Rampula a Grygárek rezignovali na funkce žalobců

Sandra Štefaniková
2. 7. 2012 12:10
Oba se zároveň rozhodli odejít ze soustavy státního zastupitelství
Vlastimil Rampula
Vlastimil Rampula | Foto: ČTK

Praha -  Bývalý vrchní státní zástupce Vlastimil Rampula a jeho náměstek Libor Grygárek v pátek rezignovali na své funkce státních zástupců.

Nejvyšší správní soud (NSS) rozhodl o Rampulově odchodu z čela Vrchního státního zastupitelství (VSZ) v polovině června. Rampula následně podal žalobu proti rozhodnutí Jiřího Pospíšila o jeho odvolání z funkce.

Jako první o tom v pondělí informoval Respekt.

V pátek 29. června Městský soud v Praze potvrdil správnost rozhodnutí exministra Pospíšila a definitivně žalobu zamítl.

Po Rampulově odchodu v červnu úřad dočasně vedl první náměstek Libor Grygárek.

"Pokud jde o mou rezignaci na funkci státního zástupce, je to můj projev zásadního nesouhlasu s postupnými kroky některých státních zástupců, kteří se snaží uzurpovat si tu soustavu. Nesouhlasím s tím, že se tu obnovují principy fungování a organizace bývalé generální prokuratury," okomentoval Aktuálně.cz svou rezignaci Libor Grygárek.

Grygárek opouští i funkci náměstka vrchního státního zástupce v Praze.

"Na funkci náměstka nelpím a chci budoucímu vrchnímu státnímu zástupci umožnit, aby si k sobě vybral svého nejbližšího spolupracovníka," doplnil Grygárek.

Rampula měl překročit své pravomoce 

Ramoula byl v minulosti opakovaně spojován s některými politicky citlivými kauzami. Podle závěrů NSS Rampula závažně chyboval a porušil své pravomoce.

Prohlédněte si, s kterými kauzami je Rampula spojován

Jedná se například o kauzu gripenů, v níž podle NSS Rampula nerespektoval pokyn Nejvyššího státního zastupitelství a nevyžádalo si právní pomoc Švédska.

Bývalý vrchní státní zástupce figuroval i v případu IPB. Dozorující státní zástupkyni nařídil, aby se neodvolávala proti rozhodnutí, jímž soud zprostil viny sedm bývalých manažerů zkrachovalé banky.

Rampula všechna obvinění odmítá.

 

Právě se děje

před 17 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy