Jan Horák
18. 12. 2019 6:21
Firma Home Credit nejbohatšího Čecha Petra Kellnera podle zjištění Aktuálně.cz financovala tajnou kampaň, která měla vést ke zlepšení obrazu Číny v Česku. Za její peníze se PR agentura C&B Reputation management prostřednictvím novinářů, politiků či expertů snažila požadovaný obraz říše středu prosadit v médiích. Odhalení spustilo řadu politických reakcí, Aktuálně.cz přináší ty nejvýraznější.
PPF demokracii neohýbá, má své byznysové zájmy
Bývalý premiér Petr Nečas považuje zájem Petra Kellnera utlumit kritickou debatu o Číně za legitimní. Že by snaha Home Creditu byla problematická, odmítá. "Mohu pouze konstatovat, že považuji za úsměvné, když se z toho dělá útok na demokracii. Kdyby tak silná nadnárodní korporace chtěla razantně ovlivňovat politickou diskusi na zahraničněpolitické téma v Česku, tak si přece nenajme v podstatě druhořadou PR agenturu," řekl v Českém rozhlasu.
Čína podle něj nepředstavuje hrozbu. Česko si má prý bránit své hodnoty, ale má tak činit na své půdě. "Bavme se, diskutujme o tom, ale nepodléhejme pořád této hysterii, falešným mýtům. PPF má své ekonomické zájmy, neohýbá žádným způsobem demokratickou diskusi," zmínil.
Nečas je výrazným zastáncem česko-čínského svazku. V květnu 2017 byl s prezidentem Milošem Zemanem v Číně coby člen podnikatelské výpravy. Už o rok dříve založil spolek New Silk Road Infrastructure Development & Technology Association, jehož smyslem je přibližovat český a asijský byznys. Spolek ustavil se dvěma Číňany a dalším pročínským byznysmenem Petrem Hýlem.