Přesvědčili spolužáky, aby neničili vybavení. Škole ušetřili tisíce a dostali ocenění ve sněmovně

Aleš Ligas
21. 11. 2016 18:10
Nejlepší žákovský projekt roku, který vyhlašuje nevládní Centrum pro demokratické učení, se jmenuje Za krásnější Jílovou a vedli ho studenti ze SŠP Jílové v Brně. Ti se rozhodli motivovat sebe i své spolužáky, aby nepoškozovali školní vybavení, a částkou, kterou škola ušetřila za opravy a vymalování, aktivně zlepšili své prostředí ve třídách. O projektech se rozhodovalo ve veřejném hlasování na internetu. Autoři představili své projekty pomocí krátkých videí.
Foto: René Volfík

Praha – Zničené lavice, ušpiněné zdi a odpadky ležící kolem odpadkového koše. Smutná realita, která trápí nejednu základní nebo střední školu. Pokud nepřijde iniciativa na zlepšení od samotných žáků, je to pro školy většinou boj s větrnými mlýny a za opravy utrácejí tisíce korun, které by mohly využít daleko smysluplněji. To si uvědomila skupina brněnských studentů, která vede žákovský parlament na Střední Polytechnické škole Jílová. Přesvědčili spolužáky, aby vybavení školy neničili, a škole tak ušetřili tisíce. Cenu za svůj projekt si v pondělí převzali v Poslanecké sněmovně.

"Na škole jsme často jednali s ředitelem, učiteli nebo i s rodiči o tom, jak zlepšit prostředí v naší škole. Všechno to ale vždy směřovalo především k naší motivaci. Zvednout po sobě židli nebo sebrat odpadky ze země není tak složité. Motivací ale byly peníze, které jsme dostali ze školního rozpočtu po deseti měsících usilovného snažení aktivně zlepšovat prostředí v našich třídách," vysvětlil Stanislav Cherkasov, který byl jedním z vedoucích celého projektu.

"Deset tisíc, které by se normálně využily na opravy, jsme mohli použít jak na zlepšení výzdoby třídy, tak na celodenní program pro třídu," dodal s tím, že o přerozdělení peněz potom rozhodovala komise složená ze zástupců žákovského parlamentu a školní hospodářka.

Právě množství peněz, které škola musela vynakládat na opravy a vymalování, je přivedlo na myšlenku vysvětlit svým spolužákům, kolik věcí se na jejich škole zničí a co všechno by si mohli za ušetřené peníze pořídit. "Líbí se mi, že mladá generace rozpoznává ekonomický aspekt věcí. Tedy to, že něco neničit, znamená aktivně na tom vydělávat peníze," řekla poslankyně Nina Nováková, která měla nad oceňováním žákovských projektů záštitu.

Podle ní je projekt o to hodnotnější, že potvrzuje výzkum provedený minulý rok Přírodovědeckou fakultou a vydává se správnou cestou prevence. Výzkum dokázal, že mladý lidem, kteří užívají drogy či pijí alkohol, často nechybí jen podpora v rodině, ale v jejich vývoji hraje roli i estetický aspekt prostředí, ve kterém se nacházejí.

Soutěž projektů žákovských parlamentů, která se jmenuje Škola pro demokracii, pořádá letos už po šesté nevládní Centrum pro demokratické učení. "Zakládáme na školách žákovské parlamenty, vzděláváme učitele a vybavujeme děti ze škol občanskými dovednostmi," řekl ředitel centra Tomáš Hazlbauer. "Snažíme se ukazovat dětem, jak mohou přijímat odpovědnost za věci ve svém okolí, a podporovat je v tom. Neobejde se to bez odvahy, a právě tu bychom v mladých lidech rádi probouzeli a pomáhali jim ji rozvíjet," dodal.

O deseti vybraných projektech se rozhodovalo ve veřejném hlasování na internetu, kde se každý projekt představil v krátkém videu. Z nich veřejnost vybrala pět nejlepších a z těch pak v pondělí zástupci deseti nejlepších žákovských projektů při hlasování na půdě sněmovny vybrali vítěze. Vítězný projekt získal jako hlavní cenu poukaz na spolupráci s grantovým specialistou, který žákům vysvětlí, jak na své nápady získávat peníze.

Další projekty ocenil Kalousek tisícovkou

Na druhém místě se umístila ZŠ Litvínov s projektem pomoci handicapovaným a na třetí příčce ZŠ Mládeže ze Znojma, která spolupracovala se psím útulkem a uspořádala pro něj sbírku. "Dva projekty nás oslovily tím, že jste v nich dělali něco pro druhé. Proto jsme se za porotu rozhodli těmto projektům dát každému tisíc korun, abyste na ně něco vybrali i na půdě českého Parlamentu," řekl bývalý ministr financí Miroslav Kalousek, který byl jedním z porotců a ocenil dva výše zmíněné projekty.

Dalšími dvěma porotci byli senátor Libor Michálek a poslankyně Helena Langšádlová. "Každá generace musí vybojovat svůj boj za svobodu a demokracii. I vaši generaci tento boj čeká. Věřím, že na to budete lépe připraveni, a to i proto, že se na to chystáte už od základní školy. Proto doufám, že vaše společnost bude lepší než ta, ve které jsme vyrůstali my," upřesnila poslankyně TOP 09, která vítězný projekt označila jako dobrý příklad občanské aktivity, který by měl být inspirací pro další studenty.

 

Právě se děje

Další zprávy