Řidiči musí s rozbitým autem čekat i několik hodin na odtah, může za to spor firem

Petr Koděra Petr Koděra
19. 7. 2016 14:32
Desítky odtahových služeb a největší tuzemská asistenční služba Europ Assistance, která zajišťuje pomoc zhruba pro polovinu českých motoristů, se přou o peníze. Odtahovky přestaly pro klienty Europ Assistance vyjíždět kvůli nízkým cenám, jež jim asistenční služba proplácí. Motoristé tak musí v některých případech čekat i několik hodin na to, než dispečeři seženou jiný odtah. Obě strany se v pondělí dohodly, že budou situaci řešit tak, aby na ni nedopláceli motoristé zbytečným čekáním. Chtějí společně aktualizovat ceníky úhrad. Nebudou ale jednotné, každá odtahová firma si musí ceny vyjednat individuálně. Prý kvůli zdravé konkurenci.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - V Česku se v posledních týdnech množí případy naštvaných motoristů, kteří v nesnázích musí čekat několik hodin na odtah. Navíc se jim může stát, že jejich vozidlo skončí desítky kilometrů od místa nehody nebo poruchy.

Řidiči spolu s policií a hasiči, kteří chtějí co nejdřív zprůjezdnit silnice nebo křižovatky, doplácejí na aktuální byznysový spor mezi odtahovými službami a největší tuzemskou asistenční službou Europ Assistance. Ta zajišťuje pomoc zhruba pro polovinu českých motoristů – zejména klienty sesterských pojišťoven Generali a České pojišťovny.

Desítky společností zahájily začátkem července neoficiální protestní akci a přestaly vyjíždět za současné, podle nich nízké ceny, které jim asistenční služba proplácí. Údajně se jim to nevyplatí a požadují zvýšení úhrad.

Stává se tak, že dispečeři Europ Assistance musí rychle hledat náhradu. A než uspějí, trvá to i desítky minut. Tím se neúměrně prodlužuje doba pomoci, na kterou má stále víc motoristů nárok zdarma, protože si ji zaplatili v balíčku spolu s povinným pojištěním vozidla. "Máme zmapované případy, kdy se na odtah čekalo i čtyři až pět hodin," popisuje předseda Asociace silničních a odtahových služeb Štefan Töltési.

Europ Assistance odmítá, že by situace byla kritická. "Nevylučujeme, že se takové případy objeví, jedná se ale o jednotky," tvrdí mluvčí Michal Egert s tím, že od letošního dubna si na dojezdovou dobu odtahu stěžovali jen tři klienti.

Situace došla tak daleko, že si obě znesvářené strany musely sednout k jednacímu stolu. A na pondělní schůzce se dohodly, že budou situaci řešit tak, aby na ni nedopláceli motoristé zbytečným čekáním. "Ani my, ani asistenční služba Europ Assistance nechceme, aby naším sporem trpěl koncový zákazník," řekl po jednání místopředseda asociace Ladislav Neškoda.

Europ Assistance už dopředu varovala, že nechce nic podepisovat pod tlakem. "S odtahovými službami, které by k nátlakovému jednání přistoupily, bychom spolupráci ukončili a preferovali bychom jiné partnery," řekl mluvčí asistenční služby Egert. Dodává, že firma má smlouvy s 250 odtahovkami a protestní akce ji neohrožuje.

Podle Egerta se Europ Assistance s odtaháři dohodli na tom, že se o struktuře ceníků úhrad za odtahové služby budou bavit. Asistenční služba ale trvá na tom, že výše ceníků nebude jednotná pro všechny odtahovky. Právě rozdílné ceny mezi jednotlivými odtahovkami přitom asociace odtahářů rovněž kritizovala. "Tady jsme ustoupili," řekl Ladislav Neškoda.

Na silnicích došlo ke komplikacím v nejméně vhodnou dobu – o letních prázdninách, kdy se lidé vydávají na dovolenou a v případě nehody nebo poruchy potřebují rychlou pomoc.

Na odtahovku čekali tři hodiny

Stovky tisíc řidičů si v posledních dnech nemohly být jisté, kdy asistence dorazí. Ačkoliv Europ Assistance tvrdí, že dokáže sehnat pro řidiče v nouzi firmu, která přijede podle dřívějších dohod s policií v průměru do 42 minut, sdružení odtahovek eviduje za první červencové dny případy, kdy rozmrzelí motoristé museli čekat i několik hodin.

Přetahovaná o peníze

Odtahové služby si stěžují na to, že Europ Assistance platí málo peněz za ujetý kilometr. Částky v průměru okolo 18,50 Kč za jeden kilometr údajně nepokrývají náklady na provoz, a firmy tak na většině výjezdů tratí. "Třeba v Německu se platí okolo jednoho eura na kilometr, tedy o polovinu víc, než u nás. Přitom náklady máme podobné," říká předseda asociace odtahových služeb Štefan Töltési. Kritizuje navíc to, že Europ Assistance na rozdíl od jiných asistenčních společností uzavírá s každou odtahovkou individuální smlouvy a ceny jsou nastavené pokaždé jinak. Asistenční služba však argumentuje tím, že vytváří konkurenční prostředí. A vyšší úhrady odmítá. "Požadují úroveň, která se vymyká tržní ceně v ČR," reaguje mluvčí Europ Assistance Michal Egert.

Naštvaní, byť o tom zatím neexistují oficiální záznamy nebo stížnosti, jsou i řadoví dopravní policisté či hasiči, které pozdější příjezd odtahové služby zdržuje. Ačkoliv už by mohli zasahovat jinde, zajišťují místo nehody a řídí provoz. Hasiči pak pomáhají s naložením havarovaných aut.

Jako při nehodě dvou osobních vozů, která se stala v pondělí 4. července na Příbramsku na hlavním tahu z Prahy na Strakonice: odtahovka přijela za více než tři hodiny. Navíc nikoliv z nedaleké Příbrami, ale až ze 60 kilometrů vzdálené Plzně. "Obvolali jsme pět odtahových služeb, šestý odtahář zásah přijal," přiznává mluvčí Europ Assistance Michal Egert.

Nepovažuje to ale za výjimečné číslo. Byl první prázdninový týden a kvůli dvěma státním svátkům měly i odtahové služby dovolené.

Asociace však obratem přidává další kuriózní příklad: řidiči porouchaného autobusu na Prostějovsku dispečeři nabízeli pomoc ze středočeského Divišova. Z něj by ale na Hanou jela odtahovka neuvěřitelných 230 kilometrů.

 

Právě se děje

Další zprávy