Ťok: Škodovky se šidícími motory nebudou muset do servisu. Neexistuje na to zákon

Radek Nohl Petr Koděra Radek Nohl, Ondřej Běhal, Petr Koděra
Aktualizováno 15. 12. 2015 17:03
Prohlídky všech vozů z koncernu Volkswagen, které mají takzvaný "šidící" motor, nebudou zřejmě povinné. Řekl to ministr dopravy Dan Ťok po schůzce se svým britským protějškem Patrickem McLoughlinem. Českým majitelům problematických vozů přitom dosud hrozilo, že budou muset se svými automobily do servisů všichni. Podle Ťoka a McLoughlina ale neexistuje žádný zákon, který by k tomu řidiče přinutil. V Česku je podle údajů ministerstva zhruba 150 tisíc vozů, kteří mají "šidící" motor.
Foto: Škoda Auto

Praha - Prohlídky všech vozů z koncernu Volkswagen, které mají takzvaný "šidící" motor, nebudou zřejmě povinné. Oznámil to ministr dopravy Dan Ťok. Ten se ve Velké Británii setkal se svým protějškem Patrickem McLoughlinem.

Čechům přitom dosud hrozilo, že budou muset se svými vozidly do servisů povinně. Podle Ťoka a McLoughlina ale neexistuje žádný zákon, který by k tomu řidiče přinutil.

"Britská autorita VCA, která homologuje škodovky pro evropský trh, stejně jako britské ministerstvo dopravy říkají, že nevidí zákonné prostředky, jak přinutit všechny majitele dotčených aut k návštěvě servisu," uvedl Ťok.

Obě instituce nicméně podle Ťoka hledají způsob, jak přimět co nejvíce majitelů aut, aby si přijeli aktualizovat software. "V lednu se ještě setkáme se zástupci Visegradské skupiny, kde probereme  jednotný postup. Definitivní rozhodnutí na evropské úrovni ale padne až začátkem příštího roku," dodal ministr dopravy.

150 tisíc aut se "šidícím" motorem

Software, který umožňoval obcházet testy na měření emisí, instaloval koncern Volkswagen do vozů s motorem EA 189 o objemu 1,2, 1,6 nebo 2,0 litru plnícím normu Euro 5. V Česku je podle údajů ministerstva takových vozů zhruba 150 tisíc. Jde o 40 tisíc vozů Volkswagen, Audi a Seat, ale také asi 106 tisíc škodovek.

Ministr Ťok si přitom poté, co se zúčastnil jednání v Německu, myslel, že všechny tyto auta budou muset povinně do servisů. Tehdy - na začátku letošního listopadu - však zdůraznil, že budou klíčové schůzky právě ve Velké Británii. Vedoucí tiskového oddělení ministerstva dopravy Jakub Stadler uvedl, že ani Němci zatím nerozhodli o tom, jestli budou prohlídky vozů povinné.

Podle advokáta Davida Kuboně, který se kauzou zabývá, však německý regulátor KBA veřejně deklaroval, že povinné návštěvy servisů nařídí. "Vozy bez odstranění podvodného software by nemusely být vpuštěny na německé silnice," uvedl Kuboň.

Advokát také doplnil, že se v současné době čeká na to, až vydá právní předpis Evropská komise. Jednou z variant je, že by právě mohla povinnné prohlídky nařídit. "Toto řešení je zejména v zájmu společnosti Volkswagen. Bez skutečné nápravy nelegálního stavu by veřejnoprávní sankce i soukromoprávní nároky třetích osob byly vůči Volkswagen enormní," uvedl Kuboň.

Zástupci škodovky výsledky jednání ministra Ťoka nechtěli komentovat. "Ohledně finální podoby servisní akce teprve jednáme a veškeré detaily sdělíme, jakmile budou k dispozici," uvedl mluvčí Škoda Auto Jozef Baláž.

Podle informací deníku Aktuálně.cz se však automobilka pokusí lidi k návštěvě servisu motivovat. Budou chtít řidiče přesvědčit, že by uživatelsky důležité parametry motorů, tedy dynamika a spotřeba, měly být po změnách lepší než předtím. Mělo by tedy jít o jakési tovární čipování zdarma. Pro firemní klienty pak přicházejí v úvahu například mobilní technici, kteří dojedou přímo za klientem, aby se nemusel zdržovat návštěvou servisu.

 

Právě se děje

Další zprávy