Registr aut zná čtvrtina úředníků. Zbytek jen z brožury

Pavel Baroch
16. 7. 2012 22:00
Podle Dobeše nesou vinu za nefungující systém předchozí vedení ministerstva
Rezignace kvůli nefungujícímu registru? Ministr Dobeš na otázku Aktuálně.cz nereagoval.
Rezignace kvůli nefungujícímu registru? Ministr Dobeš na otázku Aktuálně.cz nereagoval. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Po celé republice je přibližně 1400 pracovníků, kteří registrují nová auta. Před startem nového systému, který hned po spuštění zkolaboval a dodnes nefunguje podle představ, ovšem prošlo příslušným školením jen 330 úředníků.

Znamená to, že se s novým systémem fyzicky seznámil minimálně jeden zaměstnanec z každého registračního místa.

Chyba? Podcenění situace?

"Že budou technické problémy takového rozsahu, se bohužel ukázalo až po spuštění aplikace," reagoval pro Aktuálně.cz Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Dodal, že každý "registrační" úředník - i když nebyl na školení - dostal příručku s e-learningovým školením a jednotlivé dotazy bylo možné řešit prostřednictvím helpdesku.

Do krajů vyrazily mobilní týmy

O tom, že úředníci měli s novým systémem potíže, svědčí i to, že už v pátek vyrazily do krajských měst pomocné mobilní týmy. "Poskytují metodickou podporu při vykonávání agendy, která činí uživatelům potíže," vysvětlil Neusar.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Týmy fungovaly i v pondělí, mnohá pracoviště ovšem stále hlásí, že systém funguje velmi pomalu a s chybami.

"Na několika místech mobilní týmy operativně pomáhají úředníkům metodicky a uživatelsky řešit situaci přímo na přepážkách tak, aby uspokojili žadatele," poznamenal Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Ačkoliv všichni odpovědní úředníci dostali manuál, jak s novým systémem pracovat, očividně s tím měli problém. Ministerstvo dopravy uvedlo, že k nejčastějším dotazům na helpdesk byl vypracován stručný návod, jak postupovat.

My nic, to ti před námi

Aktuálně.cz už v pátek oslovilo ministra dopravy Pavla Dobeše, jakou cítí odpovědnost za nefungující registr vozidel a jestli kvůli tomu neuvažuje o rezignaci, Dobeš ovšem na otázky poslané krátkou textovou zprávou nereagoval.

V pondělí jeho úřad vydal zprávu, v níž se obhajuje a dává vinu předchozímu vedení ministerstva dopravy.

"Komplikace s aplikací centrálního registru vozidel vznikly důsledkem několika problémových faktorů. Například nečinností předchozích několika vedení ministerstva, která převod registru z ministerstva vnitra pod ministerstvo dopravy odkládala už od roku 2001. Současné vedení ministerstva dopravy bylo prvním, které nový centrální registr vozidel začalo řešit," uvádí se v oficiálním stanovisku Dobešova úřadu.

Foto: Ludvík Hradilek

"Děkuji i všem těm úředníkům v registračních místech, kteří se ve spolupráci s námi snaží situaci aktivně řešit," prohlásil Dobeš (LIDEM).

Ministerstvo dále uvedlo, že mnoho chyb se mohlo vyskytovat už v předchozích registrech, které vznikly například přepisováním původních písemných záznamů do elektronické podoby. V minulosti totiž byla data uložena na centrálním registru a na jednotlivých serverech okresních ředitelství.

"Tyto chyby nebyly odhaleny právě proto, že systém souběžně fungoval na dvou úrovních - centrální a regionální - a objevily se až nyní, kdy se databáze sjednotila," sdělilo ministerstvo.

Je to šlendrián, řekla Peak

K aktuálnímu stavu s nefungujícím registrem se vyjádřila předsedkyně Dobešovy strany Karolína Peak.

Foto: Ludvík Hradilek

"Komplikace spojené se zavedením nového registru vozidel nebyly vyřešeny ani po týdnu. Považuji tuto situaci za závažnou, protože způsobuje nezanedbatelné potíže řadě občanů. Stav, kdy zasedá krizový štáb ministerstva dopravy, policie je žádána o shovívavost a padají omluvy, spíše připomíná přírodní katastrofu než zavedení nové softwarové aplikace," uvedla Peak.

"Je samozřejmě jen dobře, že se ministerstvo snaží problémy odstranit. Čas ale kvapí a trpělivost lidí není nekonečná. Jako politici jsme placeni z peněz daňových poplatníků. Už jen proto bychom se blamáží typu nefunkční registr vozidel měli vyvarovat. Říkám to s plným vědomím faktu, že ministr dopravy náleží k nové politické straně LIDEM - liberální demokraté. O to víc mne šlendrián dodavatelské firmy mrzí," dodala.

Lidé žádají o odškodnění

Na ministerstvu zatím přibývá žádostí o odškodnění. V pátek se přihlásilo 31 osob, v pondělí už to bylo o deset více. Lidé žádají kompenzace od 20 korun do 100 tisíc korun.

Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy uvedl, že každou žádost bude úřad ministra Pavla Dobeše posuzovat individuálně.

Stát za nový systém registru vozidel zaplatil 37 milionů korun, dalších 10 milionů dostaly kraje. Zdeněk Neusar uvedl, že podle smlouvy je možné po dodavateli, společnosti ATS Telcom, požadovat pokutu až 2 miliony korun za každý den, kdy systém nefunguje správně.

"Výše pokuty se bude odvíjet od toho, kdy dodavatel kompletně splní zadání a zajistí bezproblémový provoz," řekl Aktuálně.cz Neusar. "Po firmě můžeme požadovat i náhradu škody, která nám vznikla. Touto otázkou bychom se měli zabývat tento týden."

 

Právě se děje

před 31 minutami

Brémy na úvod baráže doma remizovaly 0:0 s Heidenheimem

Fotbalisté Brém v úvodním zápase baráže o účast v německé lize remizovali 0:0 s Heidenheimem a nevyužili výhodu domácího prostředí. Za Werder nastoupili brankář Jiří Pavlenka a obránce Theodor Gebre Selassie. Odveta se hraje v pondělí.

Brémy v posledním bundesligovém kole deklasovaly Kolín nad Rýnem 6:1, ale třetí tým druhé ligy na svém stadionu přehrát nedokázaly. Domácí mužstvo navíc v 87. minutě oslabil kapitán a obránce Niklas Moisander, který byl vyloučen po druhé žluté kartě.

Heidenheim si v závěrečné přesilovce vytvořil tlak i šance, ale Pavlenka udržel čisté konto. I tak Werderu dál hrozí první sestup po 40 letech.

Baráž o účast v německé fotbalové lize - úvodní zápas:

Brémy - Heidenheim 0:0.

Odveta se hraje v pondělí.

před 1 hodinou

Senát USA schválil sankce za bezpečnostní zákon pro Hongkong, zbývá už jen podpis prezidenta Trumpa

Americký Senát schválil sankce proti bankám, jež spolupracují s čínskými představiteli, kteří se podíleli na přijetí kontroverzního bezpečnostního zákona pro Hongkong. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž ke vstupu normy v platnost zbývá už jen podpis prezidenta Donalda Trumpa. Zákon podle Washingtonu a dalších kritiků podrývá autonomii Hongkongu coby finančního centra pod čínskou správou.

Senát sankce přijal jednohlasně poté, co je ve středu rovněž bez výhrad podpořili členové Sněmovny reprezentantů. Schválená právní norma zavádí postihy subjektů, které pomáhají omezovat autonomii Hongkongu, i finančním institucím, které těmto subjektům pomáhají v podnikání.

Zdroj: ČTK
Další zprávy