První město na černé listině špinavého ovzduší: Znojmo

Pavel Baroch
10. 3. 2012 7:00
Dlouhodobé spory o trasu obchvatu zvyšují koncetrance jedovatého oxidu uhelnatého

Znojmo - Dlouhodobé spory o to, kudy povede obchvat Znojma, má prokazatelně negativní dopady na ovzduší tohoto jihomoravského města.

Český hydrometeorologický ústav na svých stránkách zveřejňuje průběžně města, v nichž byl v daném roce překročen některý z imisních limitů. Letos se jako první objevilo na "černé listině" právě Znojmo, které předběhlo i města v tradičně nejvíce znečištěném Ostravsku.

Ve Znojmě byl v únoru dvakrát překročen imisní limit pro jedovatý oxid uhelnatý, který vzniká i spalováním benzinu a nafty. Jeho nebezpečí je v tom, že se váže na krevní barvivo a blokuje přenos kyslíku.

Potřebujeme obchvat, říká radnice

Znojmo leží na jedné z nejvýznamnějších cest mezi Jihomoravským krajem a Rakouskem, městem denně projedou tisíce aut. Navíc patří do inverzní oblasti, takže při nepříznivých klimatických podmínkách se při zemi drží automobilové zplodiny.

"Potřebujeme dokončit obchvat," řekl Aktuálně.cz Jaromír Mička, vedoucí odboru životního prostředí znojemské radnice. Dodal, že v současnosti Znojmem projíždějí například všechny kamiony, které se na tamní rušné křižovatce navíc zastavují a pak znovu rozjíždějí - a z výfuků se valí mračna exhalací.

Nejdražší bruslařská dráha

V létě projíždí Znojmem i více než 20 tisíc aut denně, protože město na jedné z hlavních tras českých a polských turistů, kteří míří do Chorvatska. Poté, co úřady zpoplatnily část výpadovky z Brna na Mikulov, jezdí přes Znojmo i víc náklaďáků.

Foto: Aktuálně.cz, Ondřej Besperát

Dokončení obchvatu je zatím v nedohlednu, protože skupina občanů ze sdružení Obchvat brání svá práva a nechce pustit novou silnici přes své pozemky.

"Obchvat Znojma je důkazem, jak investor podceňuje právní rizika a účast veřejnosti na takových stavbách," řekl před časem Aktuálně.cz Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti Země.

Bývalý znojemský starosta Petr Nezveda si zase před pár lety postěžoval, že nechápe, proč se stavba obchvatu odstartovala, když investor ještě neměl vyřešeny všechny pozemky na plánované trase.

Výsledkem tak je, že je hotová jen první část obchvatu, která ovšem začíná a končí v polích. Po obchvatu tak v létě jezdí bruslaři a v zimě běžkaři.

Chybí ještě 4,2 kilometrů a 7 mostů

Ředitelství silnic a dálnic zatím nesdělilo, kdy by mohl být obchvat Znojma za stovky milionů korun dokončen. Mimo jiné to bude záležet i na tom, zda na stavbu budou peníze.

A také na tom, jak bude pokračovat jednání se sdružením Obchvat, které už vyhrálo několik soudních sporů, i když v tom posledním neuspělo. Nejvyšší správní soud v lednu zamítl návrh na zrušení části územního plánu Znojma a několika dalších obcí v místě, kudy by měl obchvat vést.

"Zatím se postavilo zhruba 2,4 kilometrů obchvatu, jeden podchod," řekla Aktuálně.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. "Zbývá postavit přibližně 4,2 kilometrů komunikace a sedm mostů."

 

Právě se děje

Další zprávy