Průzkumy pro ČT a rozhlas matou. A stojí miliony

Tereza Šídlová
20. 9. 2012 16:00
Průzkumy veřejnoprávních institucí vykazují rozdíly až 7 procent
Předvolební průzkumy. Ilustrační foto.
Předvolební průzkumy. Ilustrační foto. | Foto: Factum Invenio

Praha - Bezmála pět milionů korun z veřejných peněz stály průzkumy, které publikují Česká televize a Český rozhlas v rámci svých předvolebních debat.

Nemalou sumu si rozdělily hned tři různé soukromé agentury zabývající se průzkumem veřejného mínění.

Podle radních ČT i ČRo se vedení veřejnoprávní televize a rozhlasu přes společná jednání nedokázalo shodnout na jednom postupu. Teď by se to ale podle radních mělo změnit.

Už proto, že průzkumy matou. Když se časově protnuly speciály ČT a ČRo z Pardubického a Královéhradeckého kraje, ukázalo se, že stačí použít jinou metodiku a výsledky průzkumů vyjdou naprosto jinak. Například ČT v obou zmiňovaných případech prezentovala jako vítěze ČSSD, ČRo naopak první příčku přisoudila ODS.

Agentury: máme jiný model

Smlouvy ČT a ČRo s agenturami zveřejnil deník Insider. Pro Českou televizi průzkum vypracovaly hned dvě agentury, STEM/MARK a SC&C, pro rozhlas ppm factum (Factum Invenio).

ČT za ně zaplatí 3 240 000 korun bez DPH a vybrala agentury bez veřejného výběrového řízení.

Agentura ppm factum má za průzkum pro krajské volby podle smlouvy dostat zhruba poloviční obnos, 1 588 000 korun. A to i na základě rámcové smlouvy na tři roky v hodnotě 4 800 000 korun. Rozhlas agenturu ppm factum na rozdíl od ČT vybíral letos v létě ve veřejném výběrovém řízení.

Tyto průzkumy jsou každopádně poměrně křehké zboží. Právě na jejich základě zvou veřejnoprávní instituce do svých předvolebních debatních pořadů zástupce jednotlivých politických stran. Ti tak zadarmo dostávají televizní či rozhlasový čas.

Zmiňované agentury své průzkumy hájí a zdůrazňují jejich nezávislost. Rozcházející se údaje prý způsobuje hlavně využití různých volebních modelů.

"Tvoříme preference ve volebním modelu, do něhož zahrnujeme pouze osoby, které půjdou volit, vědí, jakou stranu budou volit, a jsou o volbě té strany přesvědčeni," řekl Aktuálně.cz ředitel agentury STEM/MARK Jan Tuček.

Oproti tomu ppm factum do průzkumu zahrnuje všechny oslovené.

"Náš model je postaven na metodě vážení. Odpovědím přiřazujeme různou váhu podle ochoty jít volit, podle sociodemografie a podle toho, co oslovení říkají o svém volebním chování v minulých volbách," uvedl zase šéf ppm factum Jan Herzmann.

Rada: Slaďte průzkumy

Česká televize.
Česká televize. | Foto: Pavel Baroch

Matoucími průzkumy se však už zabývaly i rady obou veřejnoprávních médií. Oba kontrolní orgány potvrzují, že nevyhovující situace vznikla kvůli tomu, že se ČT a ČRo nedokázaly shodnout na společném postupu.

"Pokud vím, mezi ČT a ČRo probíhala jednání o synergii v průzkumech už před půl rokem. Nevím, kde se jednání zadrhla," řekl Aktuálně.cz mluvčí Rady ČRo Michal Stehlík.

Podle něj zatím vedení rozhlasu dostatečně obhájilo svůj volební model. "Ale budeme se o tom bavit dále," dodal.

Místopředseda Rady ČT Jiří Kratochvíl se pozastavuje nad rozdíly ve výsledcích jednotlivých průzkumů. Ty totiž mohou být až sedmiprocentní u jednotlivých stran.

"Nesmí vycházet různé údaje. Myslím, že by se měli sejít oba ředitelé a dohodnout se, jak postupovat společně. Jde o veřejnoprávní instituce, u nichž nemá jít o konkurenci," řekl.

Ovlivňování voleb?

Neshodu průzkumů kritizuje matematik a statistik Michal Škop z občanského sdružení KohoVolit.eu. Upozorňuje na jejich nedůvěryhodnost, způsobenou rozcházejícími se údaji i nedostatkem informací o metodice.

Právě Škop smlouvy, které zprvu ČT odmítla vydat kvůli dodržení obchodního tajemství, na obou institucích vymohl na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

"Ač obě média něco o průzkumech reportují, zdaleka to nestačí na to, aby bylo jasné, kde chyba vznikla a které médium (pokud ne obě) tedy má založené debaty na podivných průzkumech. Vypadá to, že zde dochází k poměrně závažnému ovlivňování voleb," myslí si Škop z občanského sdružení, které se zaměřuje na využití analýz reálných dat pro veřejnou kontrolu.

Český rozhlas i Česká televize své průzkumy i postup hájí. Nicméně mluvčí ČT Michaela Fričová připustila, že pro příště mají obě instituce zvolit stejnou metodiku.

"Budeme se snažit o to, co se nepodařilo v rámci letošních voleb - do úspěšného konce dotáhnout úzkou spolupráci s Českým rozhlasem pro jakékoli budoucí volby tak, abychom mohli použít stejnou metodiku předvolebního modelu," uvedla mluvčí ČT.

 

Právě se děje

Další zprávy