reklama
 
 

První model: K Hradu mají nejblíž Fischer a Švejnar

15. 2. 2012 11:13
U voličů naopak nepochodili kandidáti politických stran - Schwarzenberg, Zeman a Němcová

Praha - Hlavní souboj o prezidentský úřad svede expremiér Jan Fischer a ekonom Jan Švejnar. Kandidáti politických stran v přímé volbě naopak vyhoří a nedostanou se ani nad 10 % hlasů.

Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu agentury Fanctum Invenio.

Žádný z adeptů na Pražský hrad by v prvním kole nezískal nadpoloviční většinu, do druhého kola by postoupili nestraníci Jan Fischer se ziskem 24,5 % a Jan Švejnar se 14, 5 % hlasů.

Na třetím až čtvrtém místě skončili Miloš Zeman a Miroslava Němcová, kteří by získali shodně 9,7 %.

Současný ministr zahraničí Karel Schwarzenberg má podporu necelé desetiny lidí (8,4 %). S podobnou přízní voličů by v případě, že své rozhodnutí nekandidovat změní, mohl počítat také Tomio Okamura (9,2 %).

Straničtí kandidáti mají podle předpokladů hlavní část podpory mezi voliči své strany: Karel Schwarzenberg by jasně zvítězil mezi příznivci TOP 09, Vladimír Remek zase mezi voliči KSČM.

Nestraník Jan Fischer se těší podpoře napříč politickým spektrem, mezi příznivci ODS by dokonce zvítězil.

Průzkum se uskutečnil od 27. ledna do 7. února a zúčastnilo se jej 968 lidí.

Po deseti letech více či méně vážně míněných pokusů se o možnost rozhodovat, kdo bude sedět na Pražském hradě, minulý týden připravili sami zákonodárci. Zavedení přímé volby ve středu posvětil Senát a tím padla poslední vážná překážka.
 
Nástupce Václava Klause si tak už zvolí čeští občané sami, a to dvoukolově a nejdříve po 7. lednu 2013.

Volba se totiž podle schválené změny ústavy může konat v posledních 60 dnech volebního období úřadujícího prezidenta.
 
Ministerstvo vnitra vyčíslilo náklady na zhruba 655 milionů korun. Navrhnout kandidáta by mohlo 20 poslanců, 10 senátorů nebo 50 tisíc občanů v petici.

autor: Domácí | 15. 2. 2012 11:13

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama