Rodinné sledování televize je pro Čechy už ztráta času, zprávám věří nejvíc v rádiu

Eliška Mainclová
15. 6. 2016 20:51
Mladší lidé více ovládají chytré telefony, počítače a internet, zatímco starší generace zůstává věrná tradičním médiím - televizi, rozhlasu a novinám. Nejvíce lidé důvěřují zprávám v rozhlase, přesto většina lidí zapíná rádio kvůli hudbě. Potvrdila to studie mediální gramotnosti Centra pro mediální studia Univerzity Karlovy.
Foto: Thinkstock

Praha - Mobilní telefon už denně používá devět z deseti Čechů, skoro stejná část lidí sleduje denně televizi. Počítač, potažmo internet denně zapínají dvě třetiny Čechů – aby vyřídili e-mailovou komunikaci, navštívili sociální sítě, sledovali zprávy nebo hledali informace.

Vyplývá to z odborné studie Centra pro mediální studia (CEMES), které spadá pod Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy. Výzkumníky zajímalo, jak Češi používají média a vnímají jejich roli ve společnosti.

„Zatímco v roce 2011 byla televize vnímána jako důležitý socializační faktor a jeden z tmelících prvků rodiny, tato její funkce upadá,“ prozradil Ivan Krejčí, předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která si studii u CEMES objednala.

Přesto je televize mezi lidmi stále nejoblíbenější médium. Dvě třetiny lidí si sledování televize plánují, dopředu vědí, na co se budou dívat. Televizi Češi berou především jako nástroj zábavy a odpočinku, případně jako zdroj informací. U 40 procent lidí funguje v domácnosti jako zvuková kulisa.

Tři čtvrtiny lidí poslouchají hlavně hudbu

Při sledování televize nejvíce divákům vadí reklama (49 %), nudné a nezajímavé pořady (12 %) či jejich opakování (7 %). Bezmála sto procent televizních diváků sleduje pořady na televizním přijímači, internetové vysílání a sledování pořadů ze záznamu využívají lidé, většinou aby dohnali, co v televizi nestihli. „Přestože mají diváci mnohem více možností, jsou tyto zatím využívány minimálně,“ překvapilo Krejčího. 

rozhlasu klesá obliba s věkem, denně jej poslouchají tři čtvrtiny lidí nad 70 let, ale jen třetina mladých mezi 15 a 17 lety. Češi zapínají rádio nejčastěji doma (81 %), v autě (66 %) nebo v práci (40 %), přičemž většinou se primárně nevěnují poslechu rozhlasu, ale používají jej jako zpříjemnění nějaké jiné činnosti. Skoro tři čtvrtiny lidí poslouchá hlavně hudbu, dál posluchače nejvíc zajímá aktuální zpravodajství.

Starší cílová skupina je typická i pro tištěná média. Denně je čtou skoro dvě třetiny lidí nad 60 let, zatímco mladých lidí do 29 let si papírové noviny přečte jen třetina.

Výzkum mediální gramotnosti

Výzkumu, který provedlo Centrum pro mediální studia při Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy na podnět Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, se zúčastnilo 1000 respondentů starších 15 let vybraných kvótním výběrem tak, aby složení odpovídalo české populaci. Respondenti v průzkumu, který probíhal formou osobního dotazování, odpovídali celkem na 55 otázek.  

Regulace médii Čechy nezajímá

Největší důvěru přisuzují posluchači rozhlasu, věří mu celá polovina respondentů, naopak více než polovina lidí nedůvěřuje tisku. Internet a televize se těší srovnatelné důvěře kolem 45 procent.

Autory studie zajímalo i povědomí Čechů o právní úpravě médií. Ukázalo se, že lidé se nejvíce orientují v oblasti regulace televizního zpravodajství, naopak v omezeních obsahu na internetu se příliš neorientují. Třetiny populace se ale právní rámec médií nedotýká vůbec.

Češi si také příliš neuvědomují rizika internetového prostoru. Možnosti narušení soukromí si připouští jen zhruba polovina dotazovaných, nejvíce lidí se bojí ztráty dat a počítačových virů.

 

Právě se děje

Další zprávy