reklama
 
 

Řidič tramvaje smrti žádal mírnost. Odsedí si ale víc

31. 8. 2009
Definitivní trest pro řidiče tramvaje, který zavinil tragédii, jsou čtyři roky ve věznici s dozorem.
Hlavní zprávy

Ostrava - Řidič ostravské tramvaje Petr Hroch, který udělal osudnou chybu, když na jednokolejném úseku nepočkal na křižování s protijedoucím vozem, dostal při odvolacím řízení před krajským soudem v Ostravě přísnější trest.

Ve věznici s dozorem má strávit za trestný čin obecné ohrožení z nedbalosti čtyři roky, pět let nesmí řidit tramvaje.

Tramvaje, z nichž jednu Hroch loni 11. dubna řídil, se čelně střetly, při srážce zemřeli tři lidé, z toho jedno dítě, jedenáct cestujících utrpělo těžká zranění a desítky dalších měli lehká poranění.

Je to definitivní verdikt, proti kterému už není možné odvolání, pouze mimořádný opravný prostředek. Ten ale pětadvacetïletý Hroch už odmítá.

Nastoupím trest co nejdřív, řekl Hroch

"Nebudu využívat žádných dalších opravných prostředků. Trest přijímám. Co nejdříve nastoupím do vězení, ať už to mám za sebou," řekl Horch, který se u odvolacího soudu marně domáhal změny trestu na podmíněný.

Předsedkyně senátu Renata Prausová jeho odvolání zamítla, naopak vyhověla odvolání státního zástupce Pavly Šáry, který žádal přísnější potrestání.

Okresní soud v Novém Jičíně Hrocha před půl rokem potrestal třemi roky vězení v nejmírnější věznici - s dohledem a třemi roky zákazu činnosti. Hrozily mu tři roky až deset let za mřížemi.

Soudkyně Prausová sice zdůrazňovala, že v dopravním podniku nebylo vše úplně v pořádku a zabezpečení jednokolejné trati bylo skutečně téměř primitivní, podle ní je však přesto výlučným viníkem řidič Petr Hroch.

"Jeho vina je jednoznačná. A vzhledem k tragickým následkům nehody považujeme trest, který uložil okresní soud, za nepřiměřeně mírný," vysvětlila Prausová rozhodnutí senátu. Dodala, že kdyby se Hroch držel jednoduchých povinností, které byly tehdy pro provoz na lince číslo 5 nastaveny, nic by se nestalo.

Argumenty Hrochova obhájce Tibora Rovňáka, že by trest měl být mírnější, když Dopravní podnik Ostrava je spoluviníkem, odmítla.

Hroch se přiznal, opakoval, že své chyby lituje, omluvil se příbuzným a pozůstalým obětí. Dnes pracuje jako krupiér a má finanční problémy.  Potvrdil Aktuálně.cz, že podal návrh na osobní bankrot. Není schopen splácet úvěr, dluží bývalému zaměstnavateli i advokátovi.

Podle obhájce Rovňáka může Hroch po polovině trestu požádat o podmínečné propuštění. "Záleží, jak se bude chovat," podotkl s úsměvem.

Dopravce nezaplatil ani korunu pokuty

Dopravní podnik Ostrava nadále neuznává žádnou vinu za neštěstí, přestože už v minulosti na - do té doby - velmi primitivně zabezpečené trati prokazatelně hrozily srážky. Je zadokumentováno devět případů. Řidiči, podobně jako Hroch, nepočkali na křižování. Nic se však nestalo. Někdy museli jen až desítky metrů couvat.

Na to poukazovali po nehodě inspektoři Drážní inspekce, kteří udělili dopravci dvě pokuty.

Milion za neřešené události na této trati v roce 2007, poté dvě stě tisíc korun za několik případů z let 2004 až 2005, kdy rovněž hrozila srážka. Podnik však nepřijal žádná opatření, jak nebezpečným situacím příště předejít.

Dopravní podnik dodnes nezaplatil ani korunu pokuty.

Hrozící kolize z minulosti vedení společnosti po neštěstí zamlčovalo, poté bagatelizovalo. "Nešlo o mimořádné události, které by bylo třeba hlásit drážním úřadům," tvrdil u okresního soudu ředitel Dopravního podniku Miroslav Kořínek.

Bývalý ředitel u soudu propadl

Bývalý ředitel podniku František Vaštík však při výslechu u soudu v Novém Jičíně nebyl vůbec schopen definovat, co to mimořádná události podle drážního zákona je.

Dopravní podnik se opakovaně proti pokutám odvolává na ministerstvu dopravy. "Definitivní verdikt zatím nepadl. Naše věci jsou v odvolání," uvedl mluvčí dopravce Miroslav Albrecht.

Rok od neštěstí instaloval na jednokolejné trati moderní špičkové zařízení, které by mělo jakoukoliv srážku vyloučit. Desítky let předtím vedení podniku spoléhalo jen na to, že se řidič nesplete.

Nové zabezpečení, které automaticky zastaví provoz, když řidič vyjede na červenou, podnik údajně plánoval už před nehodou.

"Zařízení funguje perfektně," uvedl Albrecht. Pozdě, říkají však ranění a pozůstalí.

autor: Petra Sasínová

reklama
     
reklama
reklama
komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama