Praha - Pražští úředníci si několik let neumějí poradit s podezřelou firmou Comerz Billboard, která vlastní nepovolené billboardy u hlavních městských komunikací. Společnost úředníky dlouhodobě ignoruje, nereaguje na písemné výzvy k odstranění černých staveb a dál bez potíží podniká. Přitom oficiálně uvádí neplatnou adresu, tají své hospodaření, ačkoliv na reklamě může vydělávat miliony korun, a není úplně jasné, kdo ji ovládá.
Společnost nerušeně provozuje minimálně desítky plakátovacích ploch nejen v Praze, ale - jak nedávno zjistily Hospodářské noviny - také podél hlavních silnic v jižních Čechách, které spravuje stát přes organizaci Ředitelství silnic a dálnic. Ani její pracovníci ale nejsou v boji za odstranění billboardů úspěšní.
"Se společností Comerz billboard bojuje magistrát průběžně," potvrzuje mluvčí pražské radnice Vít Hofman s tím, že podobně problémových společností je víc a úřad jim zasílá ročně desítky výzev k odstranění. Marně. Obsílky se vracejí zpět, nikdo je nepřebírá. A nikdo nereaguje ani na podněty zasílané do datových schránek.
"Komunikace se společnostmi je špatná," podotýká Hofman, podle kterého však úřad nemůže jen tak zasáhnout a billboardy dát pryč. "Musíme dodržovat zákonné lhůty a nemůžeme odstranit reklamní zařízení okamžitě," dodává Hofman. A podobně argumentují státní správci silnic.
Firmy navíc ve velkém využívají fintu, jak se vyhnout úplně likvidaci plakátů a vysoké pokutě: jakmile se jim magistrát snaží výzvu k odstranění doručit, bez reakce ho přesunou jinam. A protože jde zpravidla o pozemek jiného majitele, musí úředníci začít nové administrativní kolečko a posílat nové dopisy v rámci nového správního řízení. Tím se úřady dostávají do nekonečné pasti, jejímž příkladem je právě firma Comerz Billboard.
Firma, kde je vše tajné
Stát nezvládá boj s obyčejným eseróčkem, které v obchodním rejstříku už víc než šest let uvádí neplatnou adresu psanou do klientského centra na pražském Žižkově, kde sídlí stovky dalších firem. Výpověď odtamtud dostala koncem roku 2009.
Do rejstříku nedává výroční zprávy se svým hospodařením, ačkoliv je to povinné, a oficiálně firmu řídí jediný jednatel, brněnský podnikatel Martin Med, kterého se redakci už několik týdnů nedaří kontaktovat.
Stopy při pátrání po pozadí firmy navíc vedou k úplně jinému jménu: jihočeskému podnikateli slovenského původu Antonu Fischerovi, který podniká v billboardové reklamě, hoteliérství a je současně dealerem vozů Hyundai. Právě značka asijské automobilky ho zatím nejvíc proslavila: to když Fischer loni veřejně obvinil šéfa českého zastoupení značky Vladimíra Vošického z korupce. Později ale své trestní oznámení stáhl a dál vozy Hyundai prodává.
Fischer přiznává, že s firmou Comerz Billboard spolupracuje. Vše má ale prý v pořádku. Stojany mu nepatří, jeho firma Euro Billboard si na nich jen pronajímá reklamní plochu, kterou dál přeprodává klientům za provizi. "Jsme jen reklamní agentura," říká Fischer.
Reklamy zůstanou
Jakmile se řeč stočí k detailům spolupráce s firmou Comerz Billboard, Fischer odmítá odpovídat. O fungování firmy se prý nezajímá a její problémy neřeší.
HN a Aktuálně.cz však narazily minimálně na dvě pojítka mezi ním i společností Comerz Billboard, z nichž lze dovodit, že s fungováním firmy něco společného měl a podle všeho stále má. Zaprvé: když si firma v roce 2007 zakládala virtuální kancelář na Žižkově, ze smlouvy, kterou má Aktuálně.cz k dispozici, vyplývá, že jako kontaktní osobu neuvedla jednatele Martina Meda, nýbrž právě Antona Fischera včetně čísla jeho současného mobilního telefonu. Fischer přitom ve struktuře firmy nijak navenek nevystupoval. A druhé pojítko: když Ředitelství silnic a dálnic před týdnem na podnět HN pátralo, kam má poslat firmě Comerz Billboard dopis kvůli jednomu z nelegálních billboardů a požádalo Fischerovu firmu Euro Billboard o součinnost, dostalo poněkud překvapivou adresu - sídlo penzionu v jihočeském Lišově, který vlastní Fischer se svou manželkou.
Když se na tyto dvě souvislosti chtěla redakce Fischera zeptat, nereagoval. Při jednom z předchozích telefonických hovorů však upozornil na to, že klienti, kterým pronajímá plochu na billboardech stojících u silnic v nepovolených místech, se nemusí bát, že o reklamu na své firmy a provozovny přijdou. "Reklamy nejsou ohroženy stažením," řekl Anton Fischer.
Na potíže s billboardy postavenými načerno narazily nedávno HN, když zkoumaly příběh konkrétního přenosného poutače na křižovatce dvou hlavních jihočeských silnic nedaleko Českých Budějovic ve směru na Český Krumlov. ŘSD potvrdilo, že jde o nepovolenou reklamu, která stojí příliš blízko silnice I. třídy - v padesátimetrovém ochranném pásmu, kde kvůli bezpečnosti nesmí nic stát.
Dosud se ale nepodařilo doručit majiteli - právě firmě Comerz Billboard - výzvu o odstranění. Ze Žižkova se dopis vrátil s tím, že se adresát odstěhoval. ŘSD ho tak poslalo na novou adresu do zmíněného Lišova do Fischerova penzionu. "Druhá výzva je zatím bez reakce," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Billboardy u dálnic a silnic I. tříd by měly podle zákona automaticky zmizet nejpozději příští rok v září. Někteří poslanci - zejména Stanislav Berkovec z ANO a Jaroslav Foldyna z ČSSD - už ale přišli s tím, že by se lhůta pro definitivní konec plakátů u hlavních českých komunikací měla prodloužit. Prý proto, že billboardové firmy jinak mohou po státu žádat v arbitrážích miliardy korun za zmařené investice. Vláda to však na jaře odmítla.
Proti billboardům vystupují dopravní experti i policisté. Plakáty podle nich zbytečně rozptylují pozornost řidičů, navíc se stávají velmi nebezpečnými překážkami, pokud do nich automobil narazí.