Reklama na Vodafone se už neobjeví na webech šířících dezinformace a nenávist, rozhodl operátor

Lukáš Prchal Lukáš Prchal
6. 6. 2017 15:59
Operátor Vodafone se rozhodl, že reklama na jejich produkty se od úterý nesmí objevit na žádné internetové stránce, která šíří dezinformace nebo nenávist. "Hate speech a fake news jsou fenomény, které podkopávají principy respektu a důvěry, které drží naši občanskou společnost pohromadě," vysvětluje celosvětové rozhodnutí nadnárodní firmy generální ředitel skupiny Vodafone Vittorio Colao.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Praha - Reklama na Vodafone, který patří mezi tři hlavní české operátory, už se nadále nesmí objevovat na internetových stránkách, které šíří dezinformace a nenávist.

"Hate speech a fake news jsou fenomény, které podkopávají principy respektu a důvěry, které drží naši občanskou společnost pohromadě," vysvětluje celosvětové rozhodnutí nadnárodní firmy generální ředitel skupiny Vodafone Vittorio Colao.

"Mezi základní hodnoty značky Vodafone patří rozmanitosti a inkluze. Také je pro nás velmi důležitá integrita demokratických procesů a institucí, které se fake news často snaží poškodit. Nehodláme tolerovat situaci, kdy může být naše značka spojována s tímto druhem urážlivého a škodlivého obsahu," uzavřel ředitel.

Pravidla, kterými se musí řídit všichni poskytovatelé reklamy na operátora, tedy i Google nebo Facebook, platí po celém světě od úterý. "Dodavatelé musí přijmout všechny nezbytné kroky a zajistit, aby se reklama značky Vodafone nezobrazovala na webových stránkách a kanálech na sociálních sítích, které obsahují projevy nenávisti a falešné zprávy," oznámila firma v tiskové zprávě.

Fake news a dezinformační zprávy jsou články, které se tváří jako ověřené informace, ale neobsahují žádná fakta. Často se šíří virálně po alternativních serverech či sociálních sítích. Redakce dezinformačních serverů nedodržují základy novinářské práce a přistupují volně k ověřování faktů i výběru zdrojů. Lživé zprávy bývají také jedním z nástrojů takzvané hybridní války.

Dezinformace mají za cíl zmást protivníka, oslabit jeho autoritu a vytvářet nedůvěru občanů v instituce a volené zástupce. Vyvracení takových informací se v Česku zabývají nejen neziskové organizace, ale i vládní Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám, které spravuje ministerstvo vnitra. To dojednává i spolupráci se sociální sítí Facebook v boji proti dezinformacím v Česku.

Firma Vodafone pro zobrazování reklamy na internetu vytvořila i příručku, jak rozeznat dezinformační a nenávistné servery a podle čeho posuzovat, kam internetové stránky spadají. Konkrétní jména však společnost nechce uvádět.

"Nebudeme zveřejňovat žádný seznam dezinformačních a nenávistných webů, ani konkrétní stránky," řekla redakci mluvčí Vodafone Veronika Exnerová.

Operátor se tak přidal k dalším nadnárodním značkám, které už před časem začaly bojovat se zobrazováním reklamy na internetových severech se závadným obsahem. Nedávno se k nim připojila i Česká spořitelna, která se z těchto serverů také rozhodla stáhnout všechnu digitální reklamu.

 

Právě se děje

Další zprávy