reklama
 
 

Provozujeme kamenolom, ne vodní nádrž. Kámen Zbraslav odmítl vinu za sesutí dálnice D8

1. 8. 2017
První jednání sporu o to, kdo zaplatí více než miliardu korun za sesuv dálnice D8 u Lovosic, skončilo ještě před zazněním jednotlivých argumentů a důkazů. Soud totiž musí rozhodnout, zda řady účastníků kromě státu a společnosti Kámen Zbraslav nerozšíří i o projektanta a zhotovitele stavby. Navrhlo to totiž Ředitelství silnic a dálnic, které stát u soudu zastupuje. Stát ze sesuvu viní společnost Kámen Zbraslav, která provozuje lom Kubačka, jehož vytěžená zemina podle posudku brněnského Vysokého učení technického svah utrhla. Kámen Zbraslav to ale odmítá a nechal i vypracovat vlastní posudky.

Praha - Jen zhruba patnáct minut trvalo soudní jednání, které má zjistit viníka čtyři roky starého sesuvu dálnice D8 u Lovosic. Stát z toho viní společnost Kámen Zbraslav, která provozuje lom Kubačka, jehož vytěžená zemina podle posudku brněnského Vysokého učení technického svah utrhla. Kámen Zbraslav si nechal udělat čtyři vlastní posudky, které kamenolom jako hlavního viníka odmítají.

Soudkyně Michala Dvořáková ale musela jednání rychle odročit. Ředitelství silnic a dálnic totiž požádalo, aby se vedlejšími účastníky stali i zhotovitelé a projektant - tedy sdružení stavebních firem v čele s Eurovií a projekční kancelář Pragoprojekt. Důvodem je prý to, že jeden z posudků, který si nechal zpracovat Kámen Zbraslav, uvádí, že na sesuvu měli také podíl.

"Oba tyto subjekty se bezprostředně účastnily inkriminované stavby, mají zájem na tomto sporu a nepochybně mohou napomoci žalobci," uvedl právník Ředitelství silnic a dálnic Jiří Hartmann.

Soudkyně tak bude muset rozhodnout, zda jejich vstup do řízení připustí. "Musím jednání odročit, což mě mrzí, protože jsem myslela, že provedu listinné důkazy," uvedla.

Příští jednání tak stanovila na 24. října. "Ale pokud se některá strana odvolá a půjde to na Městský soud v Praze, tak to asi budu muset zrušit," řekla Dvořáková.

Podle právníka Kamene Zbraslav Pavla Sedláčka stát jednání zbytečně zdržuje. "Mohli to navrhnout již dříve," uvedl Sedláček. Ten je přesvědčen, že za sesuv nemůže jeho klient, ale extrémní deště v červnu 2013, které svah utrhly. "Můj klient provozuje kamenolom, ne vodní nádrž," reagoval. Ten si na jednání přinesl pět kufrů s důkazy - především posudky, které si firma nechala vypracovat.

Podle posudku VUT, na kterém staví Ředitelství silnic a dálnic, byla hlavní příčinou sesuvu vyvezená hlušina na hranu lomu, která svojí váhou svah utrhla. A stát tak chce po vlastnících lomu více než miliardu korun za odstranění škod.

Kámen Zbraslav si nechal udělat vlastní posudky a ty tvrdí, že se svah utrhl odspodu. A že tedy kamenolom nemohl mít hlavní vliv. Navíc se prý při stavbě v sesuvném území podcenila rizika.

autor: Marek Pokorný | 1. 8. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama