Praha zaplatila dluh za Blanku, Metrostav začne opět stavět

ČTK ČTK
25. 4. 2014 14:30
Dělníci by se na stavbu měli vrátit ve středu.
Tunel Blanka.
Tunel Blanka. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Praha týden po rozhodnutí soudu odeslala stavební firmě Metrostav dlužné 2,7 miliardy korun za stavbu tunelu Blanka. Řekl to náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Metrostav se tak podle mluvčího Františka Poláka na stavbu vrátí příští týden ve středu. Město a stavební firma se na tom dohodly ještě předtím, než rozsudek z minulého týdne nabyl právní moci. Obě strany se shodují, že nechtějí dokončení stavby zdržovat.

Praha a Metrostav podepsaly dohodu o tom, že se stavaři k práci vrátí tři dny po obdržení dlužné částky. "Banka platební příkaz akceptovala. Částku bude mít Metrostav na účtě v pondělí," řekl Nouza. Pokud se tak stane, ve středu se podle Poláka dělníci na stavbu vrátí.

Metrostav rozšířil žalobu

Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR minulý týden nařídil Praze zaplatit zhruba čtyři miliardy korun, mimo jiné za faktury z minulosti, s jejichž proplacením město kvůli možnému střetu se zákonem váhalo. Po zaplacení zmíněných 2,7 miliardy má Praha dalších 1,34 miliardy splácet postupně v průběhu stavby.

Metrostavu soud uložil dokončit stavbu do pěti měsíců. Arbitráž tím ale neskončila. Metrostav totiž rozšířil žalobu o další miliardu korun, mimo jiné za Trojský most. Praha navíc zřejmě půjde do rozhodčího řízení i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

Spor Prahy a stavařů se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací.

Smlouvy platí

Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, podle radních ale hledala zákonnou cestu, jak je uhradit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Arbitři ale před týdnem rozhodli, že smlouvy platí.

Pětiměsíční lhůta pro dostavbu tunelu nemusí znamenat, že tunelem v září projedou první auta. Rozsudek se totiž týká pouze stavební části díla. Otázkou zůstává, zda bude v té době hotova i technologická část a zda bude mít dopravní stavba za sebou nezbytné testy a zkušební provoz.

Tunel by měl fungovat od září

Navíc se schválením klíčové zakázky na stavbu velínů rada stále váhá. Už nyní některé zdroje neoficiálně mluví o tom, že první auta Blankou projedou až na konci roku. Náměstek Nouza ale v tomto týdnu řekl, že se dá vše stihnout. Stále věří v zářijový termín zprovoznění tunelu.

Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), si vyžádá 36 miliard korun, ačkoli původně měla stát zhruba o deset miliard korun méně a sloužit řidičům už v roce 2011.

Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní Praha mluví o září. Opozice ale tento termín zpochybňuje.

 

Právě se děje

Další zprávy