reklama
 
 

Prezident jmenoval Dana Ťoka novým ministrem dopravy

Aktualizováno 4. 12. 2014 15:14
Ťok v čele úřadu vystřídal Antonína Prachaře. Oba muže vybralo hnutí ANO.

Praha - Prezident Miloš Zeman jmenoval Dana Ťoka novým ministrem dopravy. Nahradil Antonína Prachaře, oba do funkce vybralo vládní hnutí ANO.

Do funkce nový ministr přichází z pozice šéfa společnosti Skanska, jedné z nejvýznamnějších stavebních firem. To někteří politici označili za střet zájmů, Ťokovu kandidaturu na post ministra proto zvažoval i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Nakonec podle předsedy vlády rozhodla Ťokova dobrá pověst člověka aktivně vystupujícího proti netransparentním veřejným zakázkám.

Mezi nejdůležitější úkoly, jejichž vyřešení od nového šéfa dopravního resortu očekává, patří personální stabilizace Ředitelství silnic a dálnic, rozhýbání výstavby dopravní infrastruktury a zajištění včasného výběru provozovatele mýtného systému.

Ťok řekl, že jméno nového generálního ředitele ŘSD bude známé nejpozději do Vánoc. O obsazení postu nyní jedná s více kandidáty. 

V řízení ministerstva si Ťok přeje změnu v tom smyslu, že je potřeba více myslet na potřeby uživatelů silnic a další dopravní infrastruktury, včetně služeb státních Českých drah. Ministr uvedl, že není spokojený s tím, jak dráhy zareagovaly na nedávnou ledovkovou kalamitu, kdy řada vlaků s cestujícími uvízla na trati.

"Nemůžeme být spokojení s tím, že nám sedí lidé ve vlaku pět, šest, sedm až 14 hodin a nevědí, co s nimi bude," dodal.

Desátý ministr za šest let

Zeman Ťokovi řekl, že je desátým ministrem na tomto resortu za posledních šest let. "Tato tragická bilance znamená, že průměrná životnost ministra dopravy je o něco více než půl roku. Za tuto dobu se i sebegeniálnější ministr nedokáže důkladně seznámit se strukturou a problémy resortu, vypracovat smysluplnou koncepci, a co je důležitější, tuto koncepci uskutečňovat," poznamenal prezident.

Kvůli tomu se podle něj v Česku nestaví téměř žádné dálnice a výrazně se prodlužuje budování další dopravní infrastruktury. Popřál mu proto, aby narušil tradici, kdy se ministři dopravy "střídají jako figurky na orloji", a aby ve funkci zůstal minimálně do konce současné vlády.

"A protože příští vládu budu jmenovat nejpozději na podzim 2017, tak vyslovím prognostickou naději, že pokud vaše práce bude dobrá, budete v této práci pokračovat i nadále," dodal Zeman.

Stanjura: Prachař nechal resort v katastrofálním stavu

Podle opoziční ODS ale nebude Ťokova pozice jednoduchá. Kromě častého střídání ministrů fungování úřadu poškodilo i působení bývalého ministra Prachaře, který podle exministra dopravy Zbyňka Stanjury zanechal resort v katastrofálním stavu.

Stanjura Prachaře kritizoval i během jeho funkčního období. Vyčítal mu mimo jiné průtahy v přípravě tendru na provozovatele elektronického mýtného a odklady otevírání trhu železniční dopravy.

Kromě těchto problémů, by se podle ODS měl Prachařův nástupce vypořádat se sesuvem zeminy na nedokončenou ústeckou dálnici D8 a urychlit modernizaci brněnské části dálnice D1.

Povolená rychlost se zvýší

Dokončit by měl i připravovanou změnu legislativy umožňující na části silnic první třídy zvýšit povolenou rychlost z 90 na 110 kilometrů v hodině.

Zeman se s Ťokem sešel už v polovině listopadu, kdy spolu diskutovali o jeho záměrech na postu šéfa dopravy. Shodli se například na potřebě urychleně vybudovat síť vysokorychlostních železnic.

Ťok rovněž prezidentovi představil novou koncepci dopravní výstavby spočívající v zadání projektu i konečné stavby jednomu dodavateli, takzvaný systém "Design and build".

autor: ČTK | 4. 12. 2014 11:16

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama