Projekt, který měl dostat kamiony z dálnic, zkrachoval

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
3. 12. 2010 6:00
Zakázat kamionům vjet na dálnici během sněhové kalamity lze. Ale kam pak s nimi?
V parkoviště pro nákladní vozy se proměnila uklouzaná silnice M25 u města Reigate na jihu Anglie.
V parkoviště pro nákladní vozy se proměnila uklouzaná silnice M25 u města Reigate na jihu Anglie. | Foto: Reuters

Praha - Zasněžené dálnice zatarasené vozovou hradbou kamionů. Stejné scény ze čtvrtka, kdy největší příval sněhu v začínající sezóně ochromil provoz na nejdůležitých silnicích, budou provázet každou další kalamitu. A potrvá to tak měsíce, ale spíše celá  léta.

Dva roky starý ambiciózní projekt ministerstva dopravy, který mohl dálnice ucpané v kalamitách od kamionů uvolnit, je totiž u ledu.

Kolem dálnic mělo stát 60 obřích parkovišť - takzvaných truck center, kam se mohly velké nákladní vozy v případě sněhové kalamity uklidit, aby neucpávaly zasněžené autostrády. Nestojí zatím ani jediné.

Policie tak stále neví, kam s kamiony, kterým zakáže jet dál. A dopravci mají jednoduchou odpověď na otázku, proč se ve sněhové kalamitě z dálnic nestáhnou.

"Od roku 2008, kdy projekt vznikl, se mnoho nezměnilo. Stát se nedomluvil s kraji o nákupu pozemků a přivedení infrastruktury. Teď, když se obrací každá koruna, se snažíme stavět hlavně silnice samotné. Věřím, že na truck centra v budoucnu dojde, cesta je ve spolupráci se soukromým sektorem," říká mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Kdy to bude, si ale netroufá odhadnout.

Záblesk u Rozvadova

Jediné truck centrum v Česku tak zatím funguje v Rozvadově, ale nepostavil ho stát, ale soukromá firma ve spolupráci s obcí a krajem. Ani teď v době kalamity ale parkovací dům se sedmdesátkou míst nepraská ve švech.

"Kamionů je stejně jako obvykle, víc plno máme spíš o víkendu. O tom, jestli se bude stát, rozhodují majitelé firem a dopravci. Řidiči se nemůžou rozhodnout, že nepojedou, když sněží. Provoz je těžší spíš pro nás, musíme zajistit odklízení sněhu, nesmí se nám stát, že bychom nečerpali nebo nešla elektřina," říká Jiří Reda, který rozvadovské truck centrum řídí.

Policie: Kam s nimi? 

Kamiony v uplynulých hodinách kalamity zablokovaly skoro všechny dálnice v republice. Na otázku, proč je policie za stálého sněžení na už tak těžko sjízdné vozovky pustila, má ředitel dopavní policie Leoš Tržil rychlou odpověď.

Potřebovali byhcom mít možnost, kde kamiony odstavit, říká. Hlavně kolem dálnic a především kolem D1.

"Lokálně jsme kamiony zastavovali i ve středu, právě na D1. Celkový zákaz jízdy kamionů by musel vyhlásit kraj v rámci krizové situace. Tak vážné to ale nebylo. Vždycky se musí posoudit všechny okolnosti," uvedl Tržil.

"Odstavná místa jsou navíc v době kalamity zasypaná sněhem a první kamion, který na parkoviště vjede, zůstane viset a další se tam nedostanou," dodává.

Bývalý dopravní policista a nyní poslanec Stanislav Huml také přiznává, že míst je málo, podle něj by se ale policie neměla bát kamiony odstavovat, kde to jen trochu jde.

"Nesmí to být šikana, ale policisté mají právo provoz řídit. Když jsem byl u policie, zastavovali jsme v takových případech u Prahy kamiony mířící na Vysočinu," říká Huml. Podle něj by si měli i samotní řidiči a dopravci rozmyslet, jestli v chumelenici vyjíždět. "Vyjet v takovém počasí s třiceti nebo padesáti tunami, bych si hodně rozmyslel. Myslím, že je to špatně."  

Poslanci chtějí kamionům zakázat předjíždění

Reportér Aktuálně.cz se ve středeční večerní kalamitě na D1 přesvědčil, že problémy dělají i kamiony, které se ve vánici navzájem předjíždějí. A nemusí ani oba pruhy zablokovat "vozovou hradbou". "Jakmile první řidič uvízne kvůli protáčejícím se kolům, jiní se ho s obřími kolosy na opotřebovaných gumách snaží objíždět zleva. Po chvíli se zastaví také," popsal redaktor rubriky Auto Radek Pecák.

Ve sněmovně už leží senátní novela zákona o provozu na dopravních komunikacích, která nákladním autům ve špičce nebo při tvorbě kolon zakazuje předjíždět. Poslanec Stanislav Huml ale má o normě pochybnosti.

"Samozřejmě, že ten zákaz by v situacích, jaké zažíváme pomohl. Problém vidím v tom, že zákaz bude plošný bez dopravních značek a cizí řidiči o něm nebudou vědět, protože z Evropy na nic podobného nejsou zvyklí," varuje Huml.

Podle něj by lépe posloužily lokální zákazy. "Stačilo by předjíždění značkami zakázat třeba na celé Vysočině," navrhuje. Poslanci se budou zákonem zabývat už na své prosincové schůzi.

 

Právě se děje

Další zprávy