Rada odsoudila ekologickou reklamu Mountfieldu

Pavel Baroch
2. 5. 2007 17:10
Firma využila dokument z Bruselu ke klamání zákazníků

Praha - Ministerstvo životního prostředí uspělo se stížností u Rady pro reklamu, kde si stěžovala na reklamní kampaň, kterou na přelomu února a března v tisku zveřejňovala společnost Mountfield. Firma lákala zákazníky, aby si co nejdříve koupili sekačky na trávu a další zahradní techniku, protože kvůli Bruselu skokově zdraží.

"Podle dosud zveřejněných informací by případné jarní zdražení postihlo především výrobky se spalovacími motory. Od automobilů až třeba po zahradní techniku," napsal Mountfield ve své celostránkové reklamě, která vyšla například v deníku Právo. Podobné inzeráty se objevily i v dalších novinách. Podle Mountfildu se ceny zvýší kvůli nejnovějším návrhům komisaře pro životní prostředí.

Rada pro reklamu označila reklamu za klamavou. "Arbitrážní komise rozhodla, že tato reklama je klamavá a neetická," uvedl Ladislav Šťastný, výkonný ředitel Rady pro reklamu.

Brusel žádné nařízení nevydal

Rada své rozhodnutí zdůvodnila i tím, že zpřísnění technických norem musí nutně vést ke skokovému zvýšení cen, jak to kategoricky tvrdil v reklamě Mountfield.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Podle ministerstva navíc Evropská komise nevydala žádné nařízení, na jehož základě by se cena zahradní techniky měla zvyšovat. Brusel pouze zvažuje možnost stanovit přísnější limity na exhalace z automobilů. Norma by ovšem neměla platit dříve než za pět let.

"V žádném případě se to tedy netýká a nebude týkat motorové zahradní techniky, a tudíž nemůže ovlivnit růst jejích cen," tvrdí náměstek ministra životního prostředí Jan Dusík.

Oblast zahradní techniky upravuje podle ministerstva životního prostředí jiná směrnice. Ta ovšem nesouvisí s žádným návrhem Evropské komise v letošním ani loňském roce, jelikož pochází už z roku 2002.

Reklama už v novinách není

Společnost Mountfield se bránila tvrzením, že chtěla pouze upozornit na možné zdražování. "Nikdy jsme nic takového netvrdili, pouze jsme na tuto možnost upozornili," dodal Brom.

Mountfield "bruselskou" reklamu na zahradní techniku už stejně neotiskuje, poslední se objevila v novinách pár dní poté, co si na ni stěžovalo ministerstvo životního prostředí.

Rada pro reklamu sice reklamní texty odsoudila, ale žádná pokuta nebo jiná sankce Mountfieldu nehrozí. Rozhodnutí reklamní rady je pouze doporučením pro firmy, aby nevhodnou reklamu přestaly používat.

 

Právě se děje

Další zprávy