Předpisy mohou zavinit havárii tramvaje a autobusu

Pavel Baroch
29. 1. 2008 18:15
Řidiči MHD musí někdy porušovat zákon
Odkloněná doprava směrem do centra kolabuje, mnozí řidiči osobních aut nerespektují předpisy a tramvaje nemohou plynule projet k zastávce Národní.
Odkloněná doprava směrem do centra kolabuje, mnozí řidiči osobních aut nerespektují předpisy a tramvaje nemohou plynule projet k zastávce Národní. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Tramvaj odbočuje vpravo a přejíždí přes pruh, který je vyhrazen pro městské autobusy. Zde se střetne s projíždějícím autobusem. Desítky cestujících jsou zraněny, ale vinu za dopravní nehodu nenese řidič tramvaje ani autobusu.

Jak je to možné? Podle platného zákona o silničním provozu totiž v takovém případě mají přednost oba.

"Skutečně se může stát, že nehodu nezavinil nikdo z nich," řekl Aktuálně.cz Antonín Dub, pražský řidič tramvaje, který podobných nesrovnalostí objevil víc. A předložil je expertní komisi ministerstva dopravy, která chystá návrhy na změny dopravních předpisů a trestů za jejich porušení.

Tramvaj versus autobus

CO ŘÍKÁ ZÁKON

  • "Tramvaj, která při odbočování nebo jiné změně směru jízdy křižuje směr jízdy vozidla jedoucího po její pravé nebo levé straně a dává znamení o změně směru jízdy, má přednost v jízdě."
  • "Řidič odbočující vpravo (resp. vlevo) musí dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen."

Dále čtěte: Přednost chodců před tramvajemi? Zamítá se

"Určitě se těmi návrhy budeme zabývat," konstatoval mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka, který je zároveň členem komise.

V případě možné kolize tramvaje a autobusu by podle Duba stačilo do zákona přidat jen jednu větu, která by jednoznačně rozšířila přednost tramvaje i před vozidly, která jedou ve vyhrazeném jízdním pruhu.

Kdy autobusy porušují zákon

Tramvaják Dub upozorňuje i na případ, kdy řidič autobusu musí porušit zákon a riskovat, že kromě pokuty dostane i dva trestné body.

Pokud dopravní podnik nasadí třeba kvůli vážné dopravní nehodě nebo stržené troleji na některé tramvajové lince náhradní autobusovou dopravu, musí jezdit vozidla na mnoha místech po zvýšeném tramvajovém pásu.

To ovšem zákon nedovoluje, jde o porušení dopravních předpisů. Zároveň autobus na tramvajových přejezdech nemá podle Duba předost jízdy před odbočujícími vozidly přes tramvajový pás.

Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Pravidlo, které nikdo nedodržuje

Podle platného zákona nesmí mezi pátou ráno a sedmou večer stát auta blíže jak 3,5 metru od nejbližší tramvajové kolejnice. Realita je ovšem taková, že tuto část zákona prakticky nikdo nedodržuje a ani policie za ně řidiče netrestá.

"Porušování tohoto ustanovení se děje hromadně, je tak rozšířené a samozřejmé, že si již málokdo uvědomuje jeho porušování," řekl Antonín Dub. "Ostatně v Praze by při důsledné aplikaci zákona rázem ubyly tisíce parkovacích míst." Dub proto navrhuje upravit tuto část zákona ve smyslu, aby bylo zakázáno stát vozidlům na místech, kde by pak lidé nemohli při nouzovém zastavení tramvaje bezpečně vystoupit.

Objeví se na silnicích nové značky?

Tramvaják Dub by chtěl do chystané novely zákona o silničním provozu prosadit i nové dopravní značky, které by přesně vymezovaly začátek a konec samostatného tramvajového tělesa. Není totiž zcela jasné, kde platí zákon o silničním provozu a kde zákon o drahách, protože souprava jede po samostatném tělese.

"Z toho vyplývají nejasnosti, zda tramvaj na sporných místech křížení kolejí a vozovky vyjíždí z místa ležícího mimo pozemní komunikaci a řidič tramvaje musí dát přednost. Anebo je tramvajová trať součástí pozemní komunikace a řidič tramvaje naopak má přednost," vysvětlil Dub, podle něhož by tuto nejasnost vyřešily nové dopravní značky.

Foto: Aktuálně.cz
Foto: Aktuálně.cz
 

Právě se děje

Další zprávy