Rozdíl mezi metrem v Praze a Moskvě? Hlavně v modernizaci

Jan Hejl
17. 7. 2014 19:50
"O ruských technologiích nelze přímo říci, že by byly primárně nebezpečné, jedná se ale spíše o jakousi sekundární bezpečnost," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz Josef Němeček z DPP.
V porovnání s ostatními městy si stojí technická úroveň vozového parku v Praze velmi dobře.
V porovnání s ostatními městy si stojí technická úroveň vozového parku v Praze velmi dobře. | Foto: Thinkstock

Praha - V Moskvě v úterý vykolejila souprava metra. Nehoda si dosud vyžádala 22 mrtvých, na 160 dalších cestujících bylo zraněno.

Na vině zřejmě bylo selhání výhybky, která se včas neposunula do správné polohy.

"Závažné nehody sice nelze vyloučit, lze jim však předcházet," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz Josef Němeček, vedoucí správy vozidel pražského metra.

Česká podzemka je podle něj bezpečná a připravená na možné krizové situace.

Aktuálně.cz: Metro v Moskvě havarovalo kvůli vadné výhybce. Jak často se mění výhybky v pražském metru? Respektive - je možné, aby se něco podobného stalo u nás?

Nejprve bych chtěl upozornit, že se nejedná o oficiálně publikovaný závěr vyšetřování, ale jeden z dalších dohadů a dedukcí.

Výhybky v pražském metru podléhají řadě kontrol, od průběžných západkových zkoušek, které se vykonávají denně, přes kontroly v termínech stanovených předpisovou soustavou. Ty zahrnují měření parametrů i defektoskopické kontroly nebo čtvrtletní komisionální kontroly. Jejich činnost je zajištěna standardním staničním zabezpečovacím zařízením, které samozřejmě má nouzové napájení.

A.cz: Stala se někdy obdobná nehoda jinde než nyní v Moskvě?

Nehody na železnici a v metru se občas stávají v různých místech světa. V minulém roce například vykolejila a převrátila se souprava metra v New Yorku.

Příčiny nehod jsou obvykle buď selhání lidského činitele, nebo technická závada. Oproti ostatním železnicím jezdí metro nižší rychlostí. Situace je ale naopak komplikovanější tím, že je obvykle horší přístup záchranářů k místu nehody a ztížené jsou i možnosti evakuace cestujících. Důležitým faktorem je i vysoká intenzita dopravy v metru.

A.cz: Do jaké míry tedy lze nehodám zamezit?

Závažné nehody sice nelze vyloučit, lze jim však předcházet - investovat do bezpečnějších technologií, čímž se sníží vliv selhání lidského činitele. Také je potřeba se důsledně věnovat pravidelné údržbě vozů i infrastruktury. V porovnání například s automobilovou dopravou vychází bezpečnost cestování v metru a na železnici výrazně lépe.

A.cz: V jakém stavu je z hlediska kvality pražské metro?

V posledních dvaceti letech investoval dopravní podnik jak do vozidel, tak do infrastruktury. Zakoupili jsme nové vozy i třeba eskalátory. Tím se významně pozvedl standard obecné bezpečnosti provozu oproti výchozímu stavu. Je velmi důležité, aby proces modernizace technologií pražského metra probíhal plynule i nadále. Jedině tak lze udržovat vysokou míru bezpečnosti provozu.

A.cz: Jak je to s moskevskou podzemkou?

V moskevském metru proces postupné modernizace také probíhá, ale zejména z důvodu délky tamější sítě a potřeby investovat hlavně do výstavby dalších tratí - tam zatím převládají staré technologie vozů a vlakového zabezpečovače.

O jejich technologiích nelze přímo říci, že by byly primárně nebezpečné, jedná se ale spíše o jakousi sekundární bezpečnost – danou třeba vyššími nároky na obsluhu či údržbu a poruchovost a z toho pramenící potenciální nebezpečí selhání dané části systému metra v provozu.

A.cz: Používá ještě pražské metro sovětské vagony?

Dopravní podnik vlastní 93 pětivozových vlaků 81-71M, což jsou zásadním způsobem rekonstruované původní sovětské vozy 81-71. Projekt rekonstrukce vozů jsme řešili také odstraněním hořlavých a zdraví škodlivých materiálů, modernizovaná elektrická výzbroj také snížila možnost zahoření. Diagnostika a požární signalizace přispívá k včasné indikaci případného problému.

A.cz: Jak si stojí v porovnání se světem vozový park pražského metra?

Z pohledu porovnání s ostatními městy si stojí technická úroveň vozového parku v Praze velmi dobře. Vykazované průměrné stáří 8,35 roku je nadstandardní údaj.

Záchranáři na místě neštěstí.
Záchranáři na místě neštěstí. | Foto: Reuters

A.cz: Je pražské metro připravené na krizové situace a nehody? Existuje nějaký plán?

Pro případy evakuace, nehody či dokonce teroristického útoku probíhají cvičení záchranných složek.

Metro má vlastní jednotku hasičů, která je cvičena a připravována mimo jiné speciálně na případy mimořádných událostí. Disponuje i technikou na odstraňování následků nehod. Základní postupy pro činnost provozních pracovníků v případě mimořádné události jsou zakotvené ve vnitropodnikové předpisové soustavě.

A.cz: Co kdyby se nehoda stala mimo stanici? Jak by vypadala záchranná akce?

V tomto případě volí velitel zásahu nejvhodnější přístupovou cestu podle místních podmínek. Většinou je to přístup z blízké stanice tunelem.

Pro každou stanici a každý úsek metra máme vypracovanou operativní kartu. Tedy jakýsi plán zásahu, který dopředu řeší způsob a taktiku zásahu, včetně detailů, jako je například shromaždiště raněných nebo hlavní či náhradní přístupové a únikové cesty.

 

Právě se děje

Další zprávy