Projekty jsem s Oulickým neřešil, tvrdí exředitel úřadu

Radek Nohl Radek Nohl
1. 2. 2014 13:45
Vlastník domu, v němž dotační úřad sídlil, má podle žaloby zájem, aby projekty prošly.
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Detektivové během šetření případu manipulací s projekty v ROP Severozápad získali důležité svědectví, že zájem na získání peněz měl podle žaloby i majitel domu, v němž úřad rozdělující dotace pro Ústecký a Karlovarský kraj sídlí.

Tím, kdo tuto budovu v centru Ústí nad Labem vlastní a má kanceláře v jejím pátém patře, je podnikatel Patrik Oulický.

Podle žalobce Vladimíra Jana bývalý vedoucí jednoho z odborů dotačního úřadu Pavel Karel Markvart řekl své tehdejší kolegyni Ireně Kotlanové, že na pěti konkrétních projektech "má zájem páté patro". Tedy místo, kde sídlí Oulický.

Markvart v rozhovoru pro Aktuálně.cz popřel, že by se s Oulickým někdy o projektech bavil. "Já jsem žádné projekty neprotlačoval," uvedl Markvart, který byl od ledna do září 2012 i ředitelem dotačního úřadu a dnes je zastupitelem Chomutova.

V kauze kolem ROP Severozápad je celkem obžalováno osm osob, které měly způsobit škodu ve výši více než 1,4 miliardy korun.

Aktuálně.cz: Státní zástupce na vás a dalších sedm lidí podal před Vánoci žalobu kvůli manipulaci s projekty v ROP Severozápad. Jste si osobně vědom porušení zákona?

Markvart: Ve spolupráci se svým advokátem jsem podal žádost o zastavení trestního stíhání. Reakce orgánů činných v trestním řízení je nesouhlasná. Já očekávám, že soud proběhne spravedlivě a ukáže se, že jsem neudělal to, co je mi kladeno za vinu.

A.cz: Podle žaloby jste měl označit pět projektů, které měly projít. Můžete vyloučit, že jste se snažil tyto projekty prostřednictvím Ireny Kotlanové, která byla vedoucí odboru realizace projektů dotačního úřadu, zmanipulovat?

Musím říct, že nevím, jestli to říkat před začátkem soudu. Ale toto tvrzení je lživé, mohu zaručit, že jsem ten seznam, o kterém paní Kotlanová hovoří, nikdy neviděl.

V žádném seznamu jsem nedělal žádné tečky. Já jsem žádné projekty neprotlačoval. V té době navíc byla paní Kotlanová má nadřízená, protože byla zástupkyní ředitele, tak nevím, jak jsem mohl moji nadřízenou k něčemu nutit.

A.cz: V žalobě se konkrétně píše, že jste Ireně Kotlanové sdělil, že o tyto projekty je zájem z 5. patra budovy. Řešil jste to s podnikatelem Patrikem Oulickým, který tu má kanceláře?

V pátém patře sídlí majitel té budovy. Já s ním nikdy o žádných projektech nemluvil.

A.cz: Takže jste s ním skutečně neřešil, jaké projekty, na které mají jít evropské dotace, by měly projít?

To ne. Já jsem s ním řešil otázku parkovacích míst, nájmu, ano, to jsem řešil, protože to bylo v mé kompetenci.

A.cz: To chápu, takže na téma projekty nepadlo při vašich schůzkách s Patrikem Oulickým jediné slovo?

Já vím, co vás zajímá, ale já vám říkám, že ani nevím, jaké jsou to projekty, že jsem ty tečky neudělal. Takže se mě ptáte na to, k čemu vám nemohu nic říct.

A.cz: Policie se vás na tyto projekty nikdy neptala?

Policie se mě ptala, jestli jsem někdy takový seznam viděl.

A.cz: Takže podle vás vše stojí na výpovědi paní Kotlanové, která vypovídala proti vám?

Já nevím, na čem to stojí, a je mi to úplně ukradené. Vím, kde je pravda, a co si policie rozhodla napsat do toho spisu, je její věc a já to nebudu komentovat.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy