Praha - Dlouholetý ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas nedobrovolně končí ve své funkci. Nové vedení policejního prezidia, jak uvedlo Právo, s ním už nepočítá.
"Ano, vypadá to tak, že končím," potvrdil Aktuálně.cz Bambas. Uvedl, že náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek ho požádal, aby do pátku podal písemnou rezignaci. "To jsem odmítl," řekl Bambas.
Důvod? Neznám!
Uvedl, že důvod jeho nuceného odchodu mu není znám. "Sdělen mi nebyl," tvrdí Bambas, kterého rozhodnutí jeho nadřízených očividně zaskočilo a pobouřilo.
"Mám říct, že jsem zděšený nebo zklamaný? Myslím, že spíše to první," řekl Aktuálně.cz Bambas. Uvedl, že podle platných předpisů ho jeho nadřízení nemohou z funkce odvolat, pokud nemá špatné výsledky nebo se nedopustí prohřešku. Bambas i tak chce odejít.
"Budu si hledat novou práci," řekl Aktuálně.cz Bambas. Dodal, že by chtěl zůstat u policie. "Rád bych zůstal, ale na adekvátním místě," uvedl Bambas.
Langer: Už bylo načase
Vysvětlení mu veřejně nabídl odpoledne ministr vnitra Ivan Lagner. "Je ve funkci 14 let a postihla ho hluchota a slepota k problémům policie," popsal ČTK důvody, proč by měl Bambas odejít.
Zdůraznil ale, že jde o jeho osobní názor a další osud šéfa dopravních policistů spadá do kompetence náměstka policejního prezidenta Ivana Bílka. "Když jsem nastoupil do funkce, řekl jsem panu řediteli, že očekávám změnu stylu a koncepce. Dočkal jsem se jen dalších Kryštofů," řekl Langer.
Podle ministra lidé dlouhodobě vnímají dopravní policii jako nejzkorumpovanější součást policie a Bambas s tím nedokázal nic udělat.
Jde o přirozenou obměnu
Náměstek Bílek v rozhovoru pro deník Právo uvedl, že Bambasův odchod souvisí s přirozeným vývojem. "Je to běžný proces, kdy dochází ke změnám ve vedoucích funkcích. Důvody přechodu pana Bambase z funkce nebudu dále komentovat. Mohu jen říci, že chystáme zcela novou koncepci služby dopravní policie, kterou chceme představit v polovině srpna," prohlásil Bílek.
Na Bambasovo místo by podle něj mělo být vypsáno výběrové řízení.
Bílek odmítl potvrdit, zda je za Bambasovým odchodem nepřiznivý vývoj tragických nehod, kterých letos oproti loňskému roku, kdy byl zaveden bodový systém, výrazně přibylo. Od ledna do června zahynulo na českých silnicích o 61 lidí víc než ve stejném období loni.
Policistů je nedostatek
Právě policii někteří politici i experti na bezpečnost dopravy kritizují za to, že je na silnicích málo vidět. Ředitel Bambas ovšem tuto kritiku vždycky odmítal. Tvrdí, že při současných počtech není možné, aby byla policie všude.
"Je nás nedostatek," řekl nedávno Bambas. Přímo na silnicích by mělo v současnosti teoreticky sloužit něco přes 1300 dopravních policistů. Ovšem například v květnu jich kvůli nemocem či školení nebylo ani devět set.
"Aby se činnost policie na silnici zřetelně projevila, spočítali jsme, že bychom jich potřebovali ještě asi dvanáct set," řekl v on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz ředitel Bambas. Od nového roku přitom policii posílí pouze 380 příslušníků pohraniční policie.