Radní ČT kritizoval pořad o Čapím hnízdu, dříve byl Babišovým mediálním poradcem

Jan Horák Jan Horák
27. 9. 2019 17:00
Členovi Rady České televize Danielu Váňovi se nelíbí, jakým způsobem Česká televize pokryla kauzu Čapí hnízdo v jednom z vydání svého pořadu Události, komentáře. Vypracoval kritickou analýzu, která se po souhlasu členů televizní rady dostala až do rukou ředitele ČT Petra Dvořáka. Váňu do rady nominovalo hnutí ANO a v minulosti byl mediálním poradcem Andreje Babiše a šéfem komunikace jeho hnutí.
Radnímu Danielu Váňovi se nelíbilo vysílání Událostí, komentářů o Čapím hnízdě.
Radnímu Danielu Váňovi se nelíbilo vysílání Událostí, komentářů o Čapím hnízdě. | Foto: Denis Chripák

Večer 2. září věnovala Česká televize valnou část pořadu Události, komentáře kauze Čapí hnízdo. Bylo to pár hodin poté, co Městské státní zastupitelství v Praze vydalo tiskové prohlášení, že dozorující státní zástupce změnil právní názor na údajný dotační podvod v kauze Čapí hnízdo. Hlavním aktérem případu je šéf hnutí ANO a premiér Andrej Babiš. Deník N ten samý den informoval, že žalobce Jaroslav Šaroch jeho stíhání zastavil. 

Česká televize kauzu reflektovala především prostřednictvím rozhovorů s devíti politiky, mezi nimiž byla třeba poslankyně ANO Helena Válková, předseda hnutí STAN Vít Rakušan či šéf poslaneckého klubu pirátů Jakub Michálek. Právě na způsobu vedení rozhovoru s poslankyní Válkovou, s níž coby moderátorka rozmlouvala Marcela Augustová, postavil Váňa hlavní část závěrů své kritické analýzy.

"Moderátorka vstoupila Heleně Válkové celkem devětkrát do jejích odpovědí (lidově ’skočila do řeči’), což dále v průběhu všech tří rozhovorů, tedy vůči osmi ostatním hostům, udělala pouze jedenkrát," píše Váňa v analýze, kterou má Aktuálně.cz k dispozici. "Podle mého názoru byla Helena Válková jako host pořadu ve srovnání s ostatními hosty moderátorkou diskriminována," tvrdí v materiálu, který vypracoval den po vysílání.

Druhý nejkritičtější postřeh míří k tomu, že Augustová v rámci doplnění informací o kauze citovala z reportáže serveru Seznam Zprávy. Server loni v listopadu zastihl Andreje Babiše mladšího ve Švýcarsku. Dílčí čas vyšetřování případu Čapí hnízdo trávil na ukrajinském Krymu, kam byl podle svých slov unesen. Vyvstalo podezření, zda tím premiér nechtěl mařit objasňování kauzy. Babiš mladší sám čelí stíhání, platil i za důležitého svědka.

"Recyklace informací z úst evidentně psychicky labilního člověka, který byl ve chvíli natáčení kamerou skrytou v brýlích novináře (sic!) s největší pravděpodobností pod vlivem medikace, je nejen nevkusná, ale současně nedůstojná veřejnoprávní televize, od které široká veřejnost oprávněně očekává standardy seriózní žurnalistiky," píše Váňa. Naráží na skutečnost, že Babiš mladší se podle svého otce léčí s psychickými potížemi.

Ředitel ČT reagoval zadáním jiné analýzy

Rada České televize na svém posledním zasedání, ve středu 18. září, jednomyslně vyhověla žádosti svého kolegy, aby se materiálem zabýval přímo ředitel ČT Petr Dvořák. Podle Váni byla jeho zjištění příliš závažná. "Myslím si, že tohle byl neprofesionální výkon jak moderátorky, tak pravděpodobně dramaturgie tohoto vydání pořadu. Takhle se to dělat podle mého názoru nemá, tentokrát to bylo za hranou," vysvětlil Aktuálně.cz své motivy.

Daniel Váňa působí v Radě České televize přes čtyři roky, je nominandem hnutí ANO.
Daniel Váňa působí v Radě České televize přes čtyři roky, je nominandem hnutí ANO. | Foto: archiv

Dvořák si podle informací Aktuálně.cz analýzu prostudoval. Za sebe pak nechal věcně reagovat odborníky, kteří měli Váňovy závěry konfrontovat. "Generální ředitel nechal vypracovat nezávislou analýzu, kterou zaslal Radě České televize. Analýza konstatovala, že nedošlo k porušení Kodexu ve vysílání Událostí, komentářů z 2. září 2019," sdělila Aktuálně.cz mluvčí média veřejné služby Karolína Blinková.

Analýzu pro ČT připravila firma Media Tenor, s níž stanice spolupracuje dlouhodobě. Podle jejích závěrů pořad prakticky v ničem neselhal. "Anomálií bylo pouze časté přerušování Heleny Válkové, ke kterému však moderátorka sahala primárně s cílem zestručnění či zjednodušení promluv poslankyně," stojí v analýze, již má Aktuálně.cz k dispozici. Jako necitlivé vyhodnotila jen jedno přerušení, když Augustová polemizovala s Válkovou, zda bylo zastavení stíhání rozhodnutím, či návrhem.

Šéf Rady ČT má věc za vyřízenou

V důsledku ale Media Tenor považovala i tento vstup Augustové za užitečný, protože vyjasnil danou otázku. Stejně tak analýza bez výtky kvitovala zařazení výroků Babiše mladšího pro Seznam Zprávy do pořadu. "Připomenutí této informace bylo na místě vzhledem k jednoznačnému vztahu těchto okolností ke kauze Čapí hnízdo," všímají si autoři studie.

Váňa se reakce na protianalýzu zdržel. Omluvil se, že nejprve chce svůj názor na výstup Media Tenor sdělit kolegům z rady a vedení televize. Váňa, profesí pedagog na Vysoké škole ekonomické, zasedá v Radě ČT od sklonku května 2015. Sám přitom s hnutím ANO prodělal přímou zkušenost. Roku 2014 působil coby mediální poradce Andreje Babiše, současně odpovídal za mediální komunikaci celého hnutí.

Rada České televize

  • Rada České televize je kontrolní orgán klíčového média veřejné služby. Jmenuje a odvolává ředitele televize, schvaluje její závěrečný účet nebo projednává výroční zprávy. Současně vyřizuje stížnosti diváků na obsah České televize. Schvaluje také výroční zprávy, které obhajuje ve volebním výboru Poslanecké sněmovny.
  • Čítá patnáct členů, kteří mají šestileté funkční období. Radu volí a odvolává Poslanecká sněmovna. Jejím předsedou je od června 2015 Jan Bednář, kterému končí mandát v druhé půli března 2020. Spolu s ním neúspěšně kandidovali do dalšího období Luboš Beniak, Vratislav Dostál, Michael Hauser a Vlastimil Venclík. O obhajobu mandátu naopak neusilovala končící radní Ivana Levá (KSČM).

Vylučuje však, že by jeho dřívější propojení s Babišovým hnutí mělo vliv na jeho hodnocení pořadu referujícího o Čapím hnízdu. "Sám jsem člověk, který přednáší mediální teorii, respektive komunikaci, a nesu svou spoluzodpovědnost za úroveň budoucí žurnalistiky," řekl k tomu. "Fakt se snažím to dělat nestranně, věcně a profesionálně. Nechci si zkazit jméno tím, že budu tendenční," vysvětlil.

Předseda Rady České televize Jan Bednář analýzu z pera kolegy hodnotí neutrálně. Stejně tak nemá vážné výhrady k samotnému pořadu. Současně nepředpokládá, že by se kontrolní orgán televize měl k tématu vracet. "Předpokládám, že je to vyřešené. Všichni členové rady se mohli seznámit jak s názorem pana radního Váni, tak s analýzou Media Tenor. Nevím, co dalšího by z toho mělo vzniknout," řekl Aktuálně.cz.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Bayern i v oslabení zvládl bundesligový zápas ve Fürthu a vyhrál 3:1

Fotbalisté Bayernu Mnichov porazili v předehrávce 6. kola německé ligy Fürth 3:1, přestože proti nováčkovi hráli takřka celý druhý poločas v oslabení. Po úvodní remíze vyhráli v sezoně páté utkání za sebou a vedou neúplnou tabulku o tři body před Wolfsburgem, který má sobotní zápas k dobru.

Skóre otevřel v 10. minutě Thomas Müller, po půlhodině hry zvýšil na 2:0 Joshua Kimmich. Tři minuty po začátku druhého poločasu ale dostal za ostrý faul červenou kartu Benjamin Pavard a bavorský tým se v deseti na výhru ještě hodně nadřel. Ve vyhrocené atmosféře dostal žlutou kartu v 64. minutě i trenér Bayernu Julian Nagelsmann.

Uklidnění úřadujícím šampionům přinesl v 68. minutě vlastní gól Sebastiana Griesbecka, po němž Bayern vedl už o tři branky. V závěru už jen zkorigoval stav přesnou hlavičkou Cedric Itten.

Aktualizováno před 8 hodinami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy.  Polský prezident Duda ke sporu řekl v televizi, že se Polsko nemůže připravit o 7 procent energetického trhu a že vybízí k dialogu.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu. 

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy