Řebíček chce 160 na dálnici. Experti jsou proti

1. 10. 2008 19:20
Většina odborné komise nesouhlasila se zvýšením rychlosti
Je 160kilometrová rychlost na některých úsecích dálnic bezpečná? Ministr Řebíček říká ano, odborná komise ne
Je 160kilometrová rychlost na některých úsecích dálnic bezpečná? Ministr Řebíček říká ano, odborná komise ne | Foto: Petr Sznapka

Praha - Ministr dopravy Řebíček chce, aby se na vybraných úsecích dálnic smělo jezdit rychlostí 160 km/h. Šéf resortu plánuje záměr prosadit, ačkoliv expertní komise, jejíž vznik sám inicioval, rychlost zvyšovat nechce.

Navýšení rychlosti na některých místech českých dálnic má být - společně s dalšími významnými úpravami - součástí novely silničního zákona, kterou s posvěcením ministerstva dopravy předloží na říjnové schůzi sněmovny skupina poslanců.

"Předjednali jsme návrhu politickou podporu napříč politickým spektrem," říká o návrhu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Plánované změny, včetně významně zvýšené rychlosti, by tak měly mít dobrou šanci v dolní komoře obstát.

Expertní komise hlasovala proti

Má to ale háček. Jak Aktuálně.cz řekl Václav Špička z Autoklubu ČR, který je členem ministerské komise, většina expertů tohoto poradního orgánu se zvýšením rychlosti nesouhlasila.

Podívejte se na mapu dálnic, kde by mohl platit nový rychlostní strop
Podívejte se na mapu dálnic, kde by mohl platit nový rychlostní strop | Foto: Ministerstvo dopravy

Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu, v jejímž čele stojí ministr Řebíček, ale zvýšení rychlosti přes nesouhlasné stanovisko odborníků odhlasovala.

"Rychlostí 160 km/h by se mohlo jezdit pouze na některých nově postavených úsecích, rozhodně ne třeba na současné D1," vysvětluje mluvčí resortu dopravy Hanzelka.

Nový rychlostní strop by pak platil pouze za sucha a dobrých provozních podmínek.

V úvahu připadá například úsek dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové nebo větší část plzeňské dálnice D5.

Odborník: Zvýšení rychlosti znamená nebezpečí

Dopravní expert Václav Špička ale tvrdí, že navýšení současné rychlosti rozhodně neprospěje bezpečnosti na českých dálnicích. I kvůli chování řidičů.

"Řidiči využívají rychlostní limit nadoraz. Teď jezdí 130 km/h a očekávají toleranci 10 km/h," říká Špička. Podobně by tomu tak mohlo být i v případě 160kilometrové rychlosti.

Problémem je podle Špičky také zvýšení nerovnoměrnosti dopravního proudu, která zvýrazní rychlostní rozdíly mezi auty. Některá mohou maximální rychlosti klidně dosáhnout, jiná se takové hranici ani neblíží.

Odborná komise ministerstva dopravy, v níž zasedá, se i z těchto důvodů většinově vyslovila proti úpravám rychlosti v silničním zákoně.

Zazněly ale i opačné názory. "Já jsem hlasoval pro. Za určitých okolností, jako je suchá vozovka či dobrý konstrukční stav, by se touto rychlostí jezdit mohlo," míní dopravní expert Stanislav Huml.

Podle něj už tu například kritizované zvýšení rychlostní nerovnoměrnosti mezi jednotlivými auty existuje. Doba na zvýšení rychlosti prý uzrála, záleží zejména na chování řidičů, myslí si Huml.

 

Právě se děje

Další zprávy