Průzkum: Za růst černého trhu s alkoholem viní lidé stát

ČTK ČTK
12. 9. 2014 15:49
Pouze každý osmý člověk se domnívá, že hlavní vinu za rozsah černého trhu mají sami spotřebitelé, kteří chtějí pít co nejlevnější alkohol.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Za rozšíření černého trhu s alkoholem mohou podle české veřejnosti zejména podnikatelé a také stát, ať už samotní politici, nebo kontrolní orgány. Více než 96 procent Čechů pak schvaluje loňské zpřísnění regulace a kontroly výroby a prodeje lihovin. Vyplývá to z průzkumu společnosti Herzmann.

Pouze každý osmý člověk se domnívá, že hlavní vinu za rozsah černého trhu mají sami spotřebitelé, kteří chtějí pít co nejlevnější alkohol. "Ziskuchtivé" podnikatele viní téměř 37 procent lidí, stát dokonce 46 procent.

Veřejnost ale téměř rovným dílem připisuje vinu politikům, kteří prý schválili měkké zákony, a kontrolním orgánům, které podle lidí nedělaly svou práci pořádně.

Češi volají po zpřísnění

Zpřísnění zákonů z loňského roku rozhodně schvaluje 77,3 procenta Čechů, spíše s ním souhlasí 19 procent lidí.

Z průzkumu ale vyplývá, že čím častěji lidé konzumují destiláty a likéry, tím méně intenzivní je jejich podpora zpřísněným zákonům. Ovšem i mezi častými pijáky je schvaluje většina, i když těsná (53,3 procenta).

Čtyři lidé z pěti by v příštích volbách hlasovali pro stranu, která chce stávající zákony zpřísnit. Každý sedmý Čech by podpořil stranu, která chce nechat regulaci a kontrolu stejnou jako v současnosti, a méně než dvě procenta dotázaných by dalo hlas straně, která by chtěla příslušné zákony změkčit.

Kauza Metanol nepomohla

Před dvěma roky, v září 2012, vypukla takzvaná metanolová aféra. Obžaloba hlavním aktérům kladla za vinu 38 mrtvých a dalších 79 intoxikovaných včetně lidí s trvale poškozeným zdravím. Soud potrestal všech deset obžalovaných vysokými tresty včetně doživotí. Kauzy dalších distributorů řeší soudy po celé zemi. Kvůli otravám dokonce ministerstvo zdravotnictví vyhlásilo několikadenní prohibice.

Spotřebitelské chování některých lidí se ale ani po této aféře nezměnilo. Jen dvě třetiny konzumentů si rády za alkohol připlatí s vědomím, že konzumují kvalitní a bezpečný výrobek. Téměř pětina lidí si nedává pozor, od kterého výrobce alkohol pochází.

Průzkum vznikl ve spolupráci s agenturou Data Collect. Uskutečnil se od 25. do 29. srpna, zúčastnilo se ho 517 lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy