Registr aut kolabuje. Důvod má zjistit audit vnitra

ČTK ČTK
25. 7. 2012 16:55
Nový software nefunguje už třetí týden. Pokud do pátku nepůjde, ministr rezignuje
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Problémový registr vozidel ve středu v celé zemi opět nefungoval. Ráno byl chvíli v provozu, ale kolem 8:20 zkolaboval a poté byl asi dvě hodiny nefunkční.

Důvod posledního kolapsu nového registru vozidel prozkoumá nezávislý audit ministerstva vnitra, řekl po jednání vlády ministr dopravy Pavel Dobeš. Pokud se ukáže, že za výpadek mohou nedostatky registru, je ochotný odstoupit. "Osobní odpovědnost ministra dopravy stále platí," řekl.

Ministerstvo dopravy ale podle něj může nést odpovědnost pouze za to, co může ovlivnit. Současné výpadky jsou prý spíše problémem ministerstva vnitra. Dobeš se proto obrátil na ministra vnitra Jana Kubiceho, aby prověřil, zda byla infrastruktura ministerstva vnitra dostatečně připravená pro připojení k registru vozidel.

Stejný jako loni

Do pátku by už k žádnému dalšímu kolapsu systému dojít nemělo, řekl Dobeš. K odstoupení ministra vyzval premiér Petr Nečas, pokud se nepodaří systém do pátku zprovoznit.

Dobeš ve středu rovněž řekl, že registr podle statistik ministerstva dopravy funguje zhruba stejně jako loni. "Dá se říct, že jsme na úrovni roku 2011," uvedl. Dostupné údaje z Prahy ale ukazují, že efektivita není proti loňsku ani poloviční. Podle vedoucího dopravně správních agend pražského magistrátu Josefa Mihalíka je ve srovnání s loňským červencem změn letos zapsaných do registru zhruba 40 procent.

Prohlédněte si fotoreportáž z úřadu, kde registr nefunguje

Také magistráty v Ostravě i Karviné vyřídily letos v červenci výrazně méně žádostí než ve stejném období loni. V Karviné to bylo 490 proti loňským 913 žádostem, v Ostravě 1681 proti loňským 2393. S problémy se potýká i přerovský magistrát.

"Je to setrvalý stav. Registr stále padá. Pokud bychom srovnali počet odbavených od začátku fungování nového registru se stejným obdobím loni, tak počet odbavených klesl na polovinu," uvedl mluvčí magistrátu Bohuslav Přidal.

Vedoucí odboru dopravy v Jihlavě Ján Tinka uvedl, že v novém systému je registrace pomalejší. Během delšího úředního dne byli dřív úředníci schopni odbavit i kolem 200 klientů, teď jich stihnou tak do 140. V Jablonci v porovnání s minulým rokem od 5. do 24. července počet úspěšně vyřízených žádostí klesl skoro o třetinu.

Obce o odškodnění nejspíš žádat nebudou

Podobně hovoří mluvčí kladenského magistrátu Vilém Frček. Letos bylo od spuštění nového registru v Kladně vyřízeno 611 žádostí, loni jich za stejné období bylo 1170. Podle Frčka jde o údaje podle počtu vydaných lístků k přepážkám. Ty jsou ale zkreslené, protože je letos hodně příkladů, kdy si lidé vzali lístek a nemohli být obslouženi. Proto údaje od spuštění nového registru považuje za nadhodnocené. "Je to v naprosté rozepři s tím, co tvrdí ministerstvo," uvedl Frček.

Místopředseda Svazu měst a obcí Jaromír Jech řekl, že většina měst a obcí zřejmě nebude žádat ministerstvo dopravy o odškodnění za nefunkční registr. Z analýzy, kterou svaz provedl, vyplývá, že většina starostů nemusela vypisovat přesčasy ani odvolávat pracovníky z dovolené.

Systém pro nový registr stál 37 milionů korun, vyvíjela jej firma ATS-Telcom Praha. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o sankce za nefunkčnost systému. "Nemáme do dnešního dne od ministerstva jediný oficiální dokument, který by jasně specifikoval, v čem jsme my něco nedodrželi," řekl Radiožurnálu obchodní ředitel ATS-Telcom Martin Tůma.

 

Právě se děje

Další zprávy