologickou cenu Ropák roku 2016 dostal loni ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Ropákem se stal mimo jiné kvůli tomu, že jeho resort opět zablokoval zařazení lokality Louky u Přelouče do evropské soustavy chráněných území NATURA 2000.

Cenu Zelená perla 2016 za antiekologický výrok získal bývalý poslanec Roman Váňa (ČSSD). Na úmysl vedení Prahy, aby se na Malostranském náměstí zrušilo parkoviště pro automobily, reagoval slovy: "S auty je to náměstí hezčí, smysluplnější, živější, prázdné bez aut mi to přijde podle návrhů, co jsem viděl, ošklivější, nelidské."

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy