Příběh pražského okruhu: Opakované porušování zákonů

Pavel Baroch
8. 1. 2010 22:00
Úřady a politici obcházejí zákony a neposlouchají soud
Mostní estakáda přes celé údolí Berounky měří dva kilometry. Pohled směrem na Vestec (východ).
Mostní estakáda přes celé údolí Berounky měří dva kilometry. Pohled směrem na Vestec (východ). | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Aktuální verdikt Nejvyššího správního soudu, kterým zastavil stavbu severozápadní části pražského okruhu, ukazuje, jak pražský magistrát nedodržuje platné zákony a nerespektuje rozhodnutí soudu.

Je to už potřetí, co soud rozhodoval v identických sporech. A pokaždé dal za pravdu těm, kteří se z obavy z nadměrného hluku a exhalací brání stavbě autostrády přes Suchdol a nové ranveje v Ruzyni.

Úřady, respektive jejich političtí "vedoucí" stále nechtějí poslechnout, že tahle to nejde - opakovaně nezákonně mění pražský územní plán.

Základní problém je v tom, že magistrát odmítá nechat změnit posoudit podle jejich vlivu na životní prostředí a nedokáže ani zdůvodnit, proč tak postupuje.

První verdikt v roce 2006

Poprvé Nejvyšší správní soud zrušil změnu územního plánu, který měl urychlit stavbu nové dráhy na ruzyňském letišti, už v roce 2006. Podruhé tak udělal o dva roky později, tentokrát se verdikt týkal kromě Ruzyně i severozápadní části pražského okruhu přes Suchdol.

"Tehdy vytýkané nedostatky nebyly ani v nové změně územního plánu odstraněny," konstatovala na podzim 2008 soudkyně Daniela Zemanová.

A teď, v lednu 2010, Nejvyšší správní soud změnu územního plánu - tentokrát už jen pro severozápadní část okruhu - zrušil znovu.

"Rozhodnutí soudu se dalo očekávat. Politici a úředníci si dělají, co chtějí, a ani neposlouchají soud," řekl Aktuálně.cz Miroslav Patrik z ekologického sdružení Děti Země, které se angažuje v různých silničních kauzách.

Stejný osud dálnice do Vídně

Pražští úředníci a politici nejsou jedinými, kteří "nechtějí" slyšet námitky expertů i nevládních organizací, že při povolování nové dálnice porušují zákony.

Před dvěma měsíci Nejvyšší správní soud zrušil územní plán Břeclavska, čímž zastavil plánovanou stavbu rychlostní silnice R52 přes Pálavu a Mikulov.

Podle soudu postupovaly Jihomoravský kraj i Ministerstvo životního prostředí při schvalování plánu podle starého, zrušeného zákona o hodnocení vlivů na životní prostředí. Tím se mimo jiné kraj vyhnul hodnocení variant dálničního spojení Brna s Vídní, tedy posouzení, zda je výhodnější trasa přes Mikulov nebo Břeclav. Soud tak jednoznačně potvrdil například stanovisko Evropské komise.

"Je zřejmé, že se kraj dopustil naprosto zásadních pochybení, když soud považoval za nutné zrušit územní plán jako celek," konstatoval Pavel Černý z Ekologického právního servisu, který zastupoval obce i obyvatele, kteří se na soud obrátili.

Jak dopadne spor o D8?

V kauze dálnice do Vídně se angažoval i ombudsman Otakar Motejl, který ještě před soudním rozhodnutím upozorňoval na chyby při plánování trasy.

Veřejný ochránce práv v roce 2005 kritizoval i přípravu dálnice D8 přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Konstatoval, že úřady několikrát porušily zákon, protože stavba nebyla dostatečně posouzena podle vlivu na životní prostředí.

Sdružení Děti Země už v roce 2003 podalo žalobu, kterou se domáhají zrušení územního rozhodnutí. Ústecký krajský soud ji už dvakrát zamítnul. Žaloba se mu ovšem pokaždé vrátila z Nejvyššího správního soudu, který není spokojen s tím, jak kraj odmítnutí žaloby zdůvodnil.

Dálnice přes Středohoří se ovšem staví dál a možná už na konci roku po ní projedou první auta. "Nakonec to mlže dopadnou tak, že spor o územní rozhodnutí vyhrajeme, ale dálnice už bude hotová," řekl Aktuálně.cz Miroslav Patrik z Dětí Země. Hrozí ovšem, že stát na dálnici nedostane peníze z Bruselu.

 

Právě se děje

Další zprávy