Romové na českých školách. Segregace, nebo integrace?

Romové na českých školách. Segregace, nebo integrace?
Situace v posledních letech se ale mění. V průzkumu Pavla Navrátila, specialisty na romskou otázku z Masarykovy univerzity v Brně, o Romech v české společnosti vyplývá, že vzdělání považují sami Romové ve svém životě za jednu z důležitých hodnot pro spokojený život.
V roce 2007 osmnáct romských rodin vyhrálo spor s českým státem u Evropského soudu pro lidská práva, který kritizoval diskriminační praktiky českého školství a způsoby, jimiž dochází k přeřazování Romů do zvláštních škol. Dnes funguje v řadě měst tzv. nultý ročník pro přípravu dětí (nejen) romské národnosti na výukový proces. Základní škola Gebauerova v Ostravě-Přívozu má v takové třídě zapsaných 14 dětí.
Romů ve věku 5-6 let je ve třídě většina a vypadají spokojeně.
Paní učitelka s pochopením, trpělivostí a nezbytnou kytarou má mezi svými dětmi respekt.
Foto: Jan Langer
Jan Langer
12. 11. 2009 11:42

Postavení Romů na okraji české společnosti je podle mnoha odborníků důsledkem jejich nedostatečného vzdělání a nepřizpůsobivosti. Diskriminace Romů v systému českého školství se před dvěma lety řešila i před Evropským soudem pro lidská práva. Podívejte se, jak vypadá vzdělávání Romů na některých českých školách dnes.

 

Právě se děje

Další zprávy